1403/02/28

سـونیـوز

آژانس خبری تحلیلی سونیوز

سونیوز، رسانه ای به زلالی سو

1403/02/28

-

سخنگوی وزارت خارجه:

رفع تحریم موثر، لازمه بازگشت آمریکا به برجام است

کد خبر : 316
15:47
1399/11/13

سخنگوی وزارت خارجه گفت: بازگشت آمریکا به برجام تنها در صورت اقدام به رفع تحریم موثر ممکن است نه با امضاء و اظهار نظر.

سعید خطیب‌زاده دوشنبه در نشست هفتگی با خبرنگاران  در پاسخ به این سوال که چه اتفاقی بیفتد که ایران، آمریکا را عضو برجام بپذیرد، اظهار داشت: ما منتظر اقدام آمریکا هستیم و اقدام هم رفع تحریم موثر و این یعنی همه تحریم‌هایی که بعد از روی کار آمدن ترامپ با گردن کشی و سرکشی درباره معاهدات و نرم‌های بین‌المللی از جمله قطعنامه ۲۲۳۱ و برجام رخ داد، باید به صورت موثر لغو شود و یعنی ما باید آثار رفع تحریمی را در ایران ببینیم.
 وی تصریح کرد: یک امضا بر روی کاغذ کفایت نمی‌کند و پاسخش یک امضا بر روی کاغذ است. آنچه منتظریم اظهارنظر این و آن نیست. آنچه منتظر آن هستیم این است که سرمایه این ملت قابل دسترسی باشد. نفت به راحتی توسط شرکت‌ها مبادله و پولش برگردد و زنجیره‌ای از آثار رفع تحریمی را ببینیم.
سخنگوی وزارت خارجه با بیان اینکه هر زمان این اقدام را از سوی آمریکا ببینیم متناسب با آن پاسخ خواهیم داد، گفت: آمریکا نه تنها از برجام خارج شده بلکه ناقض قطعنامه ۲۲۳۱ نیز هست. بازگشت آمریکا به برجام به صورت اتومات نیست، با یک امضا خارج شدند و با یک امضا نمی‌توانند وارد شوند.
وی در این خصوص که ایران چه حداقل‌هایی را از بایدن درخواست می‌کند و اینکه آیا رفع تحریم‌های بانکی و نفتی باعث می‌شود آمریکا به برجام بازگردد، بیان کرد: ما حداقل و حداکثری نداریم، قطعنامه ۲۲۳۱ و بازگشت به برجام الزام ماست..
خطیب‌زاده تصریح کرد: اگر دولت بایدن دنبال تصحیح مسیر غلط آمریکاست باید اقدام کند و اظهارات مثبت و منفی و مخدوش هیچ کدام برای ما ملاک نیست و تنها به اقدام آمریکا نگاه خواهیم کرد و همچنان منتظریم ببینیم اقدامی صورت می‌دهد و اقدام آن مبنای پاسخ متناسب ما خواهد بود.
 

برچسب های خبر (تگ)


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار