علی تنها در گفتگو با خبرنگار سونیوز در تشریح سطح موسیقی امروز به ویژه در مناطق ترک نشین کشور گفت: به جرأت می توان ادعا کرد که 90 درصد بار موسیقی آذری بر دوش هنرمندان تبریزی است و حضور نوازندگان تبریز در بنام ترین گروه های موسیقی سطح کشور نیز بهترین گواه این ادعاست اما دلیل اینکه چرا موسیقی استان نتوانسته آن گونه که باید و شاید به جایگاهی مناسب دست یابد، باید در موضوعاتی چون وجود مافیا در حوزه موسیقی و کم کاری دستگاه های متولی این حوزه جستجو کرد.
وی ادامه داد: وقتی از مافیای موسیقی صحبت می کنیم، منظور و مقصود جریانی است که تفکر، ایجاد بستر فرهنگی، وادار کردن به اندیشیدن و متوجه ساختن جامعه نسبت به داشته های اصیل فرهنگی و ناریخی، برایش مهم نیست و تنها اجرای 20 سانس کنسرت در 30 روز ماه توسط یک چهره جذاب و مخاطب پسند برایش ملاک است چرا که سود میلیاردی از این قضیه دارد.
این خواننده موسیقی تبریزی تصریح کرد: متاسفانه هنرمندان واقعی و دغدغه مند موسیقی نیز توان عرض اندام در برابر تبلیغات و مافیای موسیقی را ندارند و از سوی دیگر برخی برگزار کنندگان کنسرت در شهرهایی مانند تبریز که عموماً موزیسین های بنامی نیز هستند، ضربه بزرگتری را به موسیقی فولکلور و محلی و فعالان این عرصه می زنند.
وی در تشریح این موضوع گفت: این افراد با واسطه گری برای اجرای کنسرت برخی خوانندگان خاص نه تنها چند برابر هزینه های بلیط فروشی سود می کنند بلکه در پشت پرده و از محل اسپانسر و حامیان مالی نیز نفع کلانی می برند و همین می شود که خوانندگانی که در عرصه موسیقی ملی و بین المللی شناخته هستند، برای معاش و تامین زندگی خود به حداقل هایی در حد برگزاری سالانه تنها دو کنسرت نیز راضی هستند اما در مقابل همین مافیای موسیقی از طریق تبلیغات و برخی خوانندگان خاص تنها در یک برنامه سودهای میلیاردی به جیب می زنند.
تنها در ارزیابی آینده موسیقی کشور و به تبع آن موسیقی استان نیز گفت: متاسفانه با چنین رویکردی آینده چندان روشنی پیش روی موسیقی وجود ندارد چرا که نسل جدید موسیقی افرادی از این دست را الگوی خود قرار می دهند و در مقابل دستگاه های متولی نیز شاخص و مولفه های درست ارزش گذاری برای انتخاب و آموزش استعداد های موجود ندارند و این در حالی است که فعالان عرصه موسیقی در همین کشور همسایه آذربایجان که در بسیاری موارد با ما قابل مقایسه نیستند، در کمترین حالت حمایت های مادی و معیشتی از سوی دولت دریافت می کنند و همین موارد سبب می شود تا هنرمندان این کشور دغدغه ای جز خلق آثار فاخر در حوزه های مختلف هنری نداشته باشند.
وی تاکید کرد: استعدادهای خوبی در حوزه موسیقی داریم که هدایت و تربیت آنان در مسیر درست نیازمند آموزش است و این امر ورود سازمان های مسئول در حوزه فرهنگ و هنر را می طلبد و علاوه بر این ذائقه و سلیقه موسیقی عمومی نیز مولفه ای بسیار اثرگذار در این زمینه است.
هنرمند بین المللی موسیقی آذربایجان افزود: باید بپذیریم که وقتی جوان در کشور ما محلی برای تخلیه درست انرژی خود به واسطه اقتضای سنی ندارد، فضای کنسرت ها و اجراهای صحنه ای موسیقی تنها محل برای تخلیه این انرژی می شود و همین امر سطح موسیقی نه تنها آذربایجان بلکه کل کشور را متاسفانه در حد یک کالای مصرفی مبتذل تنزل داده است.
تنها خاطر نشان کرد: این در حالی است که در سطح جهان بطور معمول علاوه بر اماکنی برای حضور و وقت گذرانی معمول جوانان و خانواده ها، فضایی برای ارائه آثار عامه پسند و به نوعی پاپ موسیقی نیز وجود دارد و در مقابل بسترها و امکانی برای ارائه آثار فاخرو اصیل برگرفته از داشته های ارزشی و فرهنگی و هنری به عنوان شناسنامه یک کشور نیز ایجاد می شود اما متاسفانه در کشور ما به همان دلایلی که در بالا گفته شد و در راس آن مافیای موسیقی اجازه بروز و ظهور چنین بسترهایی را نمی دهد و به تبع آن نیز خواسته و ذائقه موسیقی عمومی نیز تغییر کرده است.