1403/01/09

سـونیـوز

آژانس خبری تحلیلی سونیوز

سونیوز، رسانه ای به زلالی سو

1403/01/09

-

روز جهانی شبکه های اجتماعی

کد خبر : 2649
10:00
1401/04/09

سونیوز: امروز 30 ژوئن برابر با نهم تیرماه 1401 روز جهانی شبکه های اجتماعی یاروز ارتباطات جهانی انسان‌ها است. در عصر ارتباطات شبکه های اجتماعی توانسته است مرزها را از بین برده و انسان ها را بیش از پیش به هم نزدیک کند.

نقش و اهمیت این شبکه‌ها و اینترنت در زندگی انسان قابل انکار نیست و به‌راحتی می‌توانیم بگوییم که شاید دنیای مجازی با زندگی بیشترمان گره خورده است. بیشتر از ۶۰ سال است که اینترنت به‌ وجود آمده است و هم‌اکنون اکثر انسان‌ها آن را می‌شناسند و تجربه‌های مختلفی از کار با این تکنولوژی دوست‌داشتنی به دست آورده‌‌اند. اما شبکه‌های اجتماعی بیشتر به دلیل انتشار اطلاعات مفید زندگی بشر را دگرگون کرده‌اند.
اولین شبکه اجتماعی به نام Six Degrees در سال ۱۹۹۷ راه‌اندازی شد و در آن  مردم می‌توانستند از سراسر دنیا دوست‌های مجازی پیدا کنند. استقبال از این شبکه باعث راه‌اندازی لینکدین، یوتیوب، فیس‌بوک، توییتر، اینستاگرام و اسنپ‌چت در فاصله زمانی کوتاهی شد و آن‌ها به محبوب‌‌ترین شبکه‌های اجتماعی تبدیل شدند. اهمیت و تاثیر این شبکه‌ها باعث انتخاب یک روز به‌عنوان روز جهانی شبکه‌های اجتماعی شد.

روز جهانی شبکه‌های اجتماعی چه روزی است؟
برای اولین بار در سال ۲۰۱۰ روز سی‌ام ژوئن توسط شرکت Mashable به‌عنوان روز جهانی شبکه‌های اجتماعی معرفی شد. این شرکت با هدف معرفی کاربرد و توجه به تاثیر این شبکه‌ها اقدام به نام‌گذاری این روز کرد. در تقویم ایران هم روز نهم تیرماه برابر با روز جهانی شبکه‌های اجتماعی (Social media day) است.

نقش شبکه‌های اجتماعی در زندگی روزمره مردم
نصب شبکه‌های اجتماعی اولین و ساده‌ترین اقدام برای دسترسی به دنیای مجازی است که این روزها افراد زیادی در آن غرق شده‌اند. دنیای مجازی  مثل بیشتر تکنولوژی‌های ساخته شده توسط انسان مزایا و معایب خاص خودش را دارد. حتما شما هم بسیاری از خبرها و اطلاعات اطرافتان را از طریق فضای مجازی به دست می‌آورید و این یکی از مزایای استفاده از آن است اما ممکن است بعضی از این اطلاعات نادرست باشند.

شایعه‌پراکنی در این شبکه‌ها یکی از معایب آن‌هاست. یکی دیگر از تاثیراتی که این شبکه‌ها بر زندگی روزمره مردم می‌گذارند پر کردن اوقات فراغت، دسترسی راحت به فامیل و دوستان و تشکیل گروه‌های دوستانه است. افراد به‌راحتی می‌توانند با عزیزانشان، که در کشورهای دیگری زندگی می‌کنند، ارتباط برقرار کنند و از یکدیگر باخبر شوند.

اما ممکن است استفاده نادرست از شبکه‌های اجتماعی باعث شود که وقت زیادی بیهوده از دست برود و همه افراد نتوانند برای استفاده درست از این شبکه‌ها و امکاناتشان به‌درستی برنامه‌ریزی کنند.

نقش شبکه‌های اجتماعی در کسب‌و‌کار
با استفاده از یک گوشی هوشمند خیلی راحت پا به دنیای بزرگ و نامحدود اینترنت می‌گذارید و می‌توانید از همه امکانات آن استفاده کنید. اما ماجرا به همین استفاده کوچک ختم نمی‌شود. در گوشه‌و‌کنار این جهان افراد بسیاری با همین گوشی‌های هوشمند و اینترنت‌ مشغول کسب درآمدند و شغل‌های کوچک و بزرگی را ایجاد کرده‌اند.

شبکه‌های مجازی یکی از بهترین ابزارها برای تبلیغات و بازاریاب‌ها هستند، آن‌ها می‌توانند با معرفی محصول‌های خود به دیگران به‌راحتی کسب درآمد کنند. کافی است با یک استراتژی کوچک نیاز جامعه و مشتری‌های خود را شناسایی کنند تا قدرت بیشتری به کیفیت محصول و نوع خدمات خود ببخشند.

وب‌سایت‌ها و شبکه‌هایی مانند اینستاگرام، توییتر و فیس‌بوک از شناخته‌شده‌ترین فضاهایی‌اند که خرید و فروش محصول‌های تجاری در آن‌ها به‌راحتی انجام می‌شود. اما توجه داشته باشید که همه وب‌سایت‌هایی که می‌بینید قابل اعتماد نیستند و برای اینکه بتوانید به آن‌ها اعتماد کنید و خرید موفقی داشته باشید به نماد‌های اعتماد الکترونیکی آن‌ها دقت کنید.

نقش شبکه‌های اجتماعی در آموزش
شاید در حال حاضر تکنولوژی نقش مهم و موثری در شیوه ارتباط‌ مردم با یکدیگر داشته باشد اما همین شبکه‌ها اهمیت زیادی از نظر انتقال اطلاعات، آموزش و یادگیری دارند. شبکه‌ها و وب‌سایت‌های زیادی به‌صورت آنلاین مطالب علمی را آموزش می‌دهند و افراد زیادی با هزینه و زمان کمتری در کلاس‌های آنلاین شرکت می‌کنند. شبکه‌های اجتماعی یکی از ابزارهای مهم یادگیری‌اند، چون باعث تعامل و همکاری راحت‌تر بین کاربران می‌شوند.

نقش شبکه‌های مجازی در گردشگری
طبق آمار تقریبا ۶۸ درصد از مردم دنیا به یکی از شبکه‌های اجتماعی دسترسی دارند و در آن عضو هستند. افراد با دنبال کردن کسانی که سبک زندگی‌هایشان با مسافرت گره خورده است اطلاعات زیادی را درباره شهرها و کشورهای دیگر به دست می‌آورند. همین طور بنابر آمارها بعد از ارتباط با دوستان و خانواده، سفر و گردشگری دومین موضوع پراهمیت در دنیای مجازی است که علاقه‌مندان زیادی دارد.

در شبکه‌هایی مثل فیس‌بوک و اینستاگرام افراد عکس‌های زیادی از تفریحات و سفرهای خود را به اشتراک می‌گذارند و تعداد زیادی از این عکس‌ها اطلاعات زیادی به گردشگران درباره مقصد‌های گردشگری می‌دهد.

در این بین شرکت‌های گردشگری هم از فضای آنلاین به‌عنوان ویترینی برای تبلیغ خدمات و محصولاتشان استفاده می‌کنند و باعث جذب گردشگران بیشتری می‌شوند و در نهایت به چرخه اقتصادی و تعامل اطلاعات کمک می‌کنند.

برچسب های خبر (تگ)

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار