1403/02/10

سـونیـوز

آژانس خبری تحلیلی سونیوز

سونیوز، رسانه ای به زلالی سو

1403/02/10

-

مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی:

آلودگی ارس از سوی ارمنستان قابل قبول نیست

کد خبر : 4000
15:27
1402/06/08

سونیوز: مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی با بیان اینکه شرایط کنونی آلودگی رودخانه ارس توسط ارمنستان به هیچ عنوان قابل قبول نیست، گفت: « روند آلوده سازی رود ارس از سوی ارمنستان می‌تواند در دراز مدت مخاطرات جدی زیست محیطی به بار آورد».

به گزارش سونیوز، شهنام اشتری روز چهارشنبه، در سلسله نشست‌های رسانه‌ای به سوی قله به مناسبت هفته دولت، در خصوص آلودگی رود ارس از سوی ارمنستان، اظهار کرد: «این موضوع به طور جدی در حال پیگیری است، تیمی از سوی وزارت نیرو و سازمان حفاظت محیط زیست، رایزنی‌های خود را با طرف ارمنی آغاز کرده‌اند.»  

مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی با بیان اینکه آلودگی این رودخانه از سوی ارمنستان به دلیل ورود پساب صنعتی توسط سازمان حفاظت محیط زیست تایید شده است، گفت: «ادامه روند آلوده سازی ارس می‌تواند مخاطرات جدی در دراز مدت داشته باشد، رایزنی‌ها برای جلوگیری از این موضوع در حال انجام است».

اشتری معرفی واحد‌های آلاینده زا را از دیگر وظایف حفاظت محیط زیست عنوان کرد و گفت: «طبق پیگیری‌های حقوقی، آلودگی زیست محیطی چرم شهر نیز بررسی شد و مدیرعامل و اعضای هیأت مدیره این مجموعه به دستگاه قضایی معرفی شدند».

 مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی در پاسخ به سوالی در خصوص افزایش بی رویه واحد‌های فولادی در وضعیت فعلی تنش آبی استان، یادآور شد: «اکثر واحد‌های فولادی که اکنون فعالیت دارند قبل از انتصاب بنده مجوز فعالیت اخذ کرده‌اند ولی بعد از انتصابم هیچ مجوزی برای فعالیت واحد‌های فولادی ارائه نشده است».

وی با بیان اینکه مشکل خاص محیط زیستی در مس سونگون وجود ندارد، خاطرنشان کرد: «با توجه به اهمیت موضوع مس سونگون، نسبت به این موضوع ورود کردیم و در نهایت جمع‌بندی حاکی از آن است که مشکل خاصی متصور نشدیم و مشکلات موجود نیز با تمهیداتی می‌تواند حل شود».

اشتری در بخش دیگر سخنان خود با بیان اینکه مساحت جنگل‌های استان ۱۸۸ هزار هکتار و تنوع گونه‌های گیاهی استان ۲۵۰۰ گونه و ۳۴۶ گونه تنوع گونه‌های جانوری است، افزود: « اثر ملی طبیعی ملی فسیلی مراغه، پارک ملی ارسباران، پارک ملی کنتال، مناطق حفاظت شده سهند، منطقه حفاظت شده کاغذکنان، منطقه حفاظت شده دیزمار، منطقه حفاظت شده یای قاری، منطقه حفاظت شده چاراویماق از اثرهای تحت مدیریت حفاظت محیط زیست است».

 مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی با بیان اینکه باز کردن دریچه های سدهای موجود در این استان منطقی نیست، اظهار کرد: «با توجه به نقش ۹۰ درصدی استان های آذربایجان غربی و کردستان در تامین آب مورد نیاز دریاچه ارومیه، باز کردن سدهای این ۲ استان مناسب تر به نظر می رسد، در حال حاضر مشکل حاد محیط زیستی از بابت شرایط نامناسب دریاچه ارومیه وجود ندارد».

نیازی به انتقال آب سدهای آذربایجان شرقی به دریاچه ارومیه نیست 

اشتری با تاکید بر اینکه با توجه به تنش های آبی در آذربایجان شرقی لزومی برای انتقال آب سدهای واقع در این استان به سمت دریاچه ارومیه وجود ندارد، گفت: «آذربایجان شرقی تنها نقش ۱۰ درصدی در تامین تراز آبی دریاچه اورمیه دارد».

انتهای پیام 

برچسب های خبر (تگ)

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار