به گزارش آژانس خبری سونیوز، بیش از ۴ دهه است که 27 سپتامبر روز جهانی گردشگری نامگذاری شده است تا توجه افرد سراسر جهان به اهمیت این صنعت و ویژگیها و تاثیرات آن جلب شود. روز جهانی گردشگری فرصتی برای ارزیابی دقیق این صنعت و بررسی راهکارها، دغدغهها و پیشنهاداتی است که میتوانند منجر به پیشرفت یا تضعیف آن شوند. علت انتخاب روز گرامیداشت روز گردشگری شاید به نوعی تاکید بر تاثیر آن، در بالا بردن سطح ارزش های اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و سیاسی جوامع مختلف باشد.
موسسه فرهنگی هنری فصل هنر، مشاور و مجری پروژه های فرهنگی، هنری، رسانه ای و تبلیغاتی شماست. موسسه فرهنگی هنری به عنوان جامع ترین موسسه فرهنگی هنری شمالغرب کشور و اولین شرکت خلاق در حوزه صدا و تصویر با شعار « فقط تصور کن... ! » ، ایده ها و تصورات شما را ممکن می سازد.
ارتباط با موسسه فرهنگی هنری فصل هنر/ کلیک کنید.
چرا 27 سپتامبر؟
با وجود چالشهایی مانند بیماریهای همهگیر، بلایای طبیعی، بحرانهای اقتصادی و… در سراسر جهان، صنعت گردشگری رشد تقریبا بیوقفهای را تجربه کرده است. از این رو، در ۲۷ سپتامبر سال ۱۹۷۹ طی نشستی که توسط سازمان جهانی گردشگری (UNWTO) در کشور اسپانیا برگزار شد، این روز برای ادای احترام به صنعت گردشگری، تشویق مردم به سفر و تجلیل از افراد فعال در این حوزه، روز جهانی گردشگری نامیده شده است. در این روز، فصل سفر در نیم کره شمالی پایان می یابد و در نیمکره جنوبی آغاز می شود. در این زمان بسیاری از مردم در سراسر جهان به فکر سفر و گشت و گذار می افتند. در حالت کلی روز جهانی گردشگری برای افزایش آگاهی درباره اهمیت گردشگری و پتانسیل آن برای ارتقای رشد اقتصادی، تبادل فرهنگی و پایداری محیطی است و به همین دلیل جشن گرفته میشود. هدف این روز ترویج شیوههای گردشگری مسئولانه و پایدار و همچنین برجسته کردن چالشهای پیش روی صنعت گردشگری است.
روز گردشگری در ایران
در ایران روز جهانی گردشگری مصادف با 5 مهر تقویم شمسی است. در این روز امکان بازدید رایگان و نیم بها از تمام موزه های زیر نظر سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری وجود دارد. متاسفانه امسال گردشگران، در این روز که با محدودیت های کرونایی مصادف بود تنها به ارسال پیام های تبریک روز گردشگری به یکدیگر اکتفا کرده و با امید به بازگشت به حالت عادی، گرامیداشت این روز را به سالهای بعد موکول کردند. گرامیداشت این روز به صورت گروهی در کنار جمعی از گردشگران و در یک سفر خاطره انگیز، می تواند آن را در ذهن ها به خوبی ثبت نماید. لازم بذکر است سال ۲۰۰۱ ایران با شعار گردشگری ابزاری برای صلح و گفتگوی تمدنها میزبان نشست سالیانه روز جهانی گردشگری بود.
سفر کردن و گردشگری چه فوایدی دارد؟
سفر به شما کمک می کند تا از فشارهای روحی خود بکاهید. با تمام دغدغه ها و ناراحتی های روحی که دارید به هنگام سفر جذابیت چیزهایی چون دیدن اماکن جدید، خوردن غذاهایی که تا به حال نخورده اید و آشنایی با فرهنگ و زبان مردم دیگر باعث می شود فشارهای روحی خود را از یاد برده و انرژی مثبت زیادی دریافت کنید.
گردشگری باعث ایجاد تنوع در زندگی می شود. همه ما می دانیم که کار و زندگی روزمره تکراری و خسته کننده است و تنها سفر است که می تواند شما را از روزمرگی کسل کننده بیرون آورد و باعث ایجاد تنوع در زندگیتان شود.
سفر و گردشگری باعث می شود از چهار دیواری آپارتمان های تنگ و کوچک امروز به دل طبیعت برای استشمام هوای آزاد بروید. شنیدن صدای آب و نفس عمیق در دل یک جنگل دارای هوای تمیز لذتی دارد که جز افراد گردشگر آن را درک نمی کنند.
گردشگری و سفر به شما درس رویارویی با حوادث غیر منتظره در زندگی را می دهد. زمانی که بدون برنامه ریزی و داشتن ذهنیت قبلی به جایی سفر می کنید و مجبور به اتخاذ تصمیمات آنی می شوید به نوعی خود را برای ماجراجویی در زندگی نیز آماده می نمایید و به هنگام وقوع حوادث غیر منتظره بهترین تصمیم ها را می گیرید. گردشگری همچون عاشق شدن باعث می شود در حال زندگی کنید و با مکانی که تا به حال تجربه لذت حضور در آن را نداشته اید مأنوس شوید.
شعار روز جهانی گردشگری:
شعار روز جهانی گردشگری ۲۰۲۴ «گردشگری و صلح» تعیین شده است. هدف چنین شعاری این است که نقش حیاتی گردشگری در تقویت صلح و تفاهم بین ملتها و فرهنگها، همچنین حمایت از فرایندهای آشتی و دوستی برجسته شود. این شعار بر ارتباط حیاتی بین گردشگری و صلح جهانی تمرکز دارد و از مسافران و سهامداران این صنعت میخواهد تا از گردشگری مسئولانه استقبال کنند. سازمان ملل متحد با این شعار بر اهمیت درک فرهنگهای مختلف و ترویج گردشگری پایدار تأکید کرده است، زیرا گردشگری پایدار این قدرت را دارد که جوامع را با ایجاد شغل، ترویج فراگیری و تقویت اقتصادهای محلی متحول کند. گردشگری همچنین میتواند با تقویت درک فرهنگی تنشها را کاهش دهد و به ایجاد جهانی هماهنگتر کمک کند.
جهانگرد یا گردشگر کیست؟
مسافرت از محلی به محل دیگر و از کشوری به کشور دیگر، بدون در نظر داشتن قصد مهاجرت، اشتغال یا اقامت دائم جهانگردی میگویند. از دید سازمان ملل «جهانگرد یا گردشگر کسی است که کشوری غیر از کشور محل اقامت خود را مورد بازدید قرار دهد، مشروط بر اینکه، این بازدید به منظور احراز هیچگونه شغلی نباشد و حداقل ۲۴ ساعت و حداکثر سه ماه در کشور میزبان توقف نماید و مسافرت او مبنی بر یکی از علل زیر باشد: تفریح، استراحت، گذراندن تعطیلات، امور خانوادگی، درمان و امور پزشکی، ورزش، امور مذهبی، مأموریت یا شرکت در هم اندیشیها.»
سازمان جهانی جهانگردی چیست؟
سازمان جهانی جهانگردی بخشی از بدنه عظیم سازمان ملل متحد مستقر در شهر مادرید اسپانیاست که پژوهشهای مرتبط با جهانگردی دارد و سالیانه گزارشهایی دقیق در خصوص آمار گردشگری در سراسر جهان منتشر میکند. این سازمان تلاش میکند به پیشرفت صنعت گردشگری به ویژه در جوامع کمتر توسعه یافته و توسعه نیافته کمک کند و سیاستها و پیشنهاداتی جذاب برای توسعه پایدار گردشگری آنان ارائه دهد.
انواع جهانگردی
جهانگردی تفریحی: افراد یا دستههایی را شامل میشود که با هدف تفریح، استراحت، گذراندن تعطیلات از سرزمین خود به سفر میروند.
جهانگردی درمانی: شامل افرادی میشود که برای استفاده از تغییرات آب و هوا، با هدف پزشکی و درمانی و استفاده از آبهای معدنی، اقدام به مسافرت میکنند.
جهانگردی فرهنگی: که در آن افراد برای آشنایی با فرهنگ و هنر و آداب و رسوم ملل مختلف، آثار تاریخی و مطالعه علمی، اقدام به سفر میکنند.
جهانگردی مذهبی: هدف از این نوع جهانگردی زیارت اماکن مقدسه، بازدید از اماکن مذهبی مثل مساجد و کلیساها و معابد قدیمی، شرکت در مراسم عبادی و...
جهانگردی ورزشی: که هر نوع مسافرتی را که به منظور فعالیتهای ورزشی انجام میگیرد، شامل میشود؛ مانند کوهنوردی، شکار، شرکت در مسابقات و تماشای مسابقات و...
جهانگردی تجاری: مثل مسافرهایی که افراد برای شرکت در بازارها و نمایشگاهای کالا و صنایع تأسیسات کارخانهای و نظایر آن انجام میدهند.
جهانگردی سیاسی: مسافرت به منظور شرکت در جشنهای بینالمللی و مراسم خاص و کنگرهها و کنفرانسها را جهانگردی سیاسی میگویند.
گردشگری بهعنوان ابزاری برای صلح
گردشگری یکی از مهمترین بخشهای اقتصادی جهان است، از هر ۱۰ نفر روی زمین یک نفر را استخدام و زندگی صدها میلیون نفر دیگر را تأمین میکند. تقویت اقتصاد محلی و تضمین گردشگری پایدار تنها بخشی از اهداف سازمان تجارت جهانی است. این صنعت نقش مهمی نیز در تقویت صلح در سطح جهانی ایفا میکند. گردشگری صنعتی است که توسط مردم و برای مردم ساخته شده و بهعنوان یک نیروی متقاعدکننده و پویا برای مقابله با کلیشهها و به چالش کشیدن پیشداوریها عمل میکند و یک تجربه آموزشی و معنوی است که میتوان آن را بهعنوان مظهر گفتوگوی بین فرهنگی تلقی کرد.
تاریخچه شعارهای روز جهانی گردشگری و جهانگردی
سازمان جهانی جهانگردی هرسال سعی میکند تا شعاری مربوط به رویدادهای مهم جهانی و همینطور صنعت گردشگری انتخاب کند. شعار هرسال نقش پررنگی در رویداد دارد؛ زیرا تعیینکننده برنامهها و موضوعات محوری مناسبت روز جهانی گردشگری محسوب میشود و به همین دلیل برای یکپارچه سازی برنامه ها در هر سال شعاری برای این روز توسط مجمع عمومی سازمان جهانی گردشگری با پیشنهاد شورای اجرایی این سازمان، اعلام می شود و کشورها برنامه های خود را بر اساس همین شعار تنظیم می کنند.
شعار سال های مختلف در روز جهانی گردشگری:
۱۹۸۰ میلادی: مشارکت گردشگری در حفاظت از میراث فرهنگی، صلح و درک متقابل
۱۹۸۱ میلادی: گردشگری و کیفیت زندگی
۱۹۸۲ میلادی: افتخار و سربلندی در سفر، میزبانان خوب و مهمانان خوب
۱۹۸۳ میلادی: سفر و تعطیلات، حق و مسئولیت همگانی
۱۹۸۴ میلادی: گردشگری برای درک بینالمللی، صلح و همکاری
۱۹۸۵ میلادی: گردشگری جوانان: میراث تاریخی و فرهنگی برای دوستی و صلح
۱۹۸۶ میلادی: گردشگری نیروی حیاتی برای صلح جهانی
۱۹۸۷ میلادی: گردشگری برای توسعه
۱۹۸۸ میلادی: گردشگری: آموزش برای همه
۱۹۸۹ میلادی: گردش آزادانه گردشگران، پدیدآورنده یک جهان
۱۹۹۰ میلادی: گردشگری: صنعتی ناشناخته و تجارتی خدماتی که باید عرضه شود
۱۹۹۱ میلادی: اطلاعات، ارتباطات و آموزش: نیروی محرکه توسعه گردشگری
۱۹۹۲ میلادی: گردشگری: عامل رشد همبستگی اجتماعی و اقتصادی و ارتباط بین مردم
۱۹۹۳ میلادی: توسعه گردشگری و حفاظت از محیطزیست: پیش بهسوی تعادل پایدار
۱۹۹۴ میلادی: پرسنل با کیفیت، گردشگری باکیفیت
۱۹۹۵ میلادی: سازمان جهانی گردشگری: ۲۰ سال در خدمت گردشگری جهان
۱۹۹۶ میلادی: گردشگری عاملی برای صلح و بردباری
۱۹۹۷ میلادی: گردشگری: فعالیت پیشتاز قرن ۲۱ در جهت اشتغالزایی و حفاظت محیط زیست
۱۹۹۸ میلادی: همکاری بخش خصوصی و دولتی کلید توسعه و ترویج گردشگری
۱۹۹۹ میلادی: گردشگری: حفاظت از میراث جهانی در هزاره جدید پارک ریک در گرجستان
۲۰۰۰ میلادی: فناوری و طبیعت: دو چالش گردشگری قرن ۲۱
۲۰۰۱ میلادی: گردشگری ابزاری برای صلح و گفتگوی تمدنها
۲۰۰۲ میلادی: اکوتوریسم کلید توسعه پایدار
۲۰۰۳ میلادی: گردشگری نیروی محرکه اشتغالزایی، هماهنگی اجتماعی و کاهش فقر
۲۰۰۴ میلادی: گردشگری و ورزش: دو نیروی زنده برای درک متقابل، فرهنگ و توسعه جوامع
۲۰۰۵ میلادی: سفر و حمل و نقل: از رویای ژول ورن تا واقعیت قرن ۲۱
۲۰۰۶ میلادی: گردشگری، غنا میبخشد
۲۰۰۷ میلادی: گردشگری، درها را به سوی زنان باز میکند
۲۰۰۸ میلادی: گردشگری: پاسخگویی به چالش تغییرات اقلیمی
۲۰۰۹ میلادی: گردشگری: گرامیداشت تنوعها
۲۰۱۰ میلادی: گردشگری و تنوع زیستی
۲۰۱۱ میلادی: گردشگری پیوند دهنده فرهنگها
۲۰۱۲ میلادی: گردشگری و انرژی پایدار: تقویت توسعه پایدار
۲۰۱۳ میلادی: گردشگری و آب: حفاظت از آینده مشترک
۲۰۱۴ میلادی: گردشگری و توسعه اجتماعی
۲۰۱۵ میلادی: یک میلیارد گردشگر، یک میلیارد فرصت
۲۰۱۶ میلادی: گردشگری برای همه: ترویج دسترسی جهانی
۲۰۱۷ میلادی: گردشگری پایدار ابزاری برای توسعه
۲۰۱۸ میلادی: گردشگری و تحول دیجیتال
۲۰۱۹ میلادی: گردشگری و مشاغل: آیندهای بهتر برای همه
۲۰۲۰ میلادی: گردشگری و توسعه روستایی
۲۰۲۱ میلادی: گردشگری برای رشد فراگیر
۲۰۲۲ میلادی: تفکری دوباره برای گردشگری
۲۰۲۳ میلادی: گردشگری و سرمایهگذاری سبز
2024 : گردشگری و صلح