1403/02/28

سـونیـوز

آژانس خبری تحلیلی سونیوز

سونیوز، رسانه ای به زلالی سو

1403/02/28

-

استاندار:

آذربایجان شرقی مسوول توسعه روابط ایران با همسایگان شمالی است

کد خبر : 193
17:56
1399/10/16

استاندار آذربایجان شرقی گفت: مسوولیت توسعه روابط و همکاری های اقتصادی و بازرگانی با کشورهای همسایه کشور به آذربایجان شرقی محول شده است.

به گزارش سونیوز، محمدرضا پورمحمدی سه شنبه در ارتباط ویدیوی با سفیر جمهوری اسلامی ایران در ترکیه اظهار کرد: وزیر صنعت، معدن و تجارت کشورمان مسوولیت توسعه روابط و همکاری های اقتصادی و بازرگانی با کشورهای همسایه را به استان آذربایجان شرقی محول کرده است.

وی افزود: آذربایجان شرقی با بیش از پنج هزار و ۵۰۰ واحد تولیدی و صنعتی یکی از قطب های صنعتی کشور و همچنین از مراکز مهم معدنی کشور است به طوری که دارای رتبه اول معادن مس، طلا و کانی های غیرفلزی است و تبریز از دیرباز به عنوان مرکز بازرگانی و تجاری مشهور بوده و بازار تبریز طولانی ترین بازار مسقف خاورمیانه است.

پورمحمدی با اشاره به موقعیت استراتژیک و جغرافیایی آذربایجان شرقی گفت: ۲۷۰ کیلومتر مرز مشترک با همسایگان شمالی خود داریم و مرزهای ایران و ترکیه در طول ۴۰۰ سال گذشته همواره مرز امن و مناسبی برای مراودات اقتصادی و تجاری و بازرگانی بوده است.

وی با اشاره به اینکه روابط دیرینه خوبی بین ایران و کشور دوست ترکیه برقرار بوده است، اظهار کرد: افق تعیین شده برای حجم تجارت بین دو کشور ۳۰ میلیارد دلار است و تا شرایط مطلوب فاصله زیاد است و به دنبال توسعه فعالیت های تجاری، کشاورزی، صنعتی و دانشگاهی با ترکیه هستیم.

استاندار آذربایجان شرقی با اشاره به علاقمندی تقویت همکاری های تجاری بین تجار ترک در ایران، ادامه داد: ۴۰ درصد واحدهای تولیدی مستقر در شهرک سرمایه گذاری تبریز متعلق به صنعتگران ترکیه است و به همین دلیل اولین درخواست ما این است که ترتیبی اتخاذ شود تا ارتباطات فعالان حوزه های تجاری، صنعتی و تولیدی دو کشور بازنگری و تقویت شود.

وی با اشاره به مشکلات موجود در ارتباطات تجار دو کشور گفت: تنگناهایی همچون مشکلات بانکی، مسایل مربوط به نقل و انتقالات، مشکلات بازرسی کالاهای صادراتی به خصوص در مرز ورودی ترکیه، بازنگری در تعرفه های ترجیحی و مشکلات ترانزیتی که در هر دو طرف وجود دارد که نیاز به دیدار مسولان سیاسی و فعالان اقتصادی است.

پورمحمدی خاطر نشان کرد: توانمندی های بسیار زیادی در حوزه های مختلف را دارا هستیم که نیاز است به اطلاع فعالان اقتصادی کشور ترکیه برسانیم و عزم دولت و مسوولان استانی به تقویت روابط با کشور ترکیه است.


برچسب های خبر (تگ)


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار