1403/02/07

سـونیـوز

آژانس خبری تحلیلی سونیوز

سونیوز، رسانه ای به زلالی سو

1403/02/07

-

تتایج نظر سنجی برنامه های صداوسیما محرمانه است؟

کد خبر : 3145
08:35
1401/08/22

سونیوز: در حالی که نیمه‌ پاییز ۱۴۰۱ هم سپری شده است و هنوز هیچ خبری از نتایج نظرسنجی جدید درباره برنامه های صداوسیما نیست. آخرین نتایج نظرسنجی اعلام شده، به مرداد ماه و کمی قبل‌تر از آن تیرماه بازمی‌گردد.

به گزارش سونیوز، استقبال مخاطبان از سریال‌های تکراری که ساعت‌های قابل توجهی از آنتن را به خود اختصاص می‌دهند، از یک سو گذشته‌ نه چندان دور تلویزیون را به رخ می‌کشد و از سویی دیگر، گویای بضاعت فعلی این رسانه است.و اکنون در شرایطی که نتایج نظرسنجی‌های اخیر رسما رسانه‌ای نشده است، گزارش‌های غیررسمی حاکی از رتبه‌بندی شبکه‌ها به صورت «شبکه سه»، «آی فیلم» و «شبکه خبر» است؛ نتایجی که می‌تواند حاوی پیامی جدی برای تلویزیون باشد. 

در نظرسنجی نخست، برنامه های  «عصر جدید ۳»، «خندوانه» و «دورهمی» رتبه‌های برتر را از آن خود کردند که با تصمیمات و شرایط جدید، حالا نشانی از آنها نیست و در نظرسنجی دوم سریال‌های شبکه‌های سه، یک و دو ـ «برف بی‌صدا می‌بارد (فصل دوم)»، «مستوران» و «وضعیت زرد» ـ به ترتیب رتبه‌های برتر را به خود اختصاص دادند.

در سال‌های اخیر آنچه پس از برنامه‌های بِرند و پرمخاطبی چون «عصرجدید»، «خندوانه»، «دورهمی» و ... مخاطب را به تلویزیون بَند کرده‌ است، سریال‌های قدیمی و خاطره‌انگیز به ویژه آثار طنز سال‌های نه چندان دور تلویزیون بوده و اکنون در غیاب برنامه‌های محبوب، به نظر می‌رسد این سریال‌های تکراریِ چندبار پخش‌شده، تنها دست‌آویز تلویزیون برای جذب مخاطب باشند.

و البته پخش چندین باره سریال‌های تکراری، روندی است که از سوی برخی مورد تأیید و از سوی خیلی‌ها نیز مورد انتقاد است.

منتقدان معتقدند، هرچند پخش سریال‌های تکراری به خاطر حس نوستالژیکی که به مخاطب می‌دهند، درصد قابل توجهی از مخاطبان تلویزیون را راضی و خشنود می‌کند اما این روند نباید تا جایی پیش برود که مخاطب، سریال‌های تکراری را به تولیدات جدید تلویزیون ترجیح دهد و تلویزیون نیز با تکیه بر آثار محبوب قدیمی‌اش از زیر بار ساخت آثار جدید مخاطب‌پسند شانه خالی کند.

تلویزیون در مقطعی زیر سایه هنرمندان مجرب و کارکشته در حوزه‌های مختلف، یکه‌تاز رسانه‌ها بوده و در همه خانه‌ها حرف اول را می‌زده اما در حال حاضر نه تنها رسانه‌های جدید و رنگارنگ عرصه را بر تلویزیون تنگ کرده‌اند بلکه خود این رسانه نیز با اتخاذ سیاست‌هایی قابل تأمل، فضا را برای پیش‌روی این رسانه‌ها بازتر کرده است.

مسیری که صداوسیما در دهه اخیر به ویژه در حوزه سریال سازی طی کرده و می‌کند، نه تنها مورد انتقاد کارشناشاسان رسانه بلکه مورد انتقاد اغلب سازندگان فیلم و سریال و بازیگران نیز بوده است.

مدیران صداوسیما و برخی از هنرمندان، مشکلات مالی و کمبود بودجه را یکی از مهمترین عوامل از دست رفتن مخاطبان تلویزیون در سال‌های اخیر دانسته‌اند اما با این وجود بسیاری از هنرمندان و سریال‌سازان نیز سیاست‌های تلویزیون از جمله محدودیت‌ها و نظارت‌های زیادی که بر آثار تولیدی اعمال می‌شود را عامل مهم فاصله مخاطبان از تلویزیون می‌دانند. از طرفی بسیاری هم حذف چهره‌های مطرح سریال‌سازی و بازیگری از تلویزیون را مهمترین علت اُفت سریال‌های تلویزیونی دانسته‌اند.


برچسب های خبر (تگ)

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار