1403/02/21

سـونیـوز

آژانس خبری تحلیلی سونیوز

سونیوز، رسانه ای به زلالی سو

1403/02/21

-

مدیریت شهری و گمنامی زنده نامان

کد خبر : 458
14:00
1399/11/11

سونیوز: مفاخز هر شهری سرمایه های کلان آن شهر می باشد و تبریز شهری است که تاریخ آن با نام مفاخری بزرگ در حوزه های گوناگون عجین و همنشین است. اما متاسفانه مدیریت شهری این کلانشهر در سال های متمادی سرمایه سوزی های عظیمی انجام داده است. از این رو دکتر فرید حیدری، فعال فرهنگی و رسانه ای این مساله را مورد بررسی قرار داده است.

تبریز شهری است که تاریخ آن با نام مفاخری بزرگ در حوزه های گوناگون عجین و همنشین است و البته در دوران معاصر نیز مفاخری از این دست بسیار داشته، مفاخری چون استاد نصیر پایگذار که متاسفانه به خاطر بی توجهی مسئولان آن چنان که باید مورد توجه و تقدیر قرار نگرفته اند و بر اساس یک بِدعت غلط و قانون نانوشته مشاهیری که در قید حیات هستند، معمولا نسبت به وجود و حضور آنان بی مهری می گردد و در دوران حیات مشاهیر، غالبا آنان یا در انزوا هستند یا به حاشیه رانده می شوند. اما زمانی که این سرمایه های عظیم تَرک دنیا می کنند، مسئولان برای برگزاری مراسم، جشنواره و یادواره آستین بالا می زنند و چه کتاب ها و مقالاتی که در باره ی این زنده نامان نوشته نمی شود و کسی که در قید حیاتش، نامی از او برده نمی شد، پس از مرگش، عکس و پوسترهای وی در جای جای شهر دیده می شود.

یکی از این مشاهیر آذربایجان که در طول سال ها نسبت به وی بی مهری شده است، استاد نصیر پایگذار، شاعر پرآوازه ی تبریزی، معروف به سلطان جناس، می باشد ک  جز سرمایه های تکرار نشدنی آذربایجان می باشد.

نصیر پایگذار متخلص به “نصیر” از شاعران نامی آذربایجان و استاد مسلم شعر جناس ، در ۱۳۱۱/۱۱/۱۱در تبریز متولد شده و فارغ التحصیل مترجمی زبان فرانسه و دبیر بازنشسته است که سرودن شعر را از کلاس پنجم ابتدائی شروع کرد و اغلب انشاهای خود را منظوم می نوشت.در سال ۱۳۶۹ اولین کتاب شعر نصیر به نام " تاریمین تئللری" و " اشک شمع" در دو زبان فارسی و ترکی منتشر و در اندک زمانی پس از انتشار نایاب شد و به چاپ دوم رسید.

در سال ۱۳۷۹ کتاب های "جلوه های جناس در شعر فارسی" ( تک بیتی و دو بیتی های جناس )، "باللی بایاتیلار" و" ایپک خیاللار" ازاین شاعر چاپ و پخش شد.

اشعار استاد نصیر پایگذار که در آثار خود از آرایه ی ادبی جناس بهره فراوان برده است، تا کنون در قالب 16 جلد کتاب چاپ شده و البته انتشار آثار جدید وی نیز چند سالی هست که در گیر و دار وعده و وعیدهای مسئولان و قول های حمایتی آنان برای چاپ این آثار ارزشمند، تبدیل به یک رویا شده است.
 
استاد پایگذار که امروز (یازدهم بهمن ماه) هشتاد و هشتیمن بهار زندگی خود را پشت سر می گذارد، با این همه افتخارات، همچنان در انتظار تحقق وعده های مسئولین جهت برگزاری مراسم بزرگداشت و چاپ کتابهای خود می باشد، کتاب هایی که چاپ آنها هیچ سود مادی در این آشفته بازار فرهنگ و هنر و با این وضعیت معیشتی مردم نداشته و تنها می تواند مرجعی برای معرفی بیشتر و بهتر شعر و ادبیات غنی زبان ترکی و فارسی برای نسل های آینده، باشد.

ناگفته نماند که در راستای ارج نهادن به مقام این شاعر ارزنده کشور، برای اولین بار آثار آستاد پایگذار در قالب کتاب های گویا به عنوان یک مجموعه صوتی با سرمایه گذاری بخش خصوصی و توسط موسسه فرهنگی هنری چند منظوره فصل هنر تهیه و تولید گردیده است و هم اکنون این موسسه در شرف تهیه و تولید فیلم مستند سلطان جناس نیز می باشد.

امید است مدیریت شهری و متولیان و متصدیان حوزه فرهنگ و هنر تا دیر نشده است، مشاهیر خود را در زمان حیاتشان ارج نهند و نه در زمان بعد از مرگ سهراب...

نویسنده : دکتر فرید حیدری 
فغال فرهنگی، رسانه ای
 

برچسب های خبر (تگ)


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار