1403/02/29

سـونیـوز

آژانس خبری تحلیلی سونیوز

سونیوز، رسانه ای به زلالی سو

1403/02/29

-

مردم فیلترینگ را نمی پذیرند

کد خبر : 326
12:17
1399/11/15

احضار وزیر ارتباطات توسط دادسرای فرهنگ و رسانه و اصرار بر فیلترینگ اینستاگرام، باعث شد دوباره موضوع نوع مواجهه با شبکه‌های اجتماعی در جامعه ایران به سطح رسانه‌ها کشیده شود.

نوشته «محمد رهبری» پژوهشگر شبکه‌های اجتماعی را در این خصوص بخوانید.

مردم فیلترینگ را نمی پذیرند

من فکر می‌کنم به طور کلی سیاست فیلترینگ فارغ از اینکه چه نگاهی به این سیاست داشته باشیم یک سیاست شکست خورده است. در حال حاضر ارزیابی فیلترینگ تلگرام بعد از سه سال می‌تواند به ما نشان دهد که این سیاست چه نتایجی را به همراه داشته است.
تایج پژوهش ها نشان می‌دهد که اساسا مردم تلگرام را ترک نکردند. شاید استفاده از تلگرام به نسبت زمان قبل از فیلترینگ کاهش پیدا کرده باشد اما بسیاری از مردم از این پیام رسان به خاطر امکاناتی که دارد استفاده می‌کنند.
بنابراین هدف فیلترکنندگان مبنی بر اینکه این پیام رسان تبدیل به یک پیام رسان متروکه شود، تحقق پیدا نکرده است و بعد از سه سال تلگرام همچنان به عنوان یک پیام رسانه اثرگذار در جامعه ایران حضور دارد.
در باره فیلترینگ اینستاگرام هم فارغ از اینکه تلقی مثبت یا منفی در مورد آن داشته باشیم، به نظرم اگر عملیاتی شود سیاست شکست خورده‌ای خواهد بود.مردم فیلترینگ را نمی‌پذیرند. شاید ده سال پیش این پذیرش در مورد فیلترینگ در جامعه ایران وجود داشت اما در حال حاضر این پذیرش در جامعه وجود ندارد.
اتفاقا من معتقد هستم اگر اینستاگرام فیلتر شود استفاده از تلگرام هم بیشتر می‌شود چرا که مردم فیلتر شکن‌های بیشتری نصب خواهند کرد و تنها اتفاقی که بعد فیلتر اینستاگرام اتفاق خواهد افتاد افزایش استفاده از فیلترشکن‌ها خواهد بود، اتفاقی که اهداف مدنظر فیلترکنندگان را محقق نخواهد کرد.

در شرایط کرونایی کسب و کارها در اینستاگرام رونق گرفته است

در زمینه ظرفیت اینستاگرام در زمینه رونق کسب وکارهای آنلاین داده‌های مشخصی در دست وجود ندارد که چه تعدادی از مردم در شبکه‌های اجتماعی مشغول به کسب وکار هستند اما مشاهدات نشان می دهد اینستاگرام بستری برای رونق کسب و کارهای آنلاین شده و این امر بعد از کرونا و تعطیلی فیزیکی فروشگاه‌ها افزایش هم پیدا کرده است.
بنابراین در این شرایط که به خاطر کرونا وضعیت اقتصادی مردم در حال شکننده‌ای قرار گرفته است فیلترکردن اینستاگرام باعث ضربه به کسب و کارهای آنلاین خواهد شد همان اتفاقی که با فیلتر کردن تلگرام رخ داد و به بخشی از کسب و کارها آسب وارد شد.
 

برچسب های خبر (تگ)


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار