1403/01/10

سـونیـوز

آژانس خبری تحلیلی سونیوز

سونیوز، رسانه ای به زلالی سو

1403/01/10

-

عضو هیئت علمی دانشگاه تبریز:

نباید همه‌ معترضین، آشوبگر تلقی شوند

کد خبر : 3127
04:00
1401/08/19

سونیوز: دکتر تورج هاشمی در نشست اساتید دانشکده‌ی علوم تربیتی و روانشناسی دانشگه تبریز با رئیس این دانشگاه ضمن بابیان اینکه عده‌ای واقعاً دردمند هستند و نباید همه‌ی معترضین، آشوبگر تلقی شوند، گفت: ما باید بررسی کنیم که چرا وضعیت فعلی به وجود آمده است. متأسفانه علی‌رغم اینکه رهبر معظم انقلاب بارها و بارها تأکید کردند که جنگ فعلی جنگ شناختی است، اما کسی به تأکیدات ایشان گوش نکرد و نتیجه‌ی عملکرد ۴۳ ساله‌ی ما وضعیت فعلی جامعه است.

به گزارش سونیوز،،صفر نصراله زاده،رئیس دانشگاه تبریز در نشست اساتید دانشکده‌ی علوم تربیتی و روانشناسی با موضوع بررسی دلایل اعتراضات دانشجویی و نحوه‌ی برخورد با آن، با بیان اینکه دانشجویان فرزندان ما هستند، اظهار کرد: براساس صحبت‌هایی که با لیدرهای تجمعات اخیر انجام داده‌ایم، اکثراً اذعان کرده‌اند که در اثر هیجانات به میدان آمده‌اند و لذا ما نیازمند انجام تحقیق و پژوهش بیشتر و دقیق‌تر در خصوص اتفاقات اخیر هستیم. افزود: رفتار و یا هیجان یک دانشجو تنها از یک عامل تأثیر نمی‌گیرد و طبیعتاً عوامل متعددی در به‌ وجود آمدن این رفتارها تأثیرگذار است.

وی تأکید کرد: ما به‌هیچ‌عنوان نمی‌توانیم نگاه یکسانی نسبت به دانشجویی که بدون توجه به حواشی اخیر، سر موقع در کلاس درس حاضر می‌شود با دانشجویی که با کیف پر از چاقو و آلات قتاله وارد دانشگاه می‌شود تا آن چاقوها را در بین دانشجویان پخش کند، داشته باشیم.

رئیس دانشگاه، خطاب به اساتید گروه علوم تربیتی و روانشناسی گفت: یک سؤال اساسی برای من به وجود آمده است و از شما که در مسائل تربیتی و روانشناسی متخصص هستید می‌پرسم چرا دانشجوی نسل فعلی مطالبات و خواسته‌های خود را همراه با فحاشی و توهین مطرح می‌کند؟ چه عواملی باعث به وجود آمدن این نوع روش گفتمان در دانشجویان نسل فعلی شده است؟

اساتید در تریبون آزاد حضور داشته باشند
حجت‌الاسلام سعید علیزاده معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه تبریز طی سخنانی گفت: تشکل‌های دانشجویی موفق به جذب همه‌ی دانشجویان خاکستری نشده‌اند و تمام تلاش ما این است که همه‌ی دانشجویان بتوانند از سرانه‌ی فرهنگی دانشگاه استفاده کنند.

وی در ارتباط با تریبون آزاد دانشجویان نیز اظهار کرد: فعلاً این تریبون در فضای باز برگزار می‌شود و بعد از سرد شدن هوا به فضای سربسته منتقل خواهد شد. ما از تمامی اساتید دانشگاه دعوت می‌کنیم در این تریبون حضور داشته باشند چراکه حضور اساتید در جمع دانشجویان بسیار تأثیرگذار است.

نباید همه‌ معترضین، آشوبگر تلقی شوند
عضو هیات علمی دانشکده‌ی علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه تبریز بابیان اینکه عده‌ای واقعاً دردمند هستند و نباید همه‌ی معترضین، آشوبگر تلقی شوند، گفت: ما باید بررسی کنیم که چرا وضعیت فعلی به وجود آمده است. متأسفانه علی‌رغم اینکه رهبر معظم انقلاب بارها و بارها تأکید کردند که جنگ فعلی جنگ شناختی است، اما کسی به تأکیدات ایشان گوش نکرد و نتیجه‌ی عملکرد ۴۳ ساله‌ی ما وضعیت فعلی جامعه است.

دکتر تورج هاشمی خاطرنشان کرد: به‌دلیل اینکه گوش شنوایی برای شنیدن مشکلات جوانان وجود ندارد، ما با انباشته شدن سؤالات و مشکلات در بین جوانان مواجه هستیم و از طرفی رسانه‌های خارجی با ترکیبی از اخبار راست و دروغ جوانان ما را بمباران خبری کرده و به آن‌ها اطلاعات آلوده می‌دهند.

این استاد روانشناسی تربیتی با انتقاد از رویکرد رسانه‌ی ملی خاطرنشان کرد: چند درصد از دانشجویان ما برنامه‌های صداوسیما را دنبال می‌کنند؟ چرا رسانه‌ی ملی تنها در اختیار یک طیف خاص قرار دارد؟ چرا افراد مطرح احزاب مختلف که طرفداران زیادی هم دارند، به برنامه‌های صداوسیما دعوت نمی‌شوند؟ چرا افراد را با برچسب‌هایی مانند دگراندیش بودن کنار می‌گذاریم؟

نسل فعلی نسل اطاعت نیست بلکه نسل اقناع است
دکتر شهروز نعمتی دیگر عضو هیات علمی دانشکده‌ی علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه تبریز نیز طی سخنانی گفت: تحقیر قشر دانشجو زمینه‌ی فحاشی را به وجود می‌آورد و در واقع فحاشی به لحاظ هیجانی در واکنش به اتفاقات به وجود می‌آید.

وی با تأکید براینکه برای داشتن سیستم سالم باید انتصاباتی سالم و درست انجام شود، افزود: تعلیم و تربیت روشی علمی و مهرورزانه است و نباید با تندی همراه شود. دانشجو، دانشجو است نه دانشجو نما. دانشجوی دانشگاه تبریز با شرکت در کنکور سراسری و به‌صورت قانونی وارد این دانشگاه شده و دارای کارت دانشجویی است؛ بنابراین نباید خطاب به دانشجویان معترض بگوییم «صبرمان تمام‌شده است».

دانشیار رشته‌ی روانشناسی و آموزش کودکان استثنائی بابیان اینکه تعلیم و تربیت ادبیات خاص خود را دارد، خاطرنشان کرد: نسل فعلی نسل اطاعت نیست بلکه نسل اقناع است و ما باید با رعایت گفتمان خاص این نسل، به فکر اقناع آن‌ها باشیم.

کاش زودتر از این‌ها شاهد برگزاری تریبون آزاد در دانشگاه بودیم
دکتر خلیل اسماعیل‌پور عضو هیات علمی دانشکده‌ی علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه تبریز نیز ضمن تقدیر از مسئولین دانشگاه بابت برگزاری تریبون آزاد، اظهار کرد: اثرات برگزاری این تریبون باید بررسی شود. هرچند ای‌کاش ما زودتر از این‌ها شاهد برگزاری تریبون آزاد در داخل دانشگاه بودیم.

وی ادامه داد: آیا اگر این اتفاقات و فوت مرحومه مهسا امینی رخ نمی‌داد، ما شاهد اعتراضات دانشجویان نمی‌شدیم؟ آیا خروج نخبگان از کشور دلیلی جز نارضایتی دارد؟ نارضایتی موجب به وجود آمدن خشم می‌شود و دانشجو به‌عنوان یک قشر فرهیخته انتظاراتی دارد و در کنار این انتظارات، همواره تصور می‌کند که جامعه نیز انتظاراتی از او دارد؛ بنابراین نباید این‌طور تلقی کنیم که دانشجویان هیچ‌چیزی نمی‌دانند.

دانشیار رشته‌ی مشاوره، کار فرهنگی را سخت‌تر از هر کار دیگر حتی سیاست برشمرد و یادآور شد: استاد و دانشجو هیچ اطلاعی از اخبار درست و اخبار پشت پرده ندارند و متأسفانه کسانی هم که این اخبار را می‌دانند، ما را دیر مطلع می‌کنند.

دانشجویان نسل فعلی احساس می‌کنند حق مشروع شان پایمال‌شده است
دکتر شهرام واحدی دیگر عضو هیات علمی دانشکده‌ی علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه تبریز در تشریح علت پرخاشگری دانشجویان گفت: دانشجویان نسل فعلی احساس می‌کنند حق مشروع شان پایمال‌شده است و به‌دلیل عدم دستیابی به ارزش‌ها و خواسته‌های خود، احساس ناکامی کرده و فشار زیادی را تحمل می‌کنند.

وی، افزایش گسستگی بین خواسته‌ها و وضعیت موجود را عامل به‌وجود آمدن فشار عصبی عنوان کرد و افزود: اظهارات تحقیرآمیز برخی افراد، علت دیگر پرخاشگری دانشجویان است و در کنار این موارد رسانه‌های غربی نیز که به‌نوعی خشونت رسانه‌ای را ترویج داده و در واقع اقتصاد خود را از طریق خشونت فروشی می‌چرخانند، نقش به‌سزایی در به‌وجود آمدن پرخاشگری دارند.

این استاد روانشناسی تربیتی با انتقاد از بالابودن میزان اخبار منفی و ناامیدکننده در رسانه‌ ملی، یادآور شد: محرکه‌های منفی زیادی در اخبار صداوسیما وجود دارد و متأسفانه والدین نیز بعد از انجام خرید خانگی، اخبار گرانی و مشکلات اقتصادی را با خود به داخل خانه منتقل می‌کنند و همه‌ی این عوامل موجب ایجاد احساس ناامیدی، بی‌رمقی، بی‌عدالتی و... در جوانان می‌شود و هرچقدر میزان این احساسات افزایش یابد، احساس تعلق به جامعه و کشور کاهش می‌یابد.

علت تغییر روش اعتراضی دانشجویان فراموش‌شدن درصد کثیری از جامعه است
دکتر رحیم بدری گرگری یکی دیگر از اعضای هیات علمی دانشکده‌ی علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه تبریز اظهار کرد: دانشجویان به‌عنوان قشر فرهیخته عاملیت داشته و می‌خواهند اعتراضاتشان را بیان کنند. دانشجوی نسل فعلی دارای نوعی پیش‌اندیشی و خود واکنشی است به‌طوری‌که ابتدا بررسی می‌کند که آیا راه دیگری جز فحاشی در اعتراضات وجود دارد یا خیر و با استفاده از ویژگی خود واکنشی در جریان اعتراضات نیز همواره روش خود را تغییر می‌دهد.

وی ادامه داد: چرا در فتنه‌ی سال ۱۳۸۸ و اعتراضات آبان ماه ۱۳۹۸، دانشجویان معترض فحاشی نمی‌کردند؟ به نظر من اصلی‌ترین علت تغییر روش اعتراضی دانشجویان، فراموش‌شدن درصد کثیری از جامعه از سوی مسئولین است. به‌عنوان‌مثال در یک برهه‌ی زمانی افرادی در مجلس شورای اسلامی حضور داشتند که تکنوکرات نامیده می‌شدند و این افراد به‌خوبی نقش حلقه‌ی واسط بین مردم و مسئولین را ایفا می‌کردند اما متأسفانه به‌مرورزمان این افراد حذف و یا کنار گذاشته شدند.

اعتماد اجتماعی، امنیت و خشم سه پاشنه آشیل در جامعه کنونی است
دکتر مصطفی زارعان دیگر عضو هیات علمی دانشکده‌ی علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه تبریز بابیان اینکه ولایت‌فقیه، قانون اساسی و اصل حکومت، سه خط قرمز برای همه است، گفت: مشکلات فعلی نشات گرفته از کل جامعه است و متأسفانه در حال حاضر نگاه ضد توسعه در کشور بسیار پررنگ است.

وی ادامه داد: ترس از تغییر یکی از مشکلات اصلی ما محسوب می‌شود و ما باید تریبون را در اختیار صداهای متنوع قرار دهیم و متأسفانه جایگاه دانشگاه در سلسله‌مراتب قدرت اگر آخر نباشد، بسیار نازل است.

استادیار روانشناسی بالینی در بخش دیگری از سخنان خود یادآور شد: در حال حاضر جامعه‌ی ما دارای سه پاشنه آشیل بسیار خطرناک است. اولین موردبحث اعتماد اجتماعی است و حکومت و همه‌ی تریبون داران باید مواظب باشند چراکه اعتماد اجتماعی به سطح بسیار نازلی رسیده است. دومین مورد، امنیت است. امنیت درعین‌حال که بزرگ‌ترین نقطه قوت ما محسوب می‌شود، ممکن است به بزرگ‌ترین نقطه‌ضعف ما نیز تبدیل شود و ما باید توجه داشته باشیم که بعضی موضوعات ازجمله فرهنگ، انسان و سبک زندگی نباید امنیتی باشد.

زارعان سومین پاشنه آشیل جامعه را خشم نسل فعلی عنوان کرد و افزود: نسل فعلی اهل درون‌ریزی مشکلات و فشار عصبی نیست بلکه نسلی کاملاً برون‌ریز بوده و فحاشی‌های انجام‌شده کاملاً طبیعی است. ما باید در برخورد با این نسل دقت بیشتری داشته باشیم.

برگزاری تریبون آزاد موجب ایجاد احساس احترام متقابل در دانشجویان می‌شود
دکتر داود طهماسب‌زاده مدیر گروه علوم تربیتی نیز بیان کرد: ما معتقد هستیم که آرمان اصلی انقلاب اسلامی ایجاد تمدن اسلامی است و از طرفی امام خمینی (ره) نیز دانشگاه را مبدأ تحول نامیده‌اند. حال این سؤال مطرح می‌شود که چقدر توانسته‌ایم فرصت رسیدن به تمدن اسلامی را در دانشگاه‌ها ایجاد کنیم؟

وی تأکید کرد: دانشجو باید مطالبه گر باشد اما نباید کار به‌جایی برسد که دانشجویان معترض را اغتشاش‌گر بنامیم. توجه کنیم که اگر اکنون یک واکنشی در جامعه دیده می‌شود، حتماً کنشی هم وجود داشته که منجر به شکل‌گیری این واکنش شده است.
طهماسب‌زاده خاطرنشان کرد: نباید ساختار طوری باشد که دانشجویان مجبور به فحاشی شوند؛ برگزاری تریبون آزاد کار بسیار خوبی است که موجب ایجاد احساس احترام متقابل در دانشجویان می‌شود.

عدم‌اصلاح در رویه‌ی حاکمیت موجب ایجاد وضعیت فعلی شده است
دکتر مجید محمود علیلو دیگر عضو هیات علمی دانشکده‌ی علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه تبریز نیز طی سخنانی اظهار کرد: عدم‌اصلاح در رویه‌ی حاکمیت بعد از کاهش میزان مشارکت در انتخابات، منجر به وجود آمدن وضعیت فعلی و درنهایت فحاشی دانشجویان شده است. اخبار منفی، دخالت در امور شخصی افراد، ترس، احساس تحقیر، احساس بی‌عدالتی و ... دلایل اصلی ایجاد خشم در مردم است.

گسل بزرگی بین حاکمیت و قشر عظیم مردم وجود دارد
حجت‌الاسلام اصغر نقدی از دیگر اعضای هیات علمی دانشکده‌ی علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه تبریز بابیان اینکه گسل بزرگی بین حاکمیت و قشر عظیم مردم وجود دارد، گفت: ما می‌بایست از اول انقلاب برای جوانان در سنین مختلف برنامه‌ریزی می‌کردیم ک نه‌تنها این کار انجام نشد، حتی ساختارهای لازم را نیز ایجاد نکردیم و هرکس که اندکی کار بلد بود کنار گذاشتیم.

وی ادامه داد: درکنار تربیت‌بدنی و ورزش، چه اندازه به فکر تربیت دینی بودیم؟ چرا هیچ بهایی به علوم انسانی داده نشده است؟
کارشناس ارشد فلسفه‌ی تعلیم و تربیت افزود: اساسی‌ترین مشکل ما انتقادناپذیری مسئولان است. درحالی‌که انتقادپذیری یکی از شاخصه‌های اصلی رشد اجتماعی محسوب می‌شود اما متأسفانه تنها تعداد اندکی از افراد جرات پذیرش اشتباه خود رادارند.

وی بابیان اینکه متأسفانه برای هیچ‌کس حق انتخاب و اظهارنظر قائل نیستیم، افزود: علی‌رغم همه‌ی امتیازاتی که برای بانوان داده‌ایم (مانند استخدام در ادارات و سازمان‌ها)، بازهم این قشر جزو مظلوم‌ترین اقشار جامعه است که حتی از سوی همسرش نیز حق انتخاب ندارد.

عضو هیات علمی دانشکده‌ی علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه تبریز تأکید کرد: ما در حال حاضر قدرت را به تعدادی خاص و محدود داده‌ایم و تبعیض و بی‌عدالتی موجب ایجاد ضعف در ایمان افراد شده است. مردم ماکسانی هستند که ۹۸ درصد به این نظام رأی داده‌اند ولی ما نتوانستم این مردم را حفظ کنیم.

بر اساس این گزارش؛ بعد از نشست اعضای هیات علمی گروه علوم اجتماعی دانشکده‌ی حقوق و علوم اجتماعی با رئیس دانشگاه تبریز، این جلسه که با حضور اساتید گروه علوم تربیتی و روانشناسی برگزار شد، دومین جلسه‌ی تخصصی بررسی حوادث اخیر در دانشگاه تبریز است که بر اساس گفته‌ی دکتر نصراله‌زاده رئیس دانشگاه تبریز این جلسات ادامه خواهد داشت.

برچسب های خبر (تگ)

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار