1403/02/11

سـونیـوز

آژانس خبری تحلیلی سونیوز

سونیوز، رسانه ای به زلالی سو

1403/02/11

-

قائم مقام جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی:

همه استان‌های قوم نشین، میزبانان بعدی جشنواره فیلم اقوام خواهند بود

کد خبر : 4413
13:47
1402/07/20

فرید حیدری، مدیر عامل موسسه فرهنگی هنری فصل هنر، قائم‌مقام رئیس جشنواره و مدیر امور اداری و مالی نخستین جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی، در آستانه برگزاری این رویداد گفت: این جشنواره یک رویداد ملی سینمایی است که برای اولین‌بار در تاریخ سینمای ایران، با موضوعیت و محوریت اقوام ایرانی طراحی و برگزار می‌شود و این رخداد نیز یک «اولینی» دیگر از «شهر اولین‌ها» یعنی تبریز است. این جشنواره توسط بخش خصوصی و موسسه فرهنگی هنری « فصل هنر» طراحی شده که در زمان اعلام شده در تبریز برگزار خواهد شد.

قائم مقام رئیس جشنواره افزود: هدف اصلی این جشنواره این است که آثار فیلمسازان فعال در حوزه اقوام که در گوشه و کنار ایران زندگی می‌کنند بیشتر و بهتر دیده شود. به عنوان مثال یک فیلمساز کرد که در این باره اثری تولید کرده است و فرصتی برای عرضه آن پیدا نکرده است، این فرصت فراهم می‌شود که آثار خود را معرفی کنند؛ همین طور فیلمسازان بلوچ، لر، گیلکی، ترکمن، عرب، ترک و یا هر قومیت دیگری.

فرید حیدری ادامه داد: فیلمسازان همه مناطق قوم نشین این فرصت را پیدا می‌کنند تا آثار خود را در این رویداد ملی به نمایش بگذارند. آثار پذیرفته شده نیز طبق فراخوان منتشر شده در حوزه‌های فرهنگ و آیین اقوام، جوامع اقوام، سبک زندگی، تاریخ اقوام، میراث فرهنگی ملموس و ناملموس و جاذبه‌های گردشگری مناطق قوم‌نشین است و فیلمسازان بومی این مناطق، آثاری را که در قالب فیلم مستند، داستانی، نماهنگ و یا انیمیشن، تولید کرده‌اند را در این رویداد ملی به نمایش می‌گذارند.

مدیر عامل موسسه فصل هنر افزود: در کنار مسائل مادی و اقتصادی، مهمترین خواسته و دغدغه یک هنرمند فیلمساز این است که وقتی برای تولید اثری زحمت می‌کشد، دیده شود چرا که یک هنرمند می‌خواهد تفکر، باور و دیدگاه خود را که به زبان هنر سینما به تصویر کشیده است، دیگران هم ببینند. به همین دلیل این رویداد هم می‌تواند به کشف استعدادهای نوظهور در بین فیلمسازان اقوام منجر شود و هم بهترین بستر برای نمایش آثار تولیدی این فیلمسازان باشد.

مدیر امور اداری و مالی جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی درباره این رویداد افزود: دبیری این جشنواره را آقای کمال تبریزی به عنوان یکی فیلمسازان مطرح و برجسته سینمای ایران برعهده دارد و آقای فرهاد قائمیان بازیگر مطرح سینما و تلویزیون ایران نیز،  به‌عنوان در مقام مشاور عالی در این رویداد کنار ما حضور دارند و سعی خواهیم کرد در بخش هیأت‌های انتخاب و داوری و همچنین در برنامه‌های جنبی این رویداد، به ویژه ورکشاپ‌های تخصصی هم از حضور سایر چهره‌های مطرح سینمای ایران بهره ببریم که البته در این‌باره در فرصت مقتضی اطلاع‌رسانی خواهد شد.

وی درباره دلایل انتخاب کمال تبریزی برای دبیری جشنواره فیلم اقوام هم گفت: به‌رغم پیشنهادات و حتی سفارش‌هایی که وجود داشت، هدف ما این بود که از حضور هنرمندی بهره ببریم که هم قومیتی باشد و هم سوابق درخشان در سینما را دارا بوده و هم تجربه‌های ارزشمندی در برگزاری جشنواره داشته باشد و آقای تبریزی همه این ویژگی‌ها و شرایط را یکجا داشتند و در نهایت تصمیم گرفتیم برای دبیری این جشنواره ملی از آقای تبریزی دعوت کنیم که ایشان هم با آغوش باز پذیرفتند.

فرید حیدری در ادامه گفت: جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی توسط موسسه فرهنگی هنری فصل هنر  طراحی شده و امسال با شعار «اقوام ریشه ایران زمین» نخستین دوره خود را برگزار می‌کند. اما ادامه دار بودن این جشنواره نیز همانند هر رویداد سینمایی دیگر نیازمند حضور هنرمندان و سینماگران است. علاوه بر آن مسائل مالی و بودجه ای هم از شروط استمرار یک جشنواره ملی و بین المللی است. البته تمام سعی ما این است که این رویداد در دوره‌های بعد به صورت بین‌المللی برگزار شود و اگر همه دستگاه‌ها و هنرمندان پای کار باشند، قطعا برگزاری این رویداد برای ادوار آینده نیز استمرار خواهد داشت و سعی خواهد شد این جشنواره به صورت گردشی در تمامی استان‌های قوم نشین در طی سال های آینده برگزار گردد و همه مناطق قومیتی به‌‌صورت دوره‌ای میزبان این رویداد مهم باشند.

مدیر عامل موسسه فصل هنر افزود: جشنواره‌های دولتی به دلیل پشتوانه‌‌های مالی و حمایتی، معمولا شانس بیشتری برای استمرار دارند اما جشنواره‌های خصوصی تا زمانی که منابع مالی آن تامین نگردد تضمینی برای استمرار آن وجود ندارد. اما ما به عنوان بخش خصوصی تمام سعی خود را خواهیم کرد که این رویداد در سال های آتی به صورت مستمر و در سطح بین‌المللی برگزار گردد.

نخستین دوره جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی به دبیری کمال تبریزی و ریاست مهدی حیدری ۹ تا ۱۴ آبان ۱۴۰۲ توسط موسسه فرهنگی هنری فصل هنر در تبریز برگزار خواهد شد.

 


برچسب های خبر (تگ)

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار