1403/03/01

سـونیـوز

آژانس خبری تحلیلی سونیوز

سونیوز، رسانه ای به زلالی سو

1403/03/01

-

رونمایی از واکسن کرونای ساخته سده در وزارت دفاع

کد خبر : 591
19:17
1399/12/26

واکسن «فخرا» تولید شده توسط وزارت دفاع ویژه کووید-۱۹ امروز رونمایی و اولین دوز آن به فرزند شهید محسن فخری‌زاده تزریق شد.

به گزارش سونیوز به نقل از وزارت دفاع، کریمفرایند تحقیق و توسعه واکسن کووید -۱۹ از اسفند ۹۸ آغاز شد و با جداسازی این ویروس از بین ۳۵ هزار نمونه بیماران ایرانی و کشت ۳۰ ایزوله مناسب اولین بذر واکسن از بین آن‌ها انتخاب و تولید شد. با انجام انواع تست‌های تعیین هویت ویروس، شناسنامه آن تهیه شد و کاندید واکسن کووید -۱۹ در خرداد ۹۹ به مرحله تولید آزمایشی رسید.

وی تصریح کرد: فرآیند تولید شامل مراحل کشت سلول، تلقیح، تکثیر، جداسازی و تخلیص، غیرفعال‌سازی و فرمولاسیون در مدت کوتاهی راه‌اندازی شد و سپس تست‌های حیوانی و انواع تست‌های کنترل کیفی انجام شد.

کریمی ادامه داد: پس از طی مراحل آزمایشگاهی و تست‌های حیوانی بر روی بیش از ۶۵۰ سر حیوان از گونه‌های مختلف موش، خرگوش، خوکچه هندی و میمون، بی‌ضرری و اثر بخشی واکسن به اثبات رسید و پرونده این واکسن به سازمان غذا و دارو ارسال شد. هم زمان کار طراحی و ساخت کارخانه تولید انبوه این واکسن نیز آغاز شد که با تایید نقشه‌ها توسط سازمان غذا و دارو این پروژه به سرعت در حال انجام است و امید داریم تا تابستان وارد فاز تولید شود.

مدیر پروژه واکسن «فخرا» با بیان اینکه طی تعاملات با سازمان غذا و دارو و انجام اصلاحات لازم مقرر شد تا واکسنی در سطح بالاترین استاندارد‌های بین‌المللی تقدیم ملت ایران شود تا ان‌شاءالله موجب فخر ایرانیان شود گفت: به همین جهت و به یاد شهید عزیزمان، شهید فخری زاده، نام واکسن به «فخرا» مزین شد که این واکسن به یادگار این شهید به فرزند گرامی وی، تزریق شد.ی مدیر پروژه واکسن «فخرا» در این مراسم رونمایی گفت: 

برچسب های خبر (تگ)


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار