1403/06/18

سـونیـوز

آژانس خبری تحلیلی سونیوز

سونیوز، رسانه ای به زلالی سو

1403/06/18

-

ماجرای شهرداری تبریز و اراضی دانشگاه

کد خبر : 6892
00:05
1403/03/30

سونیوز: رییس دانشگاه تبریز با اشاره صحبت‌های مدیریت شهری تبریز در خصوص عدم همکاری دانشگاه با شهرداری در خصوص برای احداث راه در اراضی خلعت پوشان دانشگاه، اظهار کرد: دانشگاه تبریز، ایزوله از جامعه نیست و به کمک همه به خصوص شهرداری نیاز دارد و اگر این همکاری انجام نگیرد، ما نیز لطمه می‌بینیم. شهرداری تبریز طرح‌هایی دارد که در قالب آن، انتظاراتی از دانشگاه دارد اما لازمه اجرای این طرح‌ها، گفت و گو و توافق دوطرفه است.

به گزارش آژانس خبری سونیوز، صفر نصرالله زاده روز سه شنبه در جمع خبرنگاران، اظهار کرد: دانشگاه تبریز به عنوان از تاثیرگذارترین دانشگاه‌های: شهرداری برای احداث جاده‌ در اراضی دانشگاه واقع در ایستگاه خلعت پوشان برنامه ریزی کرده است که این اراضی محل تاسیسات دانشکده کشاورزی با نزدیک به ۲ هزار و ۵۰۰ دانشجو است و عمده کارهای مزرعه‌ای دانشکده کشاورزی در ایستگاه تحقیقاتی خلعت پوشان انجام می‌گیرد.
 
رئیس دانشگاه تبریز گفت: انتظار داریم مسئولان شهر و دستگاه‌های اجرایی ابتدا صورت مسئله ر مطرح کنند تا بتوانیم برای آن پاسخ بیابیم. وقتی یک دستگاه بدون اطلاع و هماهنگی دانشگاه بخواهد در اراضی آن، کار بزرگی انجام دهد، طبیعی است مشکلاتی در مجموعه دانشگاه ایجاد می‌شود و کسی نمی‌تواند در مقابل آن جوابگو باشد.
 
 
او گفت: به عنوان مسئول دانشگاه، اختیارات محدودی داریم و اجرای این طرح به تایید و اجازه هیات امنای دانشگاه نیاز دارد چرا که تصمیم گیرنده نهایی دانشگاه، هیات امنا است.
 
نصرالله زاده با اشاره به انتشار بیانیه دانشگاه تبریز در جریان ورود بدون اجازه نیروهای شهرداری به اراضی دانشگاه و پاسخ ندادن شهرداری به این بیانیه، گفت: سکوت علامت رضا است یعنی حرف‌های گفته شده درست است وگرنه دانشگاه چیزی درباره این اتفاق نمی‌گفت. به عنوان دانشگاه، یکسری مصالح جامعه را مدنظر قرار می‌دهیم و ممکن است گاهی ضرر کنیم ولی به فکر تشویش اذهان عمومی نیستیم و نمی‌خواهیم سرمایه اجتماعی نظام را قربانی سیاسی کاری کنیم.
 
او با بیان این‌که سعی می‌کنیم با احتیاط کامل با مطالب منتشر شده در فضای مجازی برخورد کنیم، افزود: تصاویر دریافتی نشان می دهد که نیروهای شهرداری وارد زمین‌های دانشگاه شدند و ما مجبور به انتشار این موضوع در رسانه شدیم زیرا می‌خواهیم شان دانشگاه را رعایت کنیم.
 
نصرالله زاده با اشاره به تفاهمنامه بین دانشگاه تبریز و شهرداری گفت: تفاهمنامه به معنای همکاری در زمینه‌های مختلف است ولی وقتی قرار بر اقدام باشد باید قرارداد بین دو نهاد نوشته و درباره آن رایزنی و صحبت شود اما شهرداری بدون نوشتن قرارداد و مشخص شدن چارچوب کار، اقدامی انجام داده است.
 
رئیس دانشگاه تبریز تصریح کرد: کسی بدون هماهنگی دانشگاه، کسی حق ورود به اراضی آن را ندارد و حتی دادستان هم این موضوع را تایید کرده و دستور توقف به عملیات مربوطه را داد.
 
او ادامه داد: مخالفت رسانه‌ها از تغییر کاربری اراضی خلعت پوشان زمینه را فراهم کرد تا از حق دانشگاه دفاع شود و دست برخی از دانشگاه کوتاه شود.
 
نصرالله زاده تاکید کرد: طبق آخرین صحبت‌ها بر اساس تفاهمنامه، قرار شد شهرداری تا ۲ هفته، طرح خود را به دانشگاه ارائه دهد ولی در مدت تعیین شده، خبری از طرح نشد و در روز تعطیل جمعه متوجه شدیم که نیروهای شهرداری وارد زمین‌های ما شده‌اند.
 
او افزود: اگر این دستور ورود، یک دستور حاکمیتی باشد، موردی با آن نداریم اما با احداث این مسیر ۲ حلقه چاه و درختان چندین ساله ایستگاه خلعت پوشان از بین می‌روند.
 
رئیس دانشگاه تبریز با بیان اینکه شهرداری اگر طرح روشنی برای ارائه بیاورد و درباره آن تفاهم کنیم، آماده همکاری هستیم، گفت: قبلا ۱۹ هکتار از اراضی دانشگاه برای ساخت جاده به شهرداری واگذار شده اما دانشگاه پیگیری نکرده و شهرداری نیز به تعهدات خود عمل نکرده است.
 
نصرالله زاده در خصوص تعیین تکلیف اراضی این دانشگاه که برای مسکن دانشگاهیان اختصاص می‌یابد نیز افزود: ایستگاه خلعت پوشان دارای چهار منطقه است. منطقه اول بعد از تمام شدن شهرک یاغچیان تا گاوداری است که کسی حق دست درازی به آن ندارد، سپس درختان قدیمی و فضای سبز، تپه و دره و سپس تاسیسات است و سومین قسمت نیز دانشکده دامپزشکی و ساختمان جدید کشاورزی قرار دارد و در نهایت زمین‌های کرکج بعد از ساختمان دانشکده کشاورزی واقع شده‌اند که بخش عمده آن بایر و لم یزرع است.
 
او افزود: منطقه آخر ایستگاه که سال‌های سال گیاهی در آن نروییده است، کم حاصل ترین و غیرقابل استفاده در مجموعه ۳۴۰ هکتاری خلعت پوشان است و بالای ۵۰ تا ۶۰ هکتار آن نیز تپه و دره و حریم لوله‌های گاز است.
 
رئیس دانشگاه تبریز همچنین در خصوص زمین مسکن دانشگاهیان گفت: شرایط اجرای طرح جهش مسکن در این زمین را وزارت راه مشخص کرده است. یک زمین ۴۰ هکتاری است که پنج هکتار آن فضای سبز و پنج هکتار دیگر نیز فضای سبز خواهد شد و بر اساس توافق نامه ۲۰ هکتار آن برای مسکن اختصای می‌یابد.
 
او خاطرنشان کرد: برای اجرایی شدن این طرح، تمامی راه‌های قانونی را رفته‌ایم. وقتی زمین و شرایط آن مشخص شد به دنبال کارهای قانونی آن بودیم و حدود ۲۰ استعلام گرفتیم که در استعلام جهاد کشاورزی مشخص شد که مختصات زمین در داخل محدوده شهری است و مشمول قانون حفظ کاربری اراضی زراعی و باغ‌ها نمی‌شود.
 
نصرالله زاده با بیان این‌که برنامه دانشگاه دریافت تاییدیه اجرای این طرح از کمیسیون ماده پنج بوده و تاز زمان کسب مجوز از آن، هیچ اقدام عملیاتی در زمین انجام نمی‌گیرد، گفت: تمامی کارها را قانونی انجام دادیم و مصوبه دولت را اجرایی می‌کنیم.
 
او ادامه داد:در طرح تفصیلی ایستگاه خلع پوشان، هشت دانشکده، ۵۰ هکتار پهنه علم و فناوری، خوابگاه دانشجویی و متاهلی، باشگاه، مهمانسرا، زمین‌های ورزشی، بیمارستان تخصصی دامپزشکی و مراکز تحقیقی وجود دارد.،
 
رئیس دانشگاه تبریز همچنین در خصوص دلیل کلنگ زنی این زمین در بهمن ماه سال گذشته نیز اظهار کرد: تمامی استعلامات مربوطه را تا تاریخ کلنگ زنی انجام دادیم و بنا به این‌که احداث مسکن ۱۵ دانشگاه کشور کلنگ زنی می‌شد، با تایید رئیس کمیسیون ماده پنج اجازه گرفتیم تا کلنگ زنی نمایشی انجام گیرد و پیش از نظر کمیسیون نیز هیچ اقدامی انجام نخواهد گرفت.
 
انتهای پیام

برچسب های خبر (تگ)

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار