1403/02/29

سـونیـوز

آژانس خبری تحلیلی سونیوز

سونیوز، رسانه ای به زلالی سو

1403/02/29

-

بامداد جمعه، آخرین شهاب باران پاییزی را ببینید

کد خبر : 4776
09:22
1402/08/24

سونیوز: مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران با اشاره به اوج بارش شهابی اسدی در بامداد جمعه، ۲۶ آبان ماه گفت: با توجه به اینکه زمان زیادی از عبور این دنباله‌دار از نزدیکی خورشید گذشته است، متوقع مشاهده شهاب‌های زیادی نیستیم و حداکثر ۱۵ شهاب در ساعت در بارش شهابی امسال آن هم در یک آسمان تاریک و به دور از آلودگی هوا و نور شهرها، قابل مشاهده خواهد بود.

به گزارش سونیوز، مهندس مسعود عتیقی با اعلام این خبر، گفت: بارش شهابی اسدی یکی از بارش‌های مشهور سالانه است که در بامداد روز جمعه ۲۶ آبان ماه ۱۴۰۲ به اوج می‌رسد.
 
او افزود: از آنجایی که کانون بارش در صورت فلکی شیر (اسد) قرار دارد، این بارش به این نام مشهور است و این در حالی است که منشأ این بارش، دنباله‌دار «تمپل _تاتل ۵۵P» است که دوره مداری آن هر ۳۳.۲ سال به گرد خورشید کامل می‌شود.
 
عتیقی خاطر نشان کرد: با توجه به دوره گردش به نسبت کوتاه این دنباله‌دار، این بارش همواره مورد توجه آماتورها و رصدگران پدیده‌های زیبای آسمان بوده است.
 
مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران با بیان اینکه آخرین بار این دنباله‌دار در زمستان ۱۳۷۶ به ملاقات زمین آمده است، اظهار کرد: بار دیگر «تمپل _تاتل» در سال ۱۴۰۹ خورشیدی در آسمان پدیدار خواهد شد.
 
او با اشاره به وضعیت ZHR (میزان بارش شهابی سر سویی) بارش اسدی، توضیح داد: با توجه به اینکه زمان زیادی از عبور این دنباله‌دار از نزدیکی خورشید گذشته است، متوقع مشاهده شهاب‌های زیادی نیستیم و حداکثر ۱۵ شهاب در ساعت در بارش شهابی امسال آن هم زیر سقف یک آسمان تاریک و به دور از آلودگی هوا و نور مزاحم شهرها، قابل مشاهده خواهد بود.
 
عتیقی تاکید کرد: بدیهی است از آنجایی که حدود ۴ سال قبل و بعد از عبور هر دنباله‌دار متوقع بارش‌های شهابی خوبی هستیم، پیش‌بینی می‌شود که ZHR این بارش به صورت قابل توجهی از سال ۱۴۰۵ به بعد افزایش یابد و چندین سال شاهد بارش‌های خوبی از بارش شهابی اسدی باشیم.
 
این محقق حوزه نجوم آماتوری خاطر نشان کرد: با توجه به برخورد شهاب‌های این بارش از سمت مقابل به جو زمین، سرعت شهاب‌های اسدی بسیار بالا و به ۷۲ کیلومتر بر ثانیه می‌رسد.
 
وی اضافه کرد: جالب است بدانید در سال‌های ۱۸۳۳ با ZHR حدود ۱۰۰ هزار شهاب و در سال ۱۹۶۶ با بارش ده‌ها هزار شهاب در ساعت، ثبت تاریخی از بارش اسدی شده است.
 
عتیقی یادآور شد: در آبان ماه سال ۱۳۷۸ خورشیدی میزان بارش ساعتی سر سویی این بارش به ۵ هزار شهاب در ساعت رسید. 
 
مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران، گفت: یک اوج دیگر برای بارش شهابی اسدی امسال پیش‌بینی شده که ۹ صبح شنبه ۲۷ آبان ۱۴۰۲ خواهد بود.
 
به گفته وی، بازه زمانی مشاهده شهاب‌های بارش اسدی از دوشنبه ۱۵ آبان ماه آغاز شده و تا پنج‌شنبه ۹ آذر ادامه دارد. 
 
 
انتهای پیام

برچسب های خبر (تگ)

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار