1403/01/10

سـونیـوز

آژانس خبری تحلیلی سونیوز

سونیوز، رسانه ای به زلالی سو

1403/01/10

-

کره جنوبی مشتری غنچه‌های گل محمدی ایران

کد خبر : 1214
18:21
1400/04/16

مدیر صنایع تبدیلی و غذایی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی با اشاره به مصارف مختلف غنچه گل محمدی، گفت: کشورهایی چون کره جنوبی مشتری این محصول هستند اما سیستم فرآوری آن سخت است، اکنون دستگاهی در دانشگاه تبریز طراحی شده و قرار است که به چرخه اجرا درآید.

به گزارش سونيوز،  ایاز برنو، در حاشیه بازدید از مجتمع کشت و صنعت گیاهان دارویی میاب در گفتگو با خبرنگاران با بیان اینکه با توجه به اقلیم، شرایط مناسبی در استان برای کشت گل محمدی و سایر گیاهان دارویی وجود دارد، از طرفی نیز گل محمدی مصرف خوراکی داشته و در بیشتر ادکلن‌های دنیا استفاده می‌شود، اظهار داشت: از سالهای دور، کشت این محصول در استان انجام می‌گیرد و اکنون به صورت منظم و اقتصادی در حال کشت و افزایش تولید هستیم. گل محمدی زمانی در حاشیه مزارع به عنوان خودمصرفی کشت می‌شد اما اکنون با افزایش تولید، سرمایه گذاران نیز ترغیب به سرمایه گذاری در این حیطه شده‌اند.

وی ادامه داد: ۱۵ واحد صنایع تبدیلی به صورت کاملا صنعتی به تولید عرقیات گیاهان دارویی و گل محمدی در استان مشغول هستند.

برنو با اشاره به اسانس گیری گل محمدی در چهار واحد کارگاهی در استان، گفت: با توجه به کیفیت محصول استان، اسانس این منطقه در بازارهای بین المللی و جهانی جا باز کرده و حتی این واحدها در سال‌های گذشته به اروپا و کشورهای همسایه اسانس صادر کرده‌اند.

وی گفت: دانشگاه صنعتی سهند در زمینه تکنولوژی‌های این حوزه اقدام کرده تا بتوانیم با استفاده از تکنولوژی‌های بومی در آینده‌ای نزدیک واحدهای اسانس خود را تجهیز کنیم؛ هم‌چنین برنامه داریم تا محصولات را به عنوان جانشین واردات و توسعه صادرات تولید کنیم تا شاهد اشتغال و ارزآوری و جلوگیری از خروج ارز در استان و کشور باشیم.

وی با اشاره به این‌که ۲۰ درصد از محصول تولیدی عرقیات گل محمدی به خارج از کشور صادر می‌شود، ادامه داد: بیشتر اسانس تولیدی به کشورهای اروپایی و عرقیات نیز بیشتر به عراق و افغانستان صادر می‌شود.

مدیر صنایع تبدیلی و غذایی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی با اشاره به مصارف مختلف غنچه گل محمدی، اظهار داشت: کشورهایی چون کره جنوبی مشتری این محصول هستند اما سیستم فرآوری آن سخت است، اکنون دستگاهی در دانشگاه تبریز طراحی شده و قرار است که به چرخه اجرا درآید.

وی ادامه داد: تولید غنچه گل محمدی استان محدود است اما از ارزش افزوده بالایی برخوردار بوده و به صورت محدود به کره جنوبی ارسال می‌شود و بر این اساس آینده روشنی برای حوزه گل محمدی استان قابل تصور است.


برچسب های خبر (تگ)


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار