1403/02/30

سـونیـوز

آژانس خبری تحلیلی سونیوز

سونیوز، رسانه ای به زلالی سو

1403/02/30

-

قطار شهری تبریز شتاب می گیرد

کد خبر : 6
12:31
1399/09/29

چرخ های اجرای طرح قطار شهری تبریز در دولت تدبیر و امید شتاب گرفته و خط اول آن به طول ۱۸ کیلومتر به خط پایان رسیده است.

به گزارش سونیوز، توسعه حمل و نقل ترکیبی به ویژه سیستم حمل و نقل ریلی از شاخص های توسعه شهری بوده و بستر لازم رای برای کاهش آلایندگی هوای کلانشهرها و ترافیک درون شهری، فراهم و نقش بسزایی در تسهیل تردد شهروندان و کاهش هزینه های حمل و نقل آن ها ایفا می کند.

با روی کار آمدن دولت تدبیر و امید، اهتمام ویژه ای برای توسعه زیرساخت های حمل و نقل ترکیبی در کلانشهرها به ویژه کلانشهر تبریز شده است. 

ساخت قطار شهری تبریز ۱۸ سال پس از آغاز عملیات اجرایی آن، در دولت‌های یازدهم و دوازدهم بیشترین پرداخت اعتبارات دولتی را تجربه کرد و حرکت چرخ های آن شتاب بیشتری به خود گرفت.

در این راستا، با تزریق اعتبارات ویژه، بهمن سال گذشته فاز سوم خط اول قطار شهری تبریز شامل ایستگاه میدان کهن و ادامه خط اول تا پایان آن به جز ایستگاه های واقع در مسیر با حضور محمود واعظی، رییس دفتر رئیس جمهوری به بهره برداری رسید.

در ادامه این مسیر نیز امسال با اهتمام ویژه مدیریت ارشد استان، نمایندگان مجلس شورای اسلامی، اعضای شورای اسلامی تبریز و تخصیص اعتبارات ویژه از سوی دولت و شهرداری، اجرای قطار شهری  تبریز در خط اول، سرعت بیشتری به خود گرفت، به طوری که در راستای تکمیل خط اول قطارشهری، امروز چهار ایستگاه جدید میدان قطب، میدان امام حسین(ع)، شهید باکری و ایستگاه نور با دستور رییس جمهوری از طریق ویدئو کنفرانس به بهره برداری رسید.

مدیریت شهری تبریز نیز در راستای توسعه حمل و نقل ریلی درون‌ شهری و توجه  به نیاز و مطالبه عمومی شهروندان، در سه سال اخیر، توجه ویژه‌ ای به پروژه قطار شهری داشته به طوری که در این مدت ۲۲ هزار میلیارد ریال اعتبار برای این پروژه تخصیص داده است.

تکمیل قطارشهری تبریز نیاز به اهتمام همه جانبه دولت، مجلس و مدیریت شهری است

نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه تکمیل قطارشهری تبریز نیاز به اهتمام همه جانبه دولت، مجلس و مدیریت شهری است، می گوید: پروژه قطارشهری تبریز سال ها بود که به دلیل کمبودهای اعتباری دچار وقفه و کندی عملیات اجرایی شده بود.

حجت الاسلام محمدرضا میرتاجدینی، اضافه می کند: در سال های اخیر تحرکات مناسبی در این حوزه ایجاد شده و باید تمامی مسئولان اعم از دولت، مجلس شورای اسلامی، اعضای شورای اسلامی شهر و شهرداری تبریز تلاش کنند تا این پروزه مهم عمرانی به سرانجام برسد.

اختصاص ۹۶۹ میلیارد تومان بودجه شهرداری برای قطار شهری تبریز

مرتضی موحدنیا، معاون برنامه ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهردار تبریز نیز با بیان این ‌که بیشترین میزان بودجه سال ۹۹ شهرداری به تکمیل احداث خطوط قطار شهری اختصاص یافته است، می گوید: بر اساس بودجه مصوب سال ۹۹ شهرداری تبریز و با توجه به ضرورت تکمیل احداث خطوط قطار شهری، بیشترین میزان بودجه در سال جاری که برابر با ۹۶۹ میلیارد تومان است، به این پروژه بزرگ اختصاص یافته است.

تکمیل و بهره برداری قطارشهری تبریز نیاز به یک برنامه و طرح جامع دارد

رییس شورای اسلامی تبریز نیز با اشاره به تجهیز و تکمیل چهار ایستگاه قطارشهری تبریز در خط اول می گوید: برای این ایستگاه ها ۴ هزار و ۷۴۰ میلیارد ریال هزینه ریالی و بیش از ۸ میلیون و ۴۰۰ هزار یورو اعتبار ارزی هزینه  شده است که با افتتاح آنها تمامی ایستگاه های خط اول تقریبا آماده شده و ایستگاه های باقی مانده نیز تا پایان این دوره مدیریت شهری به بهره برداری می رسد.

شهرام دبیری، اضافه می کند: شهردار تبریز و مدیرعامل سازمان قطارشهری باید یک برنامه و طرح جامع  برای خطوط مختلف مترو ارایه کنند، زیرا این پروژه بسیار پرهزینه است و احداث یک کیلومتر از آن حدود ۷ هزار میلیارد ریال هزینه دارد.

۲ ایستگاه باقی مانده از خط اول قطارشهری تبریز خرداد سال آینده به بهره برداری می رسد

شهردار تبریز نیز می گوید: با وجود مشکلات اقتصادی، بدهی های بانکی و مشکلات اداری، در شورای پنجم کارهای خوبی در حوزه قطارشهری انجام شده است، به طوری که پیش از این در فاز۲ خط اول قطارشهری صرفا دو ایستگاه افتتاح شده بود، اما در دوره مدیریت و شورای پنجم همه ایستگاه های فاز۲ و فاز۳ راه اندازی شده است.

ایرج شهین باهر، توضیح می دهد: از ایستگاه های باقی مانده، ۲ ایستگاه در سوم خرداد ۱۴۰۰ و یک ایستگاه باقی مانده از کل خط اول نیز تا پایان شهریور ۱۴۰۰ آماده افتتاح  خواهد شد تا کل خط اول آماده بهره برداری شود.

هزینه چهار هزار و ۷۴۰ میلیارد ریالی و هشت میلیون و ۴۰۰ هزار یورویی برای قطار شهری تبریز

مدیرعامل سازمان قطارشهری تبریز نیز با اشاره به بهره برداری از چهار ایستگاه جدید از خط اول قطارشهری، می گوید: برای تامین هزینه های ساختمانی، تملک و خرید تجهیزان آن ها چهار هزار و ۷۴۰ میلیارد ریال اعتبار ریالی و هشت میلیون و ۴۰۰ هزار یورو اعتبار ارزی هزینه شده است.

مصطفی مولوی، اضافه می کند: ایستگاه سردار ملی با ۱۰ هزار مترمربع زیربنا اجرا شده که برای تامین هزینه های ساختمانی، تملک و خرید تجهیزات این ایستگاه یک هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال اعتبار ریالی و ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار یورو اعتبار ارزی هزینه شده است.

وی اظهار می کند: ایستگاه امام حسین (ع) با زیربنای ۷ هزار و ۵۰۰ مترمربع در ضلع شمال شرقی این میدان واقع شده که برای احداث و تجهیز آن یک هزار و ۱۷۰ میلیارد ریال اعتبار ریالی و ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار یورو اعتبار ارزی هزینه شده است.

مدیرعامل سازمان قطارشهری تبریز می گوید: ایستگاه شهید باکری نیز با زیربنای ۷ هزار مترمربع با صرف یک هزار و ۲۵۰ میلیارد ریال اعتبار ریالی و ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار یورو اعتبار ارزی آماده بهره برداری است.

مولوی، ادامه می دهد: ایستگاه نور به عنوان آخرین ایستگاه خط اول قطارشهری تبریز در غربی‌ترین نقطه شهر و در منطقه لاله احداث شده و به دپوی غربی این خط متصل است که برای بهره برداری از آن با زیربنای ۵ هزار و ۵۰۰ مترمربع ۸۲۰ میلیارد ریال اعتبار ریالی و یک میلیون و ۹۰۰ هزار یورو اعتبار ارزی هزینه شده است.

وی یادآوری می کند: از این ایستگاه ها، یک ایستگاه از فاز دوم خط اول و سه ایستگاه هم از فاز سوم خط اول است و با بهره برداری از این ایستگاه ها تنها سه ایستگاه دیگر از مجموع ایستگاه های خط اول قطارشهری باقی می ماند که تلاش می شود آن ها نیز نیمه اول سال آینده تکمیل و به بهره برداری برسد.

منبع: ایرنا


برچسب های خبر (تگ)


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار