1403/02/06

سـونیـوز

آژانس خبری تحلیلی سونیوز

سونیوز، رسانه ای به زلالی سو

1403/02/06

-

نماینده مجلس :

نیروی انتظامی و گروه های سیاسی نان گشت ارشاد را می خورند

کد خبر : 2855
22:37
1401/06/30

سونیوز : احمد علیرضا بیگی، نماینده تبریز در مجلس شورای اسلامی، طی یک مصاحبه تلفنی با مهدی حیدری، سر دبیر آژانس خبری سونیوز از دلایل شکل گیری اعتراضات واستدلال های خود برای جمع آوری گشت ارشاد می گوید.  

 احمد علیرضا بیگی نماینده تبربز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی در یک مصاحبه تلفنی با مهدی حیدری، سردبیر آژانس خبری سونیوز در باره علت فوت مهسا امینی و پیامدهای آن گفت: بیگانگان، اصولگرایان، اصلاح طلبان، متحجرین و خود نیروی انتظامی ، همگی نان گشت ارشاد را می خورند و مهم ترین دلیل بهره کشی نیروی انتظامی از این موضوع  پوشش ضعف های خود در حوزه های دیگر می باشد. مثلا  بیگانگان از گشت ارشاد استفاده می کنند تا به دین بتازند. اصولگرایان از گشت ارشاد برای اثبات اقتدار استفاده می کنند و  اصلاح طلبان نیز غُر می زنند و  آن را ابزار انتقاد کرده اند. چون از چیزی نمی توانند انتقاد کنند، یعنی بلد نیستند که  انتقاد کنند و  یا اینکه خودشان مشکلاتی دارند و  نمی توانند انتقاد دارند. مثلا از فساد نمی توانند انتقاد کنند چون به نحوی  دستشان در دزدی ها و چپاول ها بوده  و نمی توانند در باره آن صحبت کنند. البته یک گروه متحجر هم در جامعه  داریم که معتقد هستند جامعه باید بر اساس منوال و خواست و اراده آنها زندگی کنند و به این ترتیب می خواهند اعمال اراده کنند."

احمدعلیرضابیگی در باره ماهیت وجودی گشت ارشاد تصریح کرد: " نیروی انتظامی نیز در این میان تلاش می کند از گشت ارشاد بهره برداری کند و به این واسطه که من در مجموعه نیروی انتظامی بوده ام حس می کنم که هیاهوی سیاسی که به وجود می آید نیروی انتظامی  تصور می کند که  یک سرمایه ای را برای خود  اندوخته کرده و بعد هم کم و کاستی هایی که در سایر حوزه های نیروی انتظامی وجود دارد را به این وسیله رفع و رجوع  می کند. "

علیرضابیگی دلیل قانع نشدن مردم از توضیحات مسئولان را وسیع بودن دامنه بی اعتمادی مردم به کارگزاران دولت توصیف کرد و افزود در مسائلی همچون متروپل و جاهای دیگر این موضوع دیده شد و این مساله ریشه داری است که بایستی برای آن در کلیت چاره جویی کرد.

عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها افزود: عده ای در مجلس خود را سپر بلای نیروی انتظامی کرده اند و معتقد هستند که نباید نیروی انتظامی لطمه ای بخورد و جایگاه آن خدشه دار شود که البته از یک زاویه ای  درست است اما به وسیله آن کم و کاستی هایی که در سایر ابعاد ماموریتی خود دارد، باز می تواند آن ها را پوشش دهد که اگر کسی تخلفی کرد همراهی با کسانی تلقی شود که در این موضوع گشت ارشاد به نیروی انتظامی تاختند لذا آن ها هم کمی ملاحظه و احتیاط کنند. 
 
نماینده مجلس یازدهم گریزی هم به فساد ستیزی زد  و  اظهار داشت : اگر بنا است ما به سراغ مبارزه با فساد و ناهنجاری ها برویم، همه این تصاویر زشت و زننده ای  که ما در فضای مجازی آنها را می بینیم محصول نابرابری های اجتماعی، ستم و بی عدالتی های اقتصادی است. به عنوان مثال یک زن جوانی با یک کودک، گذران زندگی خود را چگونه می تواند داشته باشد و مجبور است از روش های مختلف رفع کند و این ها همه، موضوعاتی است که کشور دچار آن شده و  مسئولیت انها با شورای اجتماعی کشور است و  ریاست آن با وزیر کشور می باشد و اعتبارات قابل توجهی دارند و باید در این خصوص چاره اندیشی کنند.

علیرضابیگی درباره عملکرد نیروی انتظامی در تجمعات اعتراضی تصریح کرد: وقتی جمعیت ناآرامی شکل گرفت از نیروی انتظامی خواسته می شود که به وظیفه خود عمل کند و نیروی انتظامی نیز تابع شورای تامین و امنیت کشور است.  چنانچه در آبان 98 نیروی انتظامی به دستور عمل کرده بود و دستور را نیز وزیر کشور صادر کرده بود. کسانی که در خیابان کشته شدند و به رحمت خدا رفتند و کسی که دستور را صادر کرده بود باید  پاسخگو باشد. 

این نماینده مجلس در باره استیضاح احتمالی وزیر کشور نیز افزود: من اولین کسی هستم که این استیضاح را امضا خواهم کرد اما این حرف من در مجلس خریدار ندارد اما پیگیر استیضاح وزیر کشور هستم. در جریان هستیتد که در دوره قبل برای استیضاح وزیر کشور وقت که مرتکب جنایت سال 98 شده بود  و دستش به خون مردم الوده بود و بایستی محاکمه شود،سختی ها و‌ مصیبت ها کشیدیم اما سربلند شدیم. در اینجا هم باز پیگیر حضور وزیر کشور در مجلس هستیم و توضیحات ایشان در باره جریانات و اتقاقات رخ داده هستیم.

 احمد علیرضا بیگی در پاسخ به سوال سردبیر سونیوز در باره اقدامات دولت و  مجلس نسبت به فوت مهسا امینی و اتفاقات بعد از آن  گفت: "ما بایستی اقدامات اقناعی در باره شفاف سازی موضوع انجام دهیم . این موضوع اولین موضوع نیست و آخرین موضوع هم نخواهد بود و تاز مانی که ما از این شیوه ها استفاده می کنیم هزینه هایی به این ترتیب به امنیت کشور وارد می شود که سزاوار نیست."

وی در همچنین در  پاسخ  به سوال مهدی حیدری مبنی بر اینکه این اعتراضات تا چه زمانی طول خواهد کشید اظهار داشت :
"بایستی مواجهه دولت را سنجید و دید که برای دولت و وزارت کشور رضایتمندی مردم و خواست مردم  محل اعتنا است یا خیر. تا زمانی که به خواست مردم بی اعتنایی شود این کدورت همچنان استمرار خواهد داشت."

احمد علیرضا بیگی در باره مطالبات و پیگیری های مجلس در باره گشت ارشاد نیز تصریح کرد: مطالبه ما از طریق مجلس برچیده شدن گشت ارشاد هست و باید به طوری جدی از این مساله پرهیز شود وگرنه خسارت های جدی وارد خواهد کرد شما در نظر بگیرید رئیس جمهور کشور در نیویورک در مقر سازمان ملل صحبت می کند و تلویزیون های بیگانه، تهران و شهرهای محتلف را نشان می دهد به خاطر عملکرد یک واحد گشت نیروی انتظامی که با این ابعاد  توانسته چنین آثار مخربی را از خود به جای بگذارد. و این سفر و اربعین را نیز  تحت الشعاع قرار دهد. وقتی این چنین تاثیر منفی بر اذهان و افکار عمومی در داخل و خارج کشور بر جای گذاشته،  دلیلی ندارد که چنین هزینه ای را به خودمان تحمیل کنیم .
 
علیرضابیگی در انتهای مصاحبه خود در توصیه ای به دولت اظهار کرد: در باره فوت مهسا امینی و پیامدهای آن  نیز دولت باید به خواسته ها و مطالبات مردم توجه کند و مردم نیز آرامش خود را حفظ کرده و مطالبات خود را از طریق نماینده ها‌ی خود در مجلس  پیگیری کنند.
 
نویسنده : سونیوز
برچسب های خبر (تگ)

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار