1403/01/10

سـونیـوز

آژانس خبری تحلیلی سونیوز

سونیوز، رسانه ای به زلالی سو

1403/01/10

-

روز فرهنگ عمومی

کد خبر : 1695
03:00
1402/08/14

سونیوز: با تصویب شورای فرهنگ عمومی کشور، ۱۴ آبان‌ماه در تقویم ایرانی به نام روز فرهنگ عمومی نامگذاری شده است.

به گزارش سونیوز، روابط عمومی دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی اعلام کرد در چهارصد و شصت و ششمین جلسه این شورا روز ۱۴ آبان که مصادف با تصویب آئین‌نامه شورای فرهنگ عمومی است، به نام روز فرهنگ عمومی مصوب شد.


فرهنگ چیست؟
فرهنگ یک مفهوم گسترده است که شامل رفتارهای اجتماعی و هنجارهای موجود در جوامع بشری و همچنین دانش، اعتقادات، هنرها، قوانین، آداب و رسوم، قابلیت‌ها و عادات افراد در این گروه‌ها می‌شود؛ فرهنگ مجموعه پیچیده‌ای از دانش‌ها، باورها، هنرها، قوانین، اخلاقیات، عادات و هرچه که فرد به عنوان عضوی از جامعه خویش فرامی‌گیرد، تعریف می‌شود. هر منطقه از هر کشوری می‌تواند فرهنگ متفاوتی با دیگر مناطق آن کشور داشته باشد. فرهنگ به وسیلهٔ آموزش، به نسل بعدی منتقل می‌شود؛ همچنین فرهنگ راهکارهای شایع در یک جامعه است برای رفع هرگونه نیاز واقعی یا غیر واقعی. فرهنگ، راه مشترک زندگی، اندیشه و کنش انسان در یک جامعه است. فرهنگ شامل هنر، ادبیات، علم، آفرینش‌ها، فلسفه و دین است.


فرهنگ عمومی
فرهنگ را می توان یک پدیده عام برشمرد چرا که از دیرباز تا به حال تمام انسان هایی که در نقاط مختلف دنیا زندگی کرده اند دارای یک فرهنگ خاص بوده و هستند بنابراین نمی توان فرد یا گروهی را در جامعه یافت که فاقد فرهنگ باشد. ولی از آنجایی که جوامع مختلف و اقوام به طور یکسان در رفع نیازهای خود پیش نمی روند پس می توان گفت که هر کدام دارای فرهنگ خاصی میباشند از این رو می توانید به سادگی متوجه شوید که تنوع فرهنگی در جوامع مختلف کاملاً مشهود است.


                                                                

                    موسسه فرهنگی هنری چند منظوره فصل هنر، مشاور و مجری پروژه های فرهنگی،هنری و رسانه ای
 


 درباره فرهنگ عمومی
چگونگی احساس و تفکر افراد یک جامعه را فرهنگ تعیین می کند، جهان بینی های انسانها و اعمال و رفتارشان در زندگی با فرهنگ آنها معرفی می شود، بنابراین در تعریف فرهنگ عمومی می توان گفت فرهنگ عمومی یعنی فرهنگ گسترده و غالبی که حوزه ای از ارزش ها، عقاید، هنجارها و جلوه های احساسی را در برگرفته است و در بین عموم جامعه نفوذ و رواج پیدا کرده است که مورد حمایت اجباری اجتماعی غیر رسمی قرار گرفته و به نوعی می توان گفت در کلیت جامعه فراتر از اقشار و گروه های خاص مورد پذیرش است. جالب است بدانید که در تاریخ 14 آبان ماه تقویم روزی به نام "روز فرهنگ عمومی" به ثبت رسیده است که توسط روابط عمومی دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی این نامگذاری تصویب شده است.

 فرهنگ عمومی حوزه ای از نظام فرهنگی جامعه محسوب می شود که اجبار قانونی و رسمی به عنوان پشتوانه آن نیست بلکه مداومت آن در گرو اجبار اجتماعی به کار بسته شده از طرف تشکل ها، سازمان های غیر رسمی و آحاد جامعه می باشد. برعکس حوزه فرهنگ رسمی که نهایتاً حمایت کننده آن اجبار فیزیکی است فرهنگ عمومی بر دو اصل اقناع و پذیرش استوار می باشد و درصورت پایبند نبودن به آن به معنای حقوقی مجازاتی به دنبال ندارد در واقع به عبارتی فرهنگ عمومی در رویارویی مردم و دولت مفهوم پیدا می کند.

- سازندگان و عاملان خاصی برای فرهنگ عمومی وجود دارد که دولت ناظر بخشی از آنها می باشد و مورد مهمی که وجود دارد این است که اصلاح فرهنگ عمومی و نزدیکی به آن از طریق بخشنامه امکان پذیر نمی باشد.

- همچون کل نظام فرهنگی، فرهنگ عمومی نیز در چهار وجه روانی، درونی، نهادی و آثار، نمادی محرز می شود. بنابراین به خوبی می توان در این جلوه ها رگه هایی از فرهنگ عمومی را یافت. مورد دارای اهمیتی که وجود دارد این است که فرهنگ عمومی را نمیتوان محدود به حوزه خاصی کرد چراکه در همه حوزه های زندگی مثل حوزه اجتماعی، حکومتی، خانواده، آموزش و پرورش، اقتصادی و نظیر این ها حاضر است.

برچسب های خبر (تگ)

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار