1403/02/05

سـونیـوز

آژانس خبری تحلیلی سونیوز

سونیوز، رسانه ای به زلالی سو

1403/02/05

-

کوتاهی برخی مدیران در اجرای قوانین پرستاری

کد خبر : 3226
14:18
1401/09/07

سونیوز: رییس کل سازمان نظام پرستاری با اشاره به فعالیت حدود ۱۷۰هزار پرستار در مراکز درمانی دولتی و خصوصی، از آنچه که «اجرای بد برخی قوانین در حوزه پرستاری» خواند، گلایه کرد و گفت: باید به مسائل پرستاران رسیدگی شود؛ اینکه نظام برای رفع مشکلات هزینه کند اما عدم فعالیت یک مدیر باعث نارضایتی شود، درست نیست.

به گزارش سونیوز، محمد میرزابیگی در نشست خبری روز پرستار و در آستانه ولادت حضرت زینب (س)، گفت: دانشکده‌ها و دانشجویان پرستاری دقیقا از مهارت‌هایی برخوردار هستند که کشورهای جهان اول اداعای آن را دارند. در این بین یکی از تاکیدات، افزایش مراقبت‌های پرستاری است و باید به جایی رسید که پرستار بر اساس علمی که آموزش دیده است، خدمت کند. همه ما باید همانگونه که دنبال بحث آموزش و درمان هستیم، دنبال ارائه مراقبت‌های پرستاری علمی، ایمن و با کیفیت نیز باشیم.

وی افزود: الان از مقطع دانشجویی تا فرد بازنشسته حدود ۲۵۰ هزار پرستار داریم که ۵۰ هزارنفر دانشجو، ۱۴۰ هرار نفر شاغل در مجموعه بیمارستان‌های وازارت بهداشت، حدود  ۳۰ هزار نفر در بخش خصوصی، تامین اجتماعی، بیمارستان نیروهای مسلح و حدود ۲۰ هزار نفر هم بازنشسته یا در حال ارائه خدمت در مراکز مراقبت در منزل (هوم‌کر) هستند.
و ادامه داد: سازمان نظام پرستاری سازمانی حرفه‌ای مبتنی بر قانون مجلس است و بر اساس انتخابات پرستاران هر ۴ سال یکبار تشکیل می‌شود و مسائل و مشکلات پرستاران را دنبال می‌کند.

رئیس کل سازمان نظام پرستاری، تاکید کرد: لازم است تمام مسئولین نقش خود را در برابر مراقبت‌های پرستاری بدانند. حل مسائل پرستاری که صنفی و حرفه‌ای است به کیفیت مراقبت از مردم وابستگی دارد. در بیمارستانی که پرستار به تعداد بیمار وجود داشته باشد، بیماران مدت اقامت کمتری خواهند داشت، مرگ و میر بیماران کاهش می‌یابد، خدمات بهتری ارائه خواهد شد و هزینه‌های دولت هم مقرون به صرفه‌تر خواهد بود. پرستاران تنها گروهی هستند که از ۲۴ ساعت شبانه روز ۱۶ ساعت مستقلا بیمارستان‌ها را اداره می‌کند و ۱۶ ساعت سرنوشت مردم در بیمارستان در دست پرستاران رقم می‌خورد. این درحالی است که به طور کلی ۲۴ ساعته درحال خدمت رسانی هستند و خدمات پرستاری لحظه‌ای متوقف نمی‌شود و پرستار هر لحظه درحال کار و فعالیت است. در واقع پرستاری قلب نظام سلامت است که در کرونا، آلودگی هوا، مناسبت مذهبی، نوروز و... همواره دارد کار می‌کند و حتی کارش ممکن است در تعطیلات و دورکاری سایر مشاغل، بیشتر هم شود.
وی با اشاره به تاکیدات مقام معظم رهبری در رابطه با تکریم پرستاران، گفت: در این راستا مجلس قوانینی تصویب کرد و آقای رییس جمهور دستورات زیادی (بیش از ۲۲ دستور) در این رابطه داشتند؛ دستوراتی مانند تعرفه گذاری خدمات پرستاری، استخدام پرستاران، نیروهای فعال در کرونا و... در تمام دولت‌ها به مسئله پرستاری خیلی سیاسی نگاه نمی‌شود و به فکر رفع مشکلاتیم. در مجموع یک گله‌مندی پرستاری این است که علی رغم حضور ۲۴ ساعته در بیمارستان‌ها و تاثیرات خدمات آنها و علی رغم قوانین  و رهنمودهای مقام معظم رهبری بویژه طی دو سال گذشته برای اجرای قوانین بر زمین مانده، اما کماکان گلایه‌هایی باقی مانده است.

میرزابیگی ادامه داد: جامعه پرستاری آنقدر بالغ است که کوتاهی برخی مدیران اجرایی را به حساب کلیت نظام نگذارد ولی اگر در دانشگاه و وزارتخانه‌ای این قوانین اجرایی نمی‌شود؛ 100درصد مشکل از مدیر اجرایی است. لذا گله‌مندی پرستاران از اجرای بد برخی قوانین است و در سطح خود ارزیابی می‌شود. نقد ما به یک مدیر، نادیده انگاری به کل الطافی که به پرستاری داشته‌اند، نیست؛ اما باید به مسائل پرستاران رسیدگی شود. اینکه نظام برای رفع مشکلات هزینه کند، اما عدم فعالیت یک مدیر باعث نارضایتی شود، درست نیست.

برچسب های خبر (تگ)

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار