1403/02/21

سـونیـوز

آژانس خبری تحلیلی سونیوز

سونیوز، رسانه ای به زلالی سو

1403/02/21

-

گردشگری نوروزی تهدیدی برای حوزه سلامت آذربایجان شرقی در ایام کرونایی

کد خبر : 798
10:02
1400/01/12

تهدید سلامت شهروندان آذربایجان شرقی در ایام کرونایی و با فرارسیدن دومین نوروز و روز طبیعت پس از شیوع این بیماری منحوس جدی تر از قبل شده، به ویزه اینکه ممنوعیت های سفر به این استان نیز در نوروز 1400 اعمال نشده است.

به گزارش سونیوز، دومین نورزو کرونایی نیز همزمان با ورود به قرن جدید شمسی در ایران از راه رسیده و همه تلاش ها، اقدامات و برنامه ریزی ها معطوف به کنترل این تهدید و بیماری منحوس در کنار حفظ سلامت شهروندان و البته ادامه حیات فعالیت های اقتصادی، خدماتی و گردشگری در این ایام است، ایامی که پیوندی ناگسستنی با موضوع سفر و گردشگری در ایران دارد.
در این میان استان هایی مانند آذربایجان شرقی به عنوان یکی از مناطق گردشگرپذیر و مقاصد اصلی سفرهای نوروزی از شرایط ویژه ای برخوردار است، استانی که با وجود اینکه انجام سفرهای نوروزی خطر افزایش شیوع کرونا در آن را به همراه دارد، اما مسئولان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آن می گویند که تدابیر لازم برای این وضعیت اتخاذ شده است.
موضوعی که علاوه بر تاکید احمد حمزه زاده مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی بر آن، مورد توجه معاون وزیر میراث فرهنگی در سفر اخیرش به این استان نیز قرار گرفته و ولی تیموری گفته است مسوولان باید متوجه باشند که اگر کمک کنند می توان نسبت به سفرهای ایمن و تدریجی و البته هدایت شده آحاد مردم در داخل کشور وارد عمل شد.
در اینکه صنعت گردشگری یک ظرفیت ناتمام برای ایجاد درآمدهای پایدار و به ویژه فاصله گرفتن از اقتصاد تک محصولی و وابسته به نفت است، هیچ تردیدی وجود ندارد اما باید به این نکته توجه داشت که با وجود این مزیت فوق العاده، در شرایط کنونی موضوع سلامت و حیات شهروندان امری به مراتب اولاتر و مقدم تر است، موضوعی که در  تدابیر و تمهیدات بسیاری از استان های گردشگرپذیر در ممنوعیت سفرهای نوروزی در ایام عید 1400 کاملاً مشهود است.
اما متاسفانه در این میان نوعی عادی انگاری در تصمیمات گرفته شده در خصوص سفرهای نوروزی به آذربایجان شرقی مشهود است و دلیل این ادعا نیز تردد خیل خودروهایی با پلاک های غیربومی و مربوط به دیگر استان ها در سطح تبریز و بسیاری از شهرهای آذربایجان شرقی است که تنها با یک بازدید میدانی چند ساعته به راحتی قابل تایید است.
در نقطه مقابل اما ضرر و زیان وارده به حوزه گردشگری و فعالان این عرصه بویژه در مراکز اقامتی و گردشگری آذربایجان شرقی قرار دارد، به گونه ای که بنا به اعلام مسئولان وزارت میراث فرهنگی فعالیت های این بخش در بیش از یک سال گذشته به دلیل شیوع کرونا در بسیاری از برهه ها در حد صفر بوده است و این دیگر موضوعی است که باید مورد توجه برنامه ریزان و مسئولان حوزه میراث فرهنگی و گردشگری قرار گیرد.
به قلم: حسن عبدالهی

برچسب های خبر (تگ)


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار