1403/01/10

سـونیـوز

آژانس خبری تحلیلی سونیوز

سونیوز، رسانه ای به زلالی سو

1403/01/10

-

صندوق بین المللی پول: تحریم های غرب علیه روسیه، سلطه جهانی دلار را کاهش می دهد

کد خبر : 2316
19:08
1401/01/11

یک مقام بلندپایه صندوق بین المللی پول اعلام کرده که احتمال کاهش سلطه دلار در جهان در نتیجه اعمال تحریم های مالی آمریکا و هم پیمانانش علیه روسیه وجود دارد که شاید به چند پارگی بیشتر در نظام پولی جهان بیانجامد.

به گزارش سونيوز؛ "گیتا گوپیناث" معاون اول این نهاد وام دهنده جهانی به روزنامه فایننشال تایمز لندن گفت: با اینکه دلار در دراز مدت همچنان در جایگاه پول رایج مهم جهان باقی خواهد ماند، اما چند پارگی ذخایر پولی در سطح کوچک تر کاملا محتمل است، به گونه ای که برخی کشورها حتی پیش از این نیز به تجدیدنظر در واحد پولی پرداخته اند که در ازای معاملات بازرگانی دریافت می کنند.

 روسیه با توجه به رو به رو شدن با شمار بسیار زیادی از تحریم های ایالات متحده و هم پیمانانش در پی آغاز جنگ اواخر فوریه (۲۴ فوریه/ ۵ اسفند ماه) با اوکراین، خواستار دریافت بهای گاز صادراتی به اروپا به واحد روبل به جای یورو یا دلار شده است.

خانم گوپیناث افزود: این جنگ همچنین موجب گسترش تعاملات مالی دیجیتال از گونه های مختلف رمزارزها گرفته تا پول های دیجیتال بانک های مرکزی، شده است.

گوپیناث به فایننشال تایمز گفته است که استفاده بیشتر از دیگر پول ها در معاملات بازرگانی جهانی، به گوناگونی بیشتر دارایی های ذخیره شده در بانک های مرکزی کشورها منجر خواهد شد.

این مقام صندوق بین المللی پول پیش از این پیش بینی کرده بود که اعمال تحریم ها علیه روسیه، به دوره تسلط دلار به عنوان ذخیره ارزی، پایان نخواهد داد، هر چند جنگ اوکراین سرعت رشد اقتصاد جهان را کاهش خواهد داد، اما موجب رکود سراسری نخواهد شد.


برچسب های خبر (تگ)

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار