1403/02/05

سـونیـوز

آژانس خبری تحلیلی سونیوز

سونیوز، رسانه ای به زلالی سو

1403/02/05

-

بازتاب های بین المللی امضای سند همکاری ایران و چین

کد خبر : 681
13:16
1400/01/08

نشریه ها و رسانه های بین المللی به ویژه در آمریکا، امضای سند جامع همکاری ایران و چین را راهکاری برای خروج ایران از انزوا و خنثی شدن تحریم ها و فشارهای ایالات متحده قلمداد کردند.

به گزارش سونیوز، امضای سند جامع همکاری ایران و چین که دیروز در جریان سفر وزیر امور خارجه چین به تهران صورت گرفت، بازتاب های متعددی در بین رسانه ها و تحلیل گران مسائل بین المللی داشت به گونه ای که بسیاری امضای این سند را راهکاری برای خروج ایران از انزوا و خنثی شدن تحریم ها و فشارهای ایالات متحده قلمداد کردند.

وال‌استریت ژورنال: ایران و چین، تلاش‌های آمریکا را خنثی کردند

در همین خصوص نشریه آمریکایی وال استریت ژورنال با بیان اینکه امضای سند راهبردی بین ایران و چین باعث نقش بر آب شدن نقشه‌های آمریکا برای منزوی کردن تهران شد، نوشت پکن در سال‌های اخیر یک شریک تجاری مهم برای ایران بوده است.

این نشریه در یادداشتی به قلم «سون اِنگِل راسموسن» به بررسی امضای سند راهبری بین ایران و چین پرداخته و تحلیل کرد که تهران و پکن، تلاش‌های آمریکا برای منزوی کردن خود را خنثی کردند.

در این یادداشت با اشاره به اینکه سند مذکور حوزه‌های همکاری وسیعی از اقتصادی و تجارت گرفته تا امنیتی و اطلاعاتی را پوشش می‌دهد، آمده است: ایران و چین تلاش‌های آمریکا برای منزوی کردن ایران را خنثی کرده و تلاش‌های دیرینه تهران برای تعمیق روابط دیپلماتیک خارج از دایره قدرت‌های غربی را پیش برد.

بلومبرگ: اتحاد تهران و پکن، چالشی برای دولت بایدن

وبگاه آمریکایی بولومبرگ نیز امضای سند راهبردی بین ایران و چین را چالشی برای دولت جدید آمریکا دانسته و نوشت تعامل نزدیک‌تر تهران با پکن می‌تواند به تقویت اقتصاد این کشور در برابر تحریم‌های آمریکا کمک کند.

بلومبرگ با بیان اینکه سند راهبردی امضا شده بین ایران و چین از سال ۲۰۱۶ در دست تدوین بوده، تحلیل کرد: اتحاد بین پکن و تهران، چالشی برای دولت بایدن است که قصد دارد متحدانش را علیه چین بشوراند، کشوری که آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا از آن به عنوان بزرگترین آزمون ژئوپلتیک آمریکا یاد کرده است.

این پایگاه خبری زمان‌بندی امضای برنامه همکاری‌های جامع تهران-پکن را در بحبوحه تلاش‌ها برای احیای توافق هسته‌ای ایران دانسته و افزود: دولت بایدن تمایل خود برای تعامل مجدد با ایران بعد از خروج سه سال قبل ترامپ از برجام را اعلام کرده ولی دو طرف هنوز درباره دیدار کردن به توافق نرسیده‌اند.

 

بلومبرگ همچنین نوشت که تعامل نزدیک‌تر ایران با چین می‌تواند به این کشور کمک کند اقتصاد خود را در برابر تحریم‌های آمریکا تقویت کند و همزمان سیگنال واضحی به دولت بایدن درباره تفکرات تهران بدهد.


برچسب های خبر (تگ)


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار