1403/02/11

سـونیـوز

آژانس خبری تحلیلی سونیوز

سونیوز، رسانه ای به زلالی سو

1403/02/11

-

تصویری از «نبوغ» آسیب دیده روی یک تپه شنی در مریخ

کد خبر : 5698
14:08
1402/11/17

سونیوز: بالگرد مریخی «نبوغ» در عکسی که مریخ‌نورد «استقامت» از آن گرفته است، آسیب‌دیده و تک و تنها روی یک تپه شنی در مریخ دیده می‌شود.

به گزارش سونیوز، مریخ‌نورد «استقامت»(Perseverance) ناسا از همراه خاموش‌شده خود، بالگرد «نبوغ»(Ingenuity) در حالی عکس گرفته که به تنهایی روی یک تپه نشسته است.
 
به نقل از اسپیس، در این عکس جدید می‌توان بالگرد نبوغ را بدون حرکت روی یک تپه شنی در پس‌زمینه مشاهده کرد. منظره بیابانی و صخره‌ای مریخ نیز در پیش‌زمینه عکس دیده می‌شود.
 
این عکس در روز چهارم فوریه ۲۰۲۴ گرفته شده است؛ یعنی کمی بیش از دو هفته پس از زمانی که نبوغ به پایان ماموریت خود رسید. در روز ۱۸ ژانویه هنگامی که بالگرد نبوغ روی یک بخش از مناظر شنی مریخ فرود آمد، روتورهای آن آسیب دیدند.
 
«آزمایشگاه پیش‌رانش جت»(JPL) ناسا هنوز در حال تحلیل کردن آسیب واردشده به تیغه‌های نبوغ است اما صرف نظر از آنچه پیدا خواهد کرد، ماموریت بالگرد رسما به پایان رسیده و دیگر قادر به پرواز کردن نیست.
 
نبوغ در روز ۱۸ فوریه ۲۰۲۱ در کنار همراه رباتیک خود، مریخ‌نورد استقامت فرود آمد. هنگامی که این بالگرد در آوریل ۲۰۲۱ به آسمان مریخ رفت، با انجام دادن اولین پرواز خود تاریخ‌ساز شد.
 
نبوغ و استقامت از آن زمان در حال بررسی کردن منطقه‌ای به نام «دهانه جیزرو»(Jezero Crater) بوده‌اند و نشانه‌هایی را از وجود آب در دوره باستانی سیاره سرخ کشف کرده‌اند که نشان می‌دهند مریخ ممکن است میلیاردها سال پیش دارای حیات بوده باشد. نبوغ به عنوان یک پیشاهنگ برای استقامت عمل کرد و به شناسایی کردن مناطق مورد نظر مریخ‌نورد برای کاوش پرداخت.
 
این عکس که سایه یکی از روتورهای آسیب‌دیده نبوغ را نشان می‌دهد، پس از هفتاد و دومین و آخرین پرواز بالگرد در ۱۸ ژانویه ۲۰۲۴ در سیاره سرخ گرفته شده است
 
در هفته‌های اخیر که ناسا و آزمایشگاه‌ پیش‌رانش جت آن سعی داشته‌اند با پایان مأموریت پیشگامانه نبوغ کنار بیایند، مقامات آژانس بالگرد نبوغ و گروه‌های ماموریت را تحسین کرده‌اند.
 
«تدی تزانتوس»(Teddy Tzanetos) مدیر پروژه نبوغ در آزمایشگاه‌ پیش‌رانش جت، در جریان ادای احترام به بالگرد در روز ۳۱ ژانویه گفت: ما نمی‌توانیم از عملکرد کودک‌ خود، مغرورتر یا خوشحال‌تر از این باشیم. این یک ماموریت طولانی برای همه ما بوده است و من می‌خواهم از همه افرادی که آخر هفته‌ها و شب‌های خود را به آن اختصاص دادند تشکر کنم؛ همه مهندسان، دانشمندان آیرودینامیک و تکنسین‌هایی که این بالگرد را ساخته‌اند.
 
«تیفانی مورگان»(Tiffany Morgan) معاون «برنامه اکتشاف مریخ» ناسا گفت: نبوغ میراثی را به جا می‌گذارد که می‌تواند راه را برای ماموریت‌های هوایی آینده در سیاره‌های دیگر هموار کند.
 
مورگان ادامه داد: گروه آزمایشگاه‌ پیش‌رانش جت ناسا فقط این فناوری را به نمایش نگذاشت، بلکه روشی را نشان داد که اگر در آینده از آن استفاده کنیم، به ما کمک خواهد کرد تا به کاوش در سیاره‌های دیگر بپردازیم و به همان اندازه که نبوغ شگفت‌انگیز بوده است، شگفت‌انگیز باشیم.
 
ناسا در حال توسعه یک پهپاد دیگر است که مقصد آن یک سیاره دیگر خواهد بود. این پهپاد موسوم به «دراگون‌فلای»(Dragonfly) که مبتنی بر انرژی هسته‌ای است، بزرگترین قمر زحل موسوم به «تایتان»(Titan) را کاوش خواهد کرد. ناسا انتظار دارد که دراگون‌فلای در سال ۲۰۲۸ پرتاب شود.
 
انتهای پیام
 

برچسب های خبر (تگ)

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار