1403/01/10

سـونیـوز

آژانس خبری تحلیلی سونیوز

سونیوز، رسانه ای به زلالی سو

1403/01/10

-

روز جهانی ریش

کد خبر : 1404
03:00
1402/06/13

سونیوز: امروز 4 سپتامبر  برابر با 13 شهریور روز بین المللی ریش می باشد. شاید شما هم عکس هایی از فستیوال ریش های عجیب و غریبی که هر ساله برگزار می شود، در فضای مجازی یا سایت های اینترنتی دیده باشید. این جشنواره همه ساله در روز جهانی ریش در بسیاری از کشور ها برگزار می شود. روز جهانی ریش، یک روز رسمی و بین المللی است.  

 
تاریخچه روز جهانی ریش
جالب است بدانید که روز حقیقی ریش در تاریخ گم شده است و کسی اطلاعی از تاریخچه روز جهانی ریش در دست ندارد اما به نظر می رسد که در حدود 800 سال قبل از میلاد مسیح، وایکینگ های دانمارک برای گرامی داشت و افتخار به ریش های خود روزی را برگزیده بودند. تا قبل از وایکینگ ها، هیچ قومی روزی را برای احترام به ریش های خود انتخاب نکرده بودند. در حال حاضر هر سال اولین یکشنبه از ماه سپتامبر به عنوان روز جهانی ریش معرفی می شود که در سال 2021 مصادف با 4 سپتامبر است.
تاریخچه ریش
کهن ترین ابزار اصلاح و کوتاهی ریش که تا کنون کشف شده متعلق به 4000 سال قبل است. جالب است بدانید که در حدود 3000 سال قبل از میلاد مسیح در کشور مصر از نخ طلا برای زینت دادن ریش مردان استفاده می کردند
.در ایران هم تا قبل از دوران ساسانیان اصلاح ریش برای مردان نوعی از مجازات بوده است، اما از دوران ساسانی به بعد این امر بین مردان رواج یافت تا جایی که در دوران هخامنشی مردان با استفاده از ابزار های مخصوص، ریش های خود را فر می کردند.
 
برخی از رسوم کشورها در روز جهانی ریش
 در بسیاری از مناطق، اصلاح ریش در روز جهانی ریش نوعی توهین و بی احترامی به سنت ها شمرده می شود.در برخی از کشورها آئین عجیبی برای جشن گرفتن روز ریش وجود داشته است. به عنوان مثال در شهر دانسبورگ واقع در کشور سوئد در روز جهانی ریش افرادی که ریش ندارند با شرمندگی از شهر مطرود می شوند و باید یک شب را در جنگل کنار شهر به صبح برسانند. این در حالی است که افراد با ریش داخل شهر، یک سمبل از افراد بی ریش ساخته و آن را می سوزاندند در جنوب اسپانیا در روز جهانی ریش یک مرد با ریش و یک پسر بدون ریش را داخل رینگ بوکس قرار می دهند، در حالی که مرد به یک چاقوی برنده مجهز است.روز جهانی ریش در هر منطقه ای متناسب با آئین و رسوم آن منطقه برگزار می شود اما نکته ای که در همه مناطق مشترک است، اهمیت دادن به ریش است. برخی از عجیب ترین مراسم روز ریش در زیر آمده است
 
فستیوال جهانی ریش و سبیل
جالب است بدانید که هر سال در نقاط مختلف جهان جشنواره ریش و سبیل برگزار می شود. افراد بسیاری با انواع مختلف ریش و سبیل های عجیب و غریب در مسابقات این جشنواره شرکت می کنند. فستیوال ریش و سبیل طرفداران متعددی دارد به گونه ای که تصاویر شرکت کنندگان این فستیوال در اینترنتی به سرعت پخش می شود. در ادامه برخی از عجیب ترین انواع ریش ها را به شما نشان خواهیم داد.
برخی از افراد برای شرکت در این جشنواره سال ها زمان می گذارند و ریش و سبیل های خود را بلند می کنند. همچنین رسیدگی به ریش آن ها به چندین ساعت زمان در طول روز نیازمند است. تا جایی که برای رسیدگی به ظاهرشان، روش اصلاح صورت مخصوص به خود را دارند. مسابقه ریش و سبیل در سال 2019 در کشور بلژیک برگزار شد. این فستیوال در سه رده: سبیل، ریش جزئی و ریش کامل برگزار می شود. این جشنواره از سال 2001، همه ساله برپا می گردد. مکان برگزاری این جشنواره مانند جام جهانی برای هر دوره متفاوت بوده و در کشورهای متفاوت برگزار می شود. فستیوال ریش و سبیل برای سه روز متوالی برپا می شود و در آن صدها شرکت کننده از سراسر جهان با یکدیگر از طریق فعالیت های مختلف به رقابت می پردازند.
به نظر می رسد اولین جشنواره ریش و سبیل در سال 1970 تشکیل شده است. هدف از این جشنواره نمایش انواع مختلف ریش و سبیل است و جوایزی هم برای نفرات برتر به همراه دارد. در برخی از کشورها، متقاضیان شرکت در این فستیوال باید در چندین مسابقه داخلی برنده شوند تا اجازه شرکت در فستیوال جهانی را پیدا کنند. جالب است بدانید که تعدادی از کشورها وجود دارند که به صورت سالانه جشنواره ریش و سبیل برگزار می کنند. مثلا هر ساله در شهر فورت سایمر در کشور آلمان جشنواره ریش و سبیل برگزار می شود که مردم از کشورهای دیگر هم در آن شرکت می کنند. در این مسابقه، ریش و سبیل شرکت کنندگان را با 18 اصل از قبیل مدل ریش و سبیل، بلندی آن، تمیزی وسنجیده و به آن ها امتیاز می دهند. در برخی از مسابقات رسمی ریش و سبیل، نمایندگانی از گینس هم وجود دارند تا بتوانند نام برندگان این مسابقه را در کتاب جهانی گینس ثبت کنند.

 
بلند ترین ریش جهان متعلق به کیست ؟
بلندترین ریش تاریخ، متعلق به فردی به نام هانس لانگست است. او توانست در سال 1927 میلادی ریش خود را به 533 سانتی متر برساند. ریش هانس لانگست هم اکنون در موزه اسمیت سونیان در شهر واشنگتن نگه داری می شود و تا این لحظه همچنان رکوددار بلندترین ریش جهان است..ناگفته نماند که ریش و سبیل برای برخی از افراد مسئله ای بسیار مهم و حیاتی است تا جایی که سال ها برای رشد ریش و سبیل خود زمان می گذارند تا بتوانند در یکی از مسابقات بین المللی ریش و سبیل شرکت کرده و حتی نام خود را در گینس ثبت نمایند.
 

 
 

برچسب های خبر (تگ)

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار