1403/06/30

سـونیـوز

آژانس خبری تحلیلی سونیوز

سونیوز، رسانه ای به زلالی سو

1403/06/30

-

روز جهانی سرطان ریه

کد خبر : 7275
20:00
1403/05/11

سونیوز: امروز ۱۰ مرداد مصادف با یک آگوست، روز جهانی سرطان ریه نام‌گذاری شده است.

به گزاش آژانس خبری سونیوز، سرطان ریه در اوایل قرن بیستم یک بیماری نادر بود اما با افزایش مصرف سیگار به تدریج شیوع آن گسترش پیدا کرد. سرطان ریه یکی از شایع‌ترین سرطان‌ها در سراسر جهان است. تخمین زده می‌شود که از ۵ مرگ ناشی از سرطان یک مورد به علت سرطان ریه رخ می‌دهد. روز جهانی سرطان ریه فرصت مناسبی است تا آگاهی خودمان را در مورد این بیماری افزایش دهیم و عوامل خطر و گزینه‌های غربالگری و درمانی را بشناسیم.

آمار و ارقام
حوادث جهانی سرطان ریه در حال افزایش ۳۸ درصدی تا سال ۲۰۳۰ است.
۱۸% از مرگ‌های ناشی از سرطان به دلیل سرطان ریه بوده است.
حدود ۸۰% مرگ‌های  سرطان ریه ناشی از سیگار کشیدن است.


عوامل خطر:

سیگار نکشید!
مهم‌ترین اقدامی که برای پیشگیری از سرطان ریه می‌توانید انجام دهید این است که سیگار نکشید. سیگار کشیدن می‌تواند منجر به سرطان ریه شود و همچنین سیستم ایمنی را برای مقابله با آن تضعیف کند. باید بدانید که حدود ۹۰% از موارد ابتلا به سرطان ریه به علت سیگار ایجاد شده است.


از دست افراد سیگاری فرار کنید!
شاید شما سیگاری نباشید اما برای پیشگیری از سرطان ریه کافی نیست و باید از دود سیگار و قلیان اطرافیان نیز دوری کنید. افراد غیرسیگاری که در خانه یا محل کار در کنار افراد سیگاری هستند، ۲۰-۳۰% خطر بیشتری برای ابتلا به سرطان ریه دارند.


زندگی شهری
آلودگی هوا و مواجهه با گاز رادون از دیگر عوامل خطر برای ابتلا به سرطان ریه است.

غربالگری
کارگروه خدمات پیشگیرانه آمریکا انجام غربالگری سالیانه سرطان ریه به وسیله CT اسکن با دوز پایین را فقط برای افراد زیر توصیه می‌کند:


افرادی که سابقه سیگار کشیدن سنگین (۲۵ نخ یا بیشتر در روز) دارند و در حال حاضر سیگار می‌کشند یا کمتر از ۱۵ سال است که ترک کرده‌اند، و بین ۵۰ تا ۸۰ سال سن دارند. غربالگری سرطان ریه بدون خطر نیست به همین دلیل فقط در بعضی افراد با توجه به شرایط سنی و سابقه سیگار کشیدن آن‌ها توصیه می‌شود.

آیا راه درمانی وجود دارد؟
غربالگری و تشخیص زودهنگام می‌تواند بسیار موثر باشد. تخمین زده شده که اگر ۸ میلیون نفر از افرادی که خطر بالای ابتلا به سرطان ریه دارند غربالگری شوند، می‌توان جان ۲۵۰۰۰ نفر را نجات داد.

سرطان ریه در مراحل اولیه با جراحی و یا پرتودرمانی قابل درمان است. اگرچه سرطان ریه پیشرفته قابل درمان نیست، بسیاری از بیماران ممکن است با درمان موثر شاهد بهبود علائم و طولانی‌تر شدن عمر باشند.

برچسب های خبر (تگ)

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار