1403/02/28

سـونیـوز

آژانس خبری تحلیلی سونیوز

سونیوز، رسانه ای به زلالی سو

1403/02/28

-

سفیر ایران در ترکیه:

۱۵میلیون دلار ایران در بانک های ترکیه است

کد خبر : 194
17:58
1399/10/16

سفیر جمهوری اسلامی ایران در ترکیه گفت: در دوره تحریم های جدید حدود ۱۵ میلیون دلار از منابع کشورمان در بانک های خصوصی ترکیه مانده اما این مشکل در بانک های دولتی ترکیه وجود ندارد.

به گزارش سونیوز، محمد فرازمند سه شنبه در ارتباط ویدیوی با استاندار آذربایجان شرقی اظهار کرد: در حدود ۱۵ میلیون دلار در دوره تحریم های جدید در بانک های خصوصی ترکیه مانده است ولی این مشکل در بانک های دولتی ترکیه وجود ندارد و به راحتی توانسته ایم از منابع مان در این کشور استفاده کنیم.

وی با اشاره به اهمیت ارتباطات بین دو کشور، اظهار کرد: کشور ترکیه یکی از همسایگان بسیار جدی و پراهمیت برای جمهوری اسلامی ایران است و آذربایجان شرقی و شهر تبریز نیز همواره در روابط ایران و ترکیه نقش مهمی ایفا کرده که البته در سال های ۲۰۱۹ و ۲۰۲۰ میلادی با شرایط بسیار ناخواسته ای مواجه شدیم که تاثیر بسیار زیادی در حجم مراودات دو کشور داشت.

سفیر جمهوری اسلامی ایران در ترکیه ادامه داد: اولین ضربه ای که در روابط ایران و ترکیه به وجود آمد قطع صادرات نفت بود که در حدود ۶۵ تا ۷۰ درصد صادرات ما به ترکیه را شامل می شد و این موضوع موجب شد مبلغ بسیار زیادی را در مبادلاتمان با ترکیه از دست بدهیم.

وی با اشاره به اینکه شیوع کرونا تجارت جهانی را برهم زد و این موضوع ضربه دیگری بود که به روابط تجاری ایران و ترکیه وارد شد، خاطر نشان کرد: تلاش می کنیم مناسبات اقتصادی و سیاسی خود با ترکیه را در این بازه از طریق تماس های ویدویی ادامه دهیم.

فرازمند با اشاره به کاهش میزان حجم مبادلات بین دو کشور گفت: حجم مبادلات تجاری ما با کشور ترکیه در سال ۲۰۱۸ میلادی حدود ۱۰ میلیارد دلار، در سال ۲۰۱۹ میلادی در حدود ۶.۳ میلیارد دلار و در ۱۱ ماهه سال ۲۰۲۰ میلادی نزدیک ۳ میلیارد دلار بوده است.

وی افزود: به دلیل اشتیاق زیادی که در سطح رسمی و مردمی برای تقویت روابط بین دو طرف وجود دارد، ناامید نیستیم و مطمئن هستیم با برطرف شدن کرونا و رفع تحریم ها شاهد گشوده شدن ظرفیت ها و بالا رفتن حجم تجارت بیم دو کشور همسایه خواهیم بود.

فرازمند با اشاره به ظرفیت حمل و نقل ریلی بین دو کشور نیز گفت: در سه ماهه اول  شیوع کرونا ظرفیت حمل و نقل از راه آهن رازی به کاپی کوی در حدود سه برابر افزایش یافته و طرح اتصال نقطه دوم ایران با ترکیه از طریق خط راه آهن "جلفا" به "چشمه ثریا" نیز مطرح شده که طرف های ترک بسیار استقبال کرده اند و به دنبال عملیاتی شدن این پروژه در سال ۲۰۲۱ هستند.

سفیر جمهوری اسلامی ایران در ترکیه تصریح کرد کرد: درخواست های زیادی از طرف هلدینگ های بزرگ ترکیه برای فعالیت در جمهوری اسلامی ایران به خصوص استان آذربایجان شرقی داریم که این نشان از علاقه سرمایه داران ترکیه برای سرمایه گذاری در ایران است.


برچسب های خبر (تگ)


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار