1403/02/30

سـونیـوز

آژانس خبری تحلیلی سونیوز

سونیوز، رسانه ای به زلالی سو

1403/02/30

-

مدیر امور باغبانی سازمان جهادکشاورزی استان آذربایجان شرقی خبر داد

رتبه چهارم آذربایجان شرقی با تولید ۵۵۸ تن سماق در کشور

کد خبر : 4043
09:58
1402/06/13

سونیوز: مدیر امور باغبانی سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی از رتبه چهارم استان در تولید سماق در کشور خبر داد.

به گزارش سونیوز، محمدباقر بی پروا در گفت‌وگو با خبرنگاران، با بیان اینکه سطح زیر کشت سماق استان بصورت احداث باغ ۱۴۸ هکتار و ۵۵۰ هکتار بصورت جنگلی بوده و در مجموع ۶۹۸ هکتار از اراضی استان آذربایجان شرقی به کشت سماق اختصاص یافته است، گفت: عمده باغات سماق استان در شهرستان هوراند قرار گرفته است.
 
بی پروا با بیان اینکه براساس برآورد اولیه میزان تولید محصول سماق استان در سال جاری بیش از ۵۵۸ تن است، افزود: استان آذربایجان شرقی براساس آمارنامه کشاورزی بعد از استانهای کردستان، آذربایجان غربی و خراسان رضوی رتبه چهارم تولید این محصول در کشور را دارا می باشد. 
 
بی پروا به خاصیت دارویی سماق اشاره کرد و افزود: سماق قابض، بهبود دهنده زخمها، بند آورنده خون، ضد اسهال و درمان کننده اسهال خونی، کاهنده اسید اوریک، ضد میکروب، ویروس و مالاریا است و در درمان بیماریهای روماتیسمی، نقرس، کاهش خونریزی سینه، پایین آوردن تب و تقویت دستگاه گوارش، ورم گلو و دهان و غیره استفاده می شود و عمدتاً سماق بصورت چاشنی غذا (برنج و آش و کباب) بویژه در غذاهای ایرانی و هندی کاربرد دارد.
 
مدیر امور باغبانی سازمان جهادکشاورزی استان به کاربرد سماق در مصارف صنعتی اشاره کرد و گفت: از دانه سماق روغنی استخراج می‌شود که در شمع سازی استفاده می شود. چوب سماق و جوشانده برگ و میوه آن در رنگرزی پشم به کار می‌رود. همچنین از برگهای سماق که دارای ۱۳درصد تانن است برای رنگ دادن به چرم استفاده می شود.
 
برداشت ۵۰۰ تن سماق در شهرستان هوراند

 سی
د رضا تاج الدینی مدیرجهادکشاورزی شهرستان هوراند نیز، اظهار کرد: شرایط آب و هوایی اکثر روستاهای شهرستان برای رشد این گونه با ارزش بسیار مناسب است.
 
تاج الدینی با بیان اینکه سماق یکی از گونه های گیاهی جنگلی این شهرستان است است که به طور معمول به حالت خودرو و در دامنه های وحشی ، چوب زارها ،چمنزارها، صخره ها، دره های گود و اطراف جاده ها رشد می‌کند، ادامه داد: سماق به جهت بهره وری بیشتر اکنون دیگر جایگزین کشت غلات دیم شده است.
 
مدیر جهادکشاورزی شهرستان هوراند گفت: اگر بخواهیم نام های روستاهایی که در آن سماق کشت می شود نام ببریم اعم از وروجن علیا و سفلی، تابستانق ،آقبراز ، ازناب سفلی و علیا، صوفی، ملالو ، گورمدرق، هوین، طین شیخ، بران، رزدره سی،کورن،کویر قره، درویش و…. اما بیشترین مساحت را برای سماق اراضی روستاهای آقبراز و روجن علیا و سفلی و تابستانق به خود اختصاص داده شده است.
 
او با اشاره به اینکه سماق تولیدی هوراند محصولی کاملا سالم ارگانیک و عاری از هرگونه آلاینده های شیمیایی است گفت: از نظر کیفیت سماق هوراند مقام اول کشور را دارد و از نظر مساحت نیز بیشترین مساحت را در آذربایجان شرقی دارد.
 
تاج‌الدینی خاطرنشان کرد: سماق این منطقه به لحاظ دارا بودن رنگ قرمز، طبیعی طعم خوب و بازار پسندی یکی از مرغوبترین و اصلی ترین نوع سماق موجود در کشور است.
 
تاج الدینی با بیان اینکه عملکرد محصول سماق از هر هکتار حدود ۸۰۰ کیلوگرم تا یک تن در هکتار برآورد شده است، گفت: تکثیر این محصول ارزشمند اغلب به صورت پاجوش بوده که در سالهای اخیر تحقیق و تولید نهال سماق از طریق کشت بافت و همچنین بذر به روش آزمایشگاهی انجام یافته و در مطالعه و بررسی وضعیت تولید در شهرستان می‌باشد همچنین ایجاد سامانه‌های آبگیر و بانکت بندی در باغات سماق جهت ذخیره آب باران به صورت الگویی در برخی باغات انجام می‌گردد.

انتهای پیام

برچسب های خبر (تگ)

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار