1403/01/31

سـونیـوز

آژانس خبری تحلیلی سونیوز

سونیوز، رسانه ای به زلالی سو

1403/01/31

-

خسارت ۵۷۴۸ میلیارد توماني حوادث طبیعی به کشاورزان آذربایجان‌شرقی

کد خبر : 1606
11:38
1400/07/26

معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی جهاد کشاورزی آذربایجان‌شرقی اعلام کرد: کشاورزان استان در سال زراعی جاری به دلیل وقوع حوادث طبیعی و غیرمترقبه متحمل پنج هزار و ۷۴۸ میلیارد تومان خسارت شدند.

به گزارش سونيوز، نادر نقیلی در نشست برنامه توصیه‌های هواشناسی کشاورزی با بیان اینکه باید کاهش خطرات و مدیریت بلایا تبدیل به بخش جدایی‌ناپذیری از کشاورزی مدرن شود، افزود: در سال زراعی ۱۳۹۹ – ۱۴۰۰ در بخش‌های سرمازدگی، سیل و بارندگی، تگرگ، باد و طوفان، خشک‌سالی و آتش‌سوزی خسارت به بخش کشاورزی آذربایجان شرقی وارد شده است.

وی با اشاره به اینکه مجموعه گستردهای از تهدیدات شامل خشک‌سالی، سیل، آفات نباتی و دامی، شیوع بیماری‌های دام و طیور، ضایعات شیمیایی و دیگر بلایا سالیانه میلیاردها ریال به کشاورزان استان خسارت وارد می‌کند ادامه داد: زیربخش‌های مختلف کشاورزی شامل تولیدات زراعی و دامی، جنگلداری، شیلات و آبزی‌پروری با خطرات بسیاری به‌ویژه تغییرات اقلیمی و نوسانات بازار، آفت‌ها و بیماری‌ها، رویدادهای جوی شدید و حتی تعداد فزاینده بحران‌ها و مناقشات طولانی، مواجه است.

نقیلی ضمن تشکر از همراهی صداوسیمای آذربایجان شرقی با بخش کشاورزی و انعکاس توانمندی‌ها و مشکلات این بخش، تهیه گزارش‌های هفتگی توصیه‌های هواشناسی کشاورزی توسط سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی با مشارکت معاونت خبر صداوسیمای آذربایجان شرقی و اداره کل هواشناسی را به نفع بهره‌برداران و کشاورزی آذربایجان شرقی دانست و افزود: اطلاعات هواشناسی و پیش‌بینی‌های جوی برای تولید محصولات کشاورزی بسیار حیاتی است.

وی با بیان اینکه اطلاعات جوی و ارائه توصیه‌های هواشناسی کشاورزی باعث آمادگی بیشتر کشاورزان برای مواجهه با مخاطرات گوناگون طبیعی همچون سیل، طوفان، خشک‌سالی، تگرگ و سایر تهدیدات میشود ادامه داد: این اطلاعات باعث اخذ تصمیمات آگاهانه‌تر آن‌ها در زمینه‌هایی مانند انتخاب ارقام مختلف بذور، تنظیم زمان کاشت، کشت گیاهان زودرس، کاربرد کود، ذخیره محصول، ذخیره آب، مبارزه با آفات و بیماری‌ها، استفاده از سموم شده است.

در این نشست از کارشناسان جهاد کشاورزی استان که در برنامه توصیه‌های هواشناسی کشاورزی آذربایجان شرقی همکاری داشتند، تجلیل شد.


برچسب های خبر (تگ)


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار