1403/07/27

سـونیـوز

آژانس خبری تحلیلی سونیوز

سونیوز، رسانه ای به زلالی سو

1403/07/27

-

ماجرای قطع درختان باغ گلستان چه بود؟

کد خبر : 7711
10:59
1403/06/23

سونیوز: قطع درختان باغ گلستان تبریز برای احداث کلانتری، این روزها به یکی از نگرانی‌های شهروندان تبریزی تبدیل شده و درحالی که اعضای شورای شهر به شدت نسبت به آن واکنش نشان داده و خواستار توضیح شهردار و توقف تخریب شده‌اند، شهرداری و برخی نهادها نظر دیگری دارند.

به گزارش آژانس خبری سونیوز، موضوع قطع درختان باغ گلستان تبریز در چند روز اخیر برای احداث کلانتری نیز تبدیل به یکی از دغدغه‌های اصلی شهروندان تبریزی و موضوع اصلی برخی رسانه‌ها شده و واکنش‌های متفاوتی در پی داشته است.
 
فریدون بابایی اقدم، سخن‌گوی شورای اسلامی کلانشهر تبریز، با انتشار مطلبی نوشت: شهردار تبریز، بدون اجازه شورای شهر، اختیار قانونی لازم برای واگذاری املاک خود به سایر مجموعه‌ها را ندارد و از همین‌رو انتظار می‌رود؛ ضمن توقف بی‌درنگ و فوری هرگونه تخریب و قطع درختان، مراتب در صحن شورا و کمسیون‌های ذیربط مورد بررسی قرار گرفته و درصورت ضرورت موضوع واگذاری زمین به نهاد مربوطه، خارج از باغ و در اراضی تملک شده چوخورلار صورت گیرد.

ماجرا بزرگ‌نمایی شده است
 
یونس فاتح، فرماندار تبریز اما با اشاره به اینکه برای پایداری امنیت در باغ گلستان تبریز، توافقی شده تا در قسمت کوچکی از آن پارک، کلانتری مستقر شود، گفت: طبق گفت‌و‌گویی که با سردار فرماندهی انتظامی استان آذربایجان شرقی داشته‌ام، قرار است پنج درخت در باغ گلستان، جابه‌جا شود و از آنها خواستم تا اجازه دهند این جابه‌جایی توسط سازمان سیمای منظر شهرداری صورت بگیرد.
 
او با اشاره به انتشار مطلبی توسط فریدون بابایی اقدم، عضو شورای شهر تبریز گفت: این عضو شورا، با اعلام قطع درختان باغ گلستان، کم‌لطفی و ماجرا را بزرگنمایی کرده‌اند. در این ارتباط‌ در شورای تامین هیچ موضوعی مطرح نشده و فقط به عنوان بهره‌برداری توسط نیروی انتظامی صحبت شده بود.
 
قطع درختان مجوز کمیسیون ماده 7 را ندارد/ پیگیری قضایی می‌کنیم
 
با وجود آنکه فرماندار تبریز در حمایت از شهرداری معتقد است که اعضای شورای شهر بزرگ نمایی کرده‌اند و موضوع قطع چند درخت آنچنان هم مهم نیست، رئیس کمیسیون محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تبریز درخصوص قطع اشجار باغ گلستان گفت: این موضوع در دو هفتهٔ اخیر در کمیسیون ماده 7 شهرداری مطرح شده بود و کمیسیون مخالفت خود را با هرگونه قطع درختان باغ گلستان تبریز اعلام کرده بود.
 
احد صادقی افزود: فعالیت این کمیسیون در جهت حفظ و گسترش درختان است و هرگونه قطع درختان بدون اخذ مجوز این کمیسیون، مشمول مجازات قانونی خواهد شد.
 
نماینده شورای اسلامی تبریز در کمیسیون ماده 7 شهرداری با تأکید بر اینکه قطع درختان باغ گلستان تبریز، مجوز قانونی کمیسیون ماده 7 شهرداری را ندارد، گفت: شهرداری می‌توانست زمین دیگری برای احداث کلانتری به نیروی انتظامی واگذار کند.
 
صادقی تاکید کرد: موضوع قطع اشجار باغ گلستان تبریز، هم در کمیسیون ماده 7 پیگیری خواهد شد و هم برای پی‌گیری قضایی به دادستانی ارجاع خواهد شد.
 
او خاطرنشان کرد: حفظ باغات و گسترش فضای سبز یکی از رسالت‌های اصلی شهرداری با نظارت شورای شهر است که هرگونه اقدام برخلاف آن اعم‌از قطع اشجار، غیرقانونی است.

فریدون بابایی‌اقدم، سخن‌گوی شورای اسلامی تبریز نیز از تشکیل جلسهٔ هیأت رئیسه شورا به محض اطلاع از موضوع قطع اشجار باغ گلستان خبر داد و گفت: در این جلسه قرار شد تا یعقوب هوشیار، شهردار تبریز در جلسه آتی، در این خصوص پاسخ‌گو باشد.
 
او بیان کرد: شهرداری این اجازه را نداشته که بدون اجازه شورای شهر، زمینی واگذار کند و همچنین در کمیسیون ماده 7 حفظ و گسترش فضای سبز، حتی هرس درختان نیز باید در این کمیسیون مطرح شود و با مجوز آن صورت بگیرد.
 
سخنگوی شورای شهر تبریز با ابراز نگرانی از این‌که باز هم قطع درخت در این بوستان ادامه داشته باشد، گفت: جدیتی بین مسئولان استانی در رسیدگی به این مهم مشاهده نمی‌کنیم.
 
سخنگوی شورای اسلامی تبریز افزود: فرماندار تبریز بدون اینکه حتی در محل حضور پیدا کند و بازدیدی داشته باشد، گفته است که پنج درخت جابه‌جا شده‌ است و خطاب به من که نمایندهٔ مردم در شورای شهر هستم، گفته‌اند در این موضوع بزرگ‌نمایی و تشویش اذهان کرده‌ام، درحالی‌که تعداد درختان قطع شده، خیلی بیشتر از این‌هاست.
 
بابایی‌اقدم تصریح کرد: با واگذاری زمین در منطقهٔ بافت فرسوده تملک‌شده چوخورلار، می‌شد زمین دیگری برای احداث کلانتری واگذار شود و چنین موضوعاتی پیش نیاید.
 
زمینی خارج از باغ گلستان واگذار می‌کنیم
 
در همین حال روح الله دهقان نژاد، نایب رییس شورای اسلامی کلانشهر تبریز با انتشار مطلبی نوشت: قطع درختان به هر بهانه‌ای زشت است، از کمبود فضای سبز می‌نالیم اما درختان محوطه‌ای تاریخی را قطع می‌کنیم. هم موضوع واگذاری زمین بدون مصوبه شورای شهر و هم قضیه قطع درختان را با حساسیت بالا پیگیری می‌کنیم.
 
دهقان نژاد درخصوص اظهارات یونس فاتح، فرماندار تبریز در خصوص ایجاد کلانتری برای تأمین امنیت باغ گلستان، گفت: اعضای شورای شهر بدون لکنت، حامی نیروی انتظامی هستند و شهرداری می‌تواند از محل فعلی منطقهٔ چوخورلار یک‌هزار و 500 متر زمین به نیروی انتظامی واگذار کند و در این مورد، صحبت از محوطهٔ باغ گلستان است که در یک منطقهٔ تاریخی است.
 
نایب رئیس شورای اسلامی کلان‌شهر تبریز با اشاره به اینکه اعضای شورای شهر نسبت‌ به این منطقه حساس هستند، گفت: این کار باید با روال قانونی پیش برود.
 
منتظر توضیح رسمی و مستند شهردار تبریز هستیم
 
روح الله رشیدی، رئیس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی کلانشهر تبریز نیز درباره قطع درختان باغ گلستان، گفت: شهرداری تبریز در این خصوص، نه تنها مجوزی از شورای شهر نگرفته، بلکه حتی به شورای شهر اطلاع هم نداده است و منتظر توضیح رسمی و مستند شهردار در این زمینه هستیم.
 
خواستار توقف قطع درختان هستیم
 
غلامرضا احمدی، رئیس شورای شهر تبریز نیز، گفت: در پی گزارش‌های مردمی و حساسیت ایجاد شده، در نامه‌ای به یعقوب هوشیار؛ شهردار تبریز خواستار توقف عملیات و ارائهٔ گزارش در خصوص قطع درختان باغ گلستان شده‌ایم.
 
ایجاد کلانتری، برای پایداری امنیت باغ گلستان تبریز
 
موسی خلیل‌اللهی، رئیس کل دادگستری آذربایجان‌شرقی با اشاره به اینکه باغ گلستان تبریز جولانگاه اراذل و اوباش شده است، گفت: نام «گولوستان باغی» زمانی تداعی‌گر بوستانی زیبا در وسط شهر تبریز بود که چرخ و فلک شهر بازی آن برای نسل‌های دهه‌های 50 و 40 یادآور خاطرات شیرین کودکی‌شان است، اما امروز این نام تبدیل به لکه ننگی بر پیشانی مرکز کلان‌شهر تبریز شده است.
 
او با اشاره به این‌که خانواده‌ها فرزندانشان را حتی از گذشتن از کنار آن باغ برحذر می‌دارند، افزود: برای پایداری امنیت در باغ گلستان تبریز با فرماندهی نیروی انتظامی استان توافقی شده تا در قسمت کوچکی از آن پارک کلانتری مستقر شود.
 
رئیس کل دادگستری آذربایجان‌شرقی اذعان کرد: در این ارتباط در شورای تأمین هیچ موضوعی مطرح نشده و فقط به‌عنوان بهره‌برداری توسط نیروی انتظامی صحبت شده است.
 
ورود دادستان به موضوع درختان باغ گلستان
 
بابک محبوب علیلو، دادستان مرکز استان آذربایجان‌شرقی گفت: دادستانی تبریز مانند برخی اعضای شورای شهر دنبال اقدامات تبلیغاتی نیست بلکه اقدمات دادستانی در حدود مقررات انجام می‌پذیرد.
 
او افزود: موضوع صدور مجوز برای قطع درختان باغ گلستان تبریز در دست بررسی است.
 
دادستان تبریز خاطرنشان کرد: موضع دادگستری آذربایجان‌شرقی در رابطه با درختان باغ گلستان توسط رئیس دادگستری استان در مصاحبه با رسانه‌ها مطرح شده است.
 
وقوع قتل در باغ گلستان تبریز
 
موضوع نبود امنیت در باغ گلستان البته مساله ای است که بارها به آن اشاره شده است کمااینکه سرهنگ یدالله جهان‌آرا، فرمانده انتظامی شهرستان تبریز، شامگاه پنج شنبه - 22 شهریور 1403 - با اشاره به دستگیری یک قاتل گفت: برابر اعلام مرکز فوریت‌های پلیسی مبنی بر وقوع یک فقره نزاع و درگیری درباغ گلستان تبریز مأموران انتظامی فورا به محل اعزام شدند و مشاهده می‌کنند که یک مرد 60 ساله با یک جوان 35 ساله با همدیگر درگیر شده‌اند و مرد 60 ساله با ضربات چاقو جوان را زخمی کرده است که وی فوری با اورژانس به بیمارستان انتقال داده می‌شود.
 
صحن شورا و تصمیمی مهم برای تبریز
 
 دورهٔ ششم شورای اسلامی کلان‌شهر تبریز باوجود انتقاد به انفعال برخی اعضای شورا درخصوص مسائل مدیریت شهری، در حال سپری کردن چهارمین سال فعالیت خود به سر می‌برد و عمل‌کرد نمایندگان مردم در صحن شورا، مورد قضاوت اذهان عمومی خواهد بود.
 
 جلسهٔ آتی شورای اسلامی کلان‌شهر تبریز، محل بحث پیرامون قطع درختان باغ گلستان تبریز خواهد بود تا شهردار تبریز و دیگر مسئولان استانی، پاسخ‌گوی وقایع اتفاقیه پیرامون باغ گلستان باشند، زیرا به گفته بابک محبوب‌علیلو، موضوع صدور مجوز برای قطع درختان باغ گلستان تبریز در دست بررسی است و باید دید واکنش 13 عضو شورای اسلامی کلان‌شهر تبریز _ در صورت عدم غیبت _ نسبت‌به مدیریت شهری و بی‌توجهی آن به نقش شورا چه خواهد بود.
 
انتهای پیام

برچسب های خبر (تگ)

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار