1403/02/28

سـونیـوز

آژانس خبری تحلیلی سونیوز

سونیوز، رسانه ای به زلالی سو

1403/02/28

-

مرمت و احیای بافت تاریخی تبریز تبدیل به مطالبه مردمی شود

کد خبر : 2936
22:45
1401/03/19

سونیوز: تخریب تعدادی از ابنیه ثبت ملی، تعریض گذرهای تاریخی و ساخت مجموعه های تجاری در زیرگذرها، تعرض به حریم محوطه های تاریخی و باستانی، همراه با تعلل در روند ثبت ابنیه واجد ارزش و تعیین حریم آن ها،افت تاریخی تبریز را در معرض نابودی قرار داده است. لذا این مساله بایستی توسط گروه های مختلف به صورت جدی از مدیریت شهری کلانشهر تاریخی تبریز پیگیری شده و تبدیل به یک مطالبه مردمی شود..

به گزارش سونیوز شهر تبریز با استناد به نقشه دارالسلطنه قراچه داغی در بیش از یک قرن گدشته  و عکس هوایی سال حدود 65 سال قبل. یکی از عظیم ترین  بافت‌های تاریخی ایران با مساحتی در حدود ۲هزار هکتار را به خود اختصاص داده بود. اما هم اکنون، به دلیل سیاست های توسعه ای کلان مقیاس بافت تاریخی این شهر در نیم قرن اخیر، یک روند پرشتاب در تخریب و از دست رفتن منابع میراث شهری تبریز رخ داده است  به طوری که در طی سه دهه قبل، بخش عمده ای از بافت تاریخی این شهر در قالب طرح های نوسازی و بهسازی محور تاریخی- فرهنگی تبریز، تخریب و با تبدیل به مجموعه های تجاری- اداری راکد،  از معماری این شهر  حدف شده اند .

بر همین اساس طبق قوانین جاری و موجود در راستای صیانت از معماری ایرانی و اسلامی و رعایت حریم آثار، جهت جلوگیری از تخریب های برنامه ریزی شده و تعمدی  و همچنین تهیه و تصویب ضوابط ویژه  جهت در حفظ بافت تاریخی تبریز در دستور کار فوری وزارتخانه متبوع  قرار گیرد.

بر اساس آنچه که شواهد و مستندات نشان می دهد جهت جلوگیری از تخریب بافت تاریخی این شهر کهن،نیازمند یک پویش اجتماعی جهت متقاعد کردن مدیریت شهری برای حفظ بافت تاریخی موجود نیازمند است.

برچسب های خبر (تگ)

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار