1403/11/11

سـونیـوز

آژانس خبری تحلیلی سونیوز

سونیوز، رسانه ای به زلالی سو

1403/11/11

-

واکاوی جشنواره ملی جاده سبز در نشست خبری

کد خبر : 9596
14:11
1403/11/06

سونیوز: نشست خبری جشنواره ملی چندرسانه ای جاده سبز با حضور هیئت داوران، یونس شکرخواه، فریدون صدیقی، فریدون عموزاده، حمیدرضا بیدقی، مهدی حیدری، آناهیتا درگاهی و فواد بابان از چهره‌های مطرح رسانه ای با هدف بررسی مسائل مرتبط با برگزاری جشنواره‌های رسانه ای برگزار شد.

به گزارش آژانس خبری سونیوز، فرید حیدری، دبیر جشنواره ملی چندرسانه ای جاده سبز در ابتدای نشست خبری آئین اختتامیه این جشنواره که در مجتمع پتروشیمی تبریز برگزار شد، اظهار کرد:  ۷۹۵ اثر به دبیرخانه این جشنواره ارسال شده است، بخش چندرسانه‌ای با ۳۴۷ اثر، پر استقبال‌ترین بخش جشنواره بود.

فرید حیدری ادامه داد: بخش گرافیک با ۲۷۶ مورد و بخش رسانه‌های مکتوب نیز با ۱۷۲ اثر، بخش‌های دوم و سوم جشنواره از نظر استقبال بوده‌اند. و از نظر پراکندگی جغرافیایی آثار، افزود: استان تهران با ۱۱۴ اثر در رتبه اول مجموع آثار ارسالی است. آذربایجان شرقی  نیز با ۷۷ اثر استان دوم و کردستان با ۷۶ اثر رتبه سوم هستند.



فرید حیدری با بیان اینکه برگزیدگان امروز با تندیس جشنواره، لوح تقدیر و جوایز نقدی تقدیر خواهند شد، گفت:۱۷ نفر به انتخاب داوران در این بخش حضور دارند؛ اما به دلیل کیفیت بالای آثار ارسالی به جشنواره و نظر داوران، ۸ اثر نیز  تقدیر، خواهد شد و هر بخش رشته‌های مختلفی دارد که در هر زیرشاخه آن، تنها یک اثر برگزیده می‌شود.

 دچار فقر محتوایی در حوزه راه هستیم
 دبیر جشنواره ملی جاده سبز فقدان تولید محتوای اختصاصی و تخصصی در حوزه های مختلف را از جمله مهم ترین چالش رسانه ها عنوان کرد و گفت: جشنواره هایی که به صورت موضوعی طراحی می شود، می تواند مسیر را  برای تولید محتوا و آسیب شناسی هموار کند، و هنرمندان و خبرنگاران می توانند  نقدهای خود را به تصویر بکشند.

حیدری در پاسخ به سوال خبرنگاری در خصوص کمیت و کیفیت آثار ارسالی به جشنواره، گفت: ارسال نزدیک به 800 اثر  رقم کمی نیست، متاسفانه ما در این حوزه دچار فقر محتوایی هستیم. خود خبرگزاری‌ها و دوستان رسانه‌ای در این حوزه فعالیت آنچنانی ندارند، ما در بحث حمل و نقل جاده ای ، ترانزیت و  ایمنی جاده ها محتوا نداریم و با این واقعیت تلخ برای دور اول جشنواره قطعا این تعداد اثر  رقم قابل توجه و بالایی است.

فضای وب در زمینه سرعت از رسانه‌ها جلو زده است

یونس شکرخواه یکی از اعضای هیئت داوران این جشنواره نیز  با بیان اینکه حضور میدانی خبرنگار و انتشار خبرهای فوری در دیده شدن رسانه ها بسیار مهم است، اظهار کرد: وجود فضای وب، فضای مجازی، رقبای سرسخت و بصری شدن فضا موجب شده تا کمتر دیده شویم طوری که رقابت رسانه ای را دشوار کرده است.

شکرخواه ادامه داد: حرکت به سمت مطالب تحلیلی و جبران ضعف عنصر تصویر در مطبوعات و خبرگزاری ها مثلا با گراف می توان آنرا نشان داد، طوری که چرایی و علت وقوع رویدادها را باید به عناصر بصری تبدیل کرد.

شکرخواه، با بیان اینکه باید بپذیریم که چه کسی باید برای مطبوعات جشنواره برگزار کند، گفت: از سمینار و جشنواره و کنگره توقعات متفاوتی می‌رود. ولی در این جشنواره می‌بینیم که یک شهر نیابت ملی را برعهده گرفته و باید قدردان چنین چیزی باشیم. شهر تبریز پر سوژه‌ست و این جشنواره هم بسیار جدی بوده است.



او توضیح داد: باید تکلیف خود را با جاده و موضوع آن روشن کنیم. باید در همان فراخوان تکلیف خود را روشن کنیم که قرار است با چه نگاهی به این موضوع پرداخته شود. آثاری داشتیم که قطعا قابلیت حضورهای جهانی هم دارد.

شکرخواه با بیان اینکه صد البته رسانه ها باید تحولات نسلی را هم در نظر بگیرند، افزود: ما رقیب سرسختی مثل دنیای وب و جابجایی نسل‌ها داریم که متاسفانه تجارب بین این نسل‌ها نیز منتقل نمی‌شود. باید مساله‌یابی شود و روی تولیدمحتوا سرمایه‌گذاری شود. تعداد آثار اصلا کم نبوده ولی وقتی تولیدمحتوا کم است، عرضه هم کم خواهد بود.

او افزود: رسانه‌ها باید به سمت مطالب تحلیلی حرکت کنند و ضعف عنصر تصویر را با استفاده از ابزارهای بصری مانند گرافیک جبران نمایند.

او با بیان اینکه در عصر حاضر روزنامه‌نگاری مبلی و تهیه اخبار اینترنتی شده که در این صورت روزنامه‌نگاری شکست خورده است، گفت: حضور میدانی خبرنگار و انتشار خبرهای فوری در دیده شدن رسانه ها بسیار مهم است.

شکرخواه همچنین با اشاره به جایگاه تاریخی و فعلی تبریز در ارتباطات و رسانه، اظهار کرد: همواره تبریز از گذشته تاکنون به نیابت بار رسانه ای ایران را بر عهده گرفته است، تبریز در تاریخ روزنامه نگاری ایران همواره تاثیرگذاری فراوان داشته و به تاریخ ملی آغشته بوده است و ظرفیت بزرگی در روزنامه نگاری و عرصه های ارتباطات دارد، اکنون نیز این شهر کهن پر از سوژه های جذاب و تاثیرگذار خبری است.

او خاطرنشان کرد: ظرفیت تبریز در برگزاری جشنواره ها و سمینارهای مختلف رسانه ای نیز بسیار بالاست طوری که توان و ظرفیت برگزاری چندین جشنواره و همایش را در سال دارد.

شکرخواه با اشاره به راه اندازی موزه مطبوعات تبریز مربوط به نشریات قدیمی کشور در خانه تاریخی صلح جو، گفت: می توان برای این موزه سایت چندزبانه داشت تا مخاطبان بهتر با موزه ارتباط برقرار کنند. 

رسانه‌ها مرجعیت و جایگاه پیشین خود را از دست داده‌اند

فریدون صدیقی دیگر داور جشنواره و استاد بنام ارتباطات ایران نیز در جمع خبرنگاران گفت: اکنون رسانه ها با توسعه فضای مجازی مرجعیت خود را از دست داده اند و تیراژ (شمارگان) مطبوعات نیز به شدت کاهش یافته در نتیجه تاثیرگذاری آنها هم کاهش یافته است.

او افزود: البته داوری ها و قضاوت های ما در جشنواره ها همواره تخصصی و دقیق انجام می شود اما آیا آثار واجد شرایط هستند که به مرحله انتخاب برسند؟ کارها کیفیت پیشین خود را از دست داده است و باید روزنامه نگاران خودشان بیشتر جدی بگیرند.

او در خصوص چالش اصلی رسانه‌ها برای دیده شدن توسط مخاطبان، گفت: تولید انبوه رسانه‌ای برای مخاطبان انبوه زمانی دیده و خوانده می‌شود که به نیاز آنها پاسخ دهد.

صدیقی افزود: البته موضوع مناسب و محتوا متناسب نداریم هر چند برخی مواقع ممکن است موضوع جسورانه ای انتخاب کنیم ولی وقتی محتوا نیاز مخاطب را برطرف نکند همچنان مشکل باقی است.
او بیان کرد: نداشتن ساختار مناسب خبری از دیگر ضعف های رسانه است، اجازه ندهیم مرجعیت خبری بیش از این از دست برود، وظیفه خبرنگار تبدیل زغال به الماس است، اما گاهی اوقات برعکس عمل می‌کنیم

او در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه روزنامه‌نگاران چطور می‌توانند در فضای رسانه‌ای جدید پیشرفت کنند، گفت: ما باید بدانیم در شرایطی که شکل و شمایل پیام‌رسانی به مخاطب تغییر کرده است، چه روشی از خود ارائه دهیم. اولین نکته در رابطه با پیام‌رسانی و ارتباط با مخاطب این است که مبانی روزنامه‌نگاری را فراموش نکنیم. شما وقتی می‌خواهید مصاحبه کنید یا گزارشی را تهیه کنید چه به صورت تصویری و چه نوشتاری باید مبانی را بدانید، چیزی که روزنامه‌نگاران واقعی با آن آشنا هستند و می‌توانند با این شناخت قدم بزرگی در هر فضای رسانه‌ای بردارند.

صدیقی با بیان اینکه جشنواره تخصصی بوده و برای نخستین بار برگزار می شود، گفت: تعداد آثار رسیده به جشنواره خوب است اما باید تولید محتوا در این حوزه افزایش یابد.

او در خصوص نحوه داوری آثار ارسالی در جشنواره ها، گفت: در تخصصی بودن قضاوت داوران جشنواره‌ها هیچ شکی وجود ندارد، اما آیا تمام آثاری که به جشنواره‌ها می‌رسند واجد شرایط و ویژگی‌هایی هستند که مانند گذشته پس از پایان جشنواره، مقاله یا کتابی از این آثار منتشر شود؟ فضای مجازی باعث شده است که فضای جشنواره‌ای کیفیت پیشین خود را از دست بدهد. برای جلوگیری از این امر ابتدا باید به خودمان باور داشته باشیم تا جامعه علمی نیز این پدیده را جدی بگیرد. صاحبان مطبوعات باید به تسریع این کمک فرآیند کمک کنند.

برخی آثار مکتوب ویژگی های تلنگری و هشداردهنگی داشت

فریدون عموزاده، استاد روزنامه نگاری ایران و یکی دیگر از داوران در خصوص ویژگی برخی آثار جشنواره ملی جاده سبز، گفت: برخی آثار مکتوب جشنواره ویژگی های تلنگر ی و هشداردهنگی داشت اگر همین اثر بر روی مردم و مسوولان بوده باشد، جشنواره به اهداف خود رسیده است.

او مطرح کرد: حضور در این جشنواره فرصتی بود تا آثار دوستان از سراسر کشود را مورد بررسی قرار دهیم. باید رویکرد و هدف جشنواره را مدنظر بگیریم و براساس آن باید انتظارات خود را مطرح و درخواست کنیم. 

برخی آثار شگفت زده‌مان کردند!

حمیدرضا بیدقی، طراح پوستر و از داوران جشنواره نیز در این جلسه اظهار کرد: اکنون لغت جشنواره تغییر ماهیت داده است. جشنواره‌ها شاخه‌های متفاوت و رویکردهایی نو به خود گرفته‌اند که البته نتایج مثبتی هم دارد. برای مثال در این جشنواره از اقصی نقاط کشور و سنین مختلف آثاری داشتیم که واقعا شگفت انگیز بودند. این آثار باید در چنین جشنواره‌هایی دیده شوند و دیگر رویکردهای کلاسیک پاسخ‌گوی شرایط کنونی نیستند. در تمام دنیا جشنواره‌ها به این مسیر تغیر رویکرد داده‌اند. این مسیر است که به تمامی افرادی که از امکانات مناسبی برخوردار نیستند شانس دیده شدن بدهد.



او با اشاره به اینکه ممکن است تمامی این آثار به نتیجه نرسند، افزود: آثاری بودند که واجد شرایط پیشرفت در این مسیرند اما از آثاری که سطح پایینی دارند نمی‌توان توقع ماندگاری داشت. ما طراح خوب زیاد داریم اما بستری برای پیشرفت آنان در بخش دولتی فراهم نیست. این جشنواره از استانداردهای بسیار خوبی پیروی می‌کند. چنین جشنواره‌ای که از استانداردهای بالایی برخوردار است، حتی در تهران نیز برگزار نشده است اما تبریز در این مسیر پیشگام شده است. ما نیز به دقت و وسواس این آثار را بدون توجه به پیشینه آنها داوری کردیم که پس از پایان جشنواره در کاتالوگ‌های مربوطه خواهید دید.

جشنواره جاده سبز، اتفاقات خوبی رقم می زند
آناهیتا درگاهی، هنرمند و بازیگر سینما، داور بخش عکس و گرافیک جشنواره جاده سبز، نیز تصریح کرد: جشنواره «جاده سبز» اگر تداوم داشته باشد قطعاً اتفاقات خوبی را رقم می‌زند. در بخش گرافیگ یکسری کارها بسیار فوق‌العاده بود اما برخی گویا اصلاً متوجه موضوع و جشنواره نبودند. به نظر من اگر بخش گرافیک در موضوعات مختلف تقسیم‌بندی شود در کیفیت آثار تاثیرگذار است.



او ادامه داد: طبقه بندی آثار کمک شایانی به تداوم جشنواره‌ها می‌کند. موضوع راه، تصادف و... جذابیت بالایی دارد که در تمامی شاخه‌ها به خصوص سینما می‌تواند پتانسیل بالایی داشته باشد. اگر پرداخت درستی نسبت به این موضوع داشته باشیم مطمئنا مخاطب را با خود همراه خواهیم کرد.

فواد بابان، گوینده پیشکسوت خبر که اجرای برنامه اختتامیه این دوره از جشنواره را نیز برعهده خواهد داشت، گفت: پوستر جشنواره بار معنایی بالایی دارد که به شخصه برای خود من جذابیت بالایی دارد. این جشنواره مطمئنا تداوم پیدا خواهد کرد. آینده این مسیر روشن است. تلفیق هنر چندرسانه‌ای با جاده‌ای سبز مخاطب بالایی خواهد داشت. خصوصا در تبریز که شهر اولین‌ها است. از جغرافی گرفته تا مبارزانش، نمودی خاص به تبریز داده‌اند.

او افزود: حضور داوران ملی در این دوره از جشنواره دلیل حضور من در این جشنواره بود. وقتی نام داوران را به من گفتند، برای حضور در آن شک و درنگ نکردم. با وجود افراد حرفه‌ای که در تیم اجرایی این جشنواره حضور دارند، مطمئن هستم این جشنواره استمرار و تداوم خواهد داشت.

در پایان نشست  خبری احکام اعضای هیئت داوران توسط  فرید حیدری، دبیر جشنواره  اعطا شد.

 
نخستین دوره جشنواره ملی چندرسانه ای «جاده سبز» با شعار چشم به راهیم در سه بخش رسانه های مکتوب، چندرسانه ای و گرافیک توسط موسسه فرهنگی هنری فصل هنر ‌‌‌‌با حمایت و پشتیبانی اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای آذربایجان شرقی و تشکل های صنفی حمل و نقل جاده ای به دبیری فرید حیدری روز شنبه ، ۶ بهمن ماه در مرکز همایش های پتروشیمی تبریز برگزار شد .
 
برای دسترسی به خبرهای بیشتر و تکمیلی علاوه بر وب سایت رسمی جشنواره می توانید به وب سایت رسمی موسسه فصل فرهنگی هنری فصل هنر و یا آژانس خبری سونیوز مراجعه کنید.

 
موسسه فرهنگی هنری فصل هنر، مشاور و مجری پروژه های فرهنگی، هنری، رسانه ای و تبلیغاتی شماست. موسسه فرهنگی هنری به عنوان جامع ترین موسسه فرهنگی هنری شمالغرب کشور و اولین شرکت خلاق در حوزه صدا و تصویر با شعار « فقط تصور کن... ! » ، ایده ها و تصورات شما را ممکن می سازد.
 
           ارتباط با موسسه فرهنگی هنری فصل هنر/ کلیک کنید.
 

برچسب های خبر (تگ)

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار