سـونیـوز

پایگاه خبری تحلیلی

نسخه چاپی خبر

خسارت ۵۷۴۸ میلیارد توماني حوادث طبیعی به کشاورزان آذربایجان‌شرقی

کد خبر : 1606
11:38
1400/07/26


معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی جهاد کشاورزی آذربایجان‌شرقی اعلام کرد: کشاورزان استان در سال زراعی جاری به دلیل وقوع حوادث طبیعی و غیرمترقبه متحمل پنج هزار و ۷۴۸ میلیارد تومان خسارت شدند.


به گزارش سونيوز، نادر نقیلی در نشست برنامه توصیه‌های هواشناسی کشاورزی با بیان اینکه باید کاهش خطرات و مدیریت بلایا تبدیل به بخش جدایی‌ناپذیری از کشاورزی مدرن شود، افزود: در سال زراعی ۱۳۹۹ – ۱۴۰۰ در بخش‌های سرمازدگی، سیل و بارندگی، تگرگ، باد و طوفان، خشک‌سالی و آتش‌سوزی خسارت به بخش کشاورزی آذربایجان شرقی وارد شده است.

وی با اشاره به اینکه مجموعه گستردهای از تهدیدات شامل خشک‌سالی، سیل، آفات نباتی و دامی، شیوع بیماری‌های دام و طیور، ضایعات شیمیایی و دیگر بلایا سالیانه میلیاردها ریال به کشاورزان استان خسارت وارد می‌کند ادامه داد: زیربخش‌های مختلف کشاورزی شامل تولیدات زراعی و دامی، جنگلداری، شیلات و آبزی‌پروری با خطرات بسیاری به‌ویژه تغییرات اقلیمی و نوسانات بازار، آفت‌ها و بیماری‌ها، رویدادهای جوی شدید و حتی تعداد فزاینده بحران‌ها و مناقشات طولانی، مواجه است.

نقیلی ضمن تشکر از همراهی صداوسیمای آذربایجان شرقی با بخش کشاورزی و انعکاس توانمندی‌ها و مشکلات این بخش، تهیه گزارش‌های هفتگی توصیه‌های هواشناسی کشاورزی توسط سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی با مشارکت معاونت خبر صداوسیمای آذربایجان شرقی و اداره کل هواشناسی را به نفع بهره‌برداران و کشاورزی آذربایجان شرقی دانست و افزود: اطلاعات هواشناسی و پیش‌بینی‌های جوی برای تولید محصولات کشاورزی بسیار حیاتی است.

وی با بیان اینکه اطلاعات جوی و ارائه توصیه‌های هواشناسی کشاورزی باعث آمادگی بیشتر کشاورزان برای مواجهه با مخاطرات گوناگون طبیعی همچون سیل، طوفان، خشک‌سالی، تگرگ و سایر تهدیدات میشود ادامه داد: این اطلاعات باعث اخذ تصمیمات آگاهانه‌تر آن‌ها در زمینه‌هایی مانند انتخاب ارقام مختلف بذور، تنظیم زمان کاشت، کشت گیاهان زودرس، کاربرد کود، ذخیره محصول، ذخیره آب، مبارزه با آفات و بیماری‌ها، استفاده از سموم شده است.

در این نشست از کارشناسان جهاد کشاورزی استان که در برنامه توصیه‌های هواشناسی کشاورزی آذربایجان شرقی همکاری داشتند، تجلیل شد.


نویسنده : سونیوز
پژوهشیار