1403/02/17

سـونیـوز

آژانس خبری تحلیلی سونیوز

سونیوز، رسانه ای به زلالی سو

1403/02/17

-

فریز تخمک دختران مجرد با روشی جدید برای اولین بار در تبریز

کد خبر : 5307
15:30
1402/10/11

سونیوز: یک جراح و متخصص زنان و زایمان روش بازیافت تخمک از راه شکم را با حفظ دوشیزگی و باروری برای دختران مجرد تشریح کرد.

به گزارش سونیوز، دکتر خدیجه پویا در نشست خبری با اصحاب رسانه با موضوع حفظ باروری در زنان، با بیان اینکه با افزایش سن، ذخیره تخمدان دختران نیز کاهش می یابد، اظهار کرد: امروزه با توجه به بروز مسائلی از جمله افزایش تمایل دختران به اشتغال، تحصیل و حضور پر رنگ در جامعه، باروری در سال‌های اخیر به تاخیر افتاده است.
 
او با بیان اینکه بروز سرطان‌های شایع در سنین جوانی زودتر تشخیص داده می شود، گفت: در حال حاضر تعداد زنان جوانی که دچار سرطان های خاص شده‌ و نیاز به شیمی درمانی و رادیو تراپی دارند، افزایش یافته است، این امر باعث آسیب شدید به تخمدان ها و باعث مشکل در باروری این افراد شده است.
 
او ادامه داد: طی سال‌های اخیر برای حفظ باروری از فریز جنین استفاده می‌شد و تخمک دختران بعد از تشکیل جنین برای آینده فریز می شدند ولی در حال حاضر امکان حفظ باروری با فریز تخمک نیز امکان پذیر شده است. 
 
دکتر پویا با اشاره به مزایای فریز تخمک، گفت: سن مهم ترین عامل برای باروری و کیفیت تخمک دختران است، تخمک های فریز شده به طور نرمال می توانند در آزمایشگاه های مخصوص تا سال‌ها حفظ شده و بعد ها برای مادر شدن دختران مورد استفاده قرار گیرند، نوزادان حاصل از فریز تخمک، نوزادانی بدون مشکل هستند و تاکنون هیچ مشکل ژنتیکی در این نوزادان دیده نشده است.
 
او با اشاره به روش استاندارد طلایی برای فریز تخمک، گفت: روش استاندارد طلایی برای بازیافت و برداشتن تخمک از طریق واژینال است که این روش در کشورهای اسلامی برای دختران مجرد پیامدهایی به همراه دارد، چرا که برای تخمک کشی و بازیافت آن از واژن مشکلاتی از لحاظ دوشیزگی بانوان به خاطر مسایل فرهنگی و اجتماعی ایجاد می‌کند، البته برای انجام این کار، گواهی هم توسط پزشک ارایه می‌شد ولی قبولیت خاصی در جامعه‌ی ما ندارد.
 
فریز تخمک از روی شکم روشی بدون آسیب به دوشیزگی دختران مجرد
 
او با بیان اینکه روش بازیافت تخمک از راه شکم در چندین کشور گزارش شده است، گفت: در حال حاضر روش نوین بازیافت تخمک از راه شکم با پروب واژینال بدون آسیب به دوشیزگی دختران مجرد انجام می شود، این روش با مطالعه ی‌ یکی از پروفسورهای ترکیه ای در دانشگاه آنکارا از سال ۲۰۱۶ تا ۲۰۱۹ انجام و حدود روی ۱۱۶ دختر که تمایلی به ازدواج نداشتند یا به سرطان مبتلا بودند، انجام شد.
 
جراح و متخصص زنان و زایمان حفظ باروری و دوشیزگی را از جمله مزایای مهم روش نوین بازیافت تخمک از راه شکم عنوان کرد و گفت: اقدام به فریز تخمک از این روش موفقیت آمیز بوده و هیچ عوارضی نداشته است و حتی فرزندان سالمی نیز از این طریق به دنیا آمده‌اند.
 
او در خصوص اینکه کاندیدای استفاده از روش نوین فریز تخمک چه کسانی می‌توانند باشند، گفت: بهترین سن برای انجام فریز تخمک، زیر ۳۵ سال است البته برای همه دخترانی که در سنین باروری هستند و بالای ۲۰ سال و حتی ۴۰ ساله هستند نیز می توانیم این روش را انجام دهیم، طی یک ماه اخیر در تبریز نیز این روش روی ۱۱ دختر با موفقیت انجام شده است، هزینه فریز تخمک کشی که در مراکز خصوصی انجام می شود بین ۱۰ تا ۱۲ میلیون تومان است.
 

او با بیان اینکه تخمک فریز شده می‌تواند به مدت بیش از ۱۰ سال در تانکرهای مخصوص در مراکز ناباروری نگهداری شود، گفت: زمانی که فردی می‌خواهد صاحب فرزند شود، تخمک های فریز شده از تانکرهای مخصوص خارج شده و با اسپرم همسر فرد لقاح خارجی شده و به طور صحیح به داخل رحم فرد برگردانده می‌شود.
 
دکتر پویا تاکید کرد: شروع این تکنیک در تبریز توسط پزشکان متخصص روی دختران مجرد، به خوبی انجام شده و خوشبختانه تاکنون هیچ عارضه ای نداشته است، در این روش فریز تخمک در دختران مجرد نیز از لحاظ شرعی هیچ مشکلی ندارد و دختران مجرد می توانند به راحتی تخمک خود را با این روش نوین فریز کنند.
 
او در خصوص علل نازایی مربوط به زنان و آقایان نیز تشریح کرد: شایع ترین علت آن در زنان مربوط به تخمدان پلی کیستیک و افزایش سن و کاهش ذخیره تخمک و در آقایان، واریکوسل است و یا ممکن است که هر دو زن و مرد مشکل داشته باشند.
 
او با اشاره به مشکلات ناباروری در کشور، تشریح کرد: طبق آمارهای اعلام شده، بیشتر از ۲۰ درصد زوجین ایرانی نابارور هستند که البته طبق مراجعات انجام شده به مطب پزشکان ممکن است این عدد بیشتر از آمار اعلام شده نیز باشد.
 
جراح و متخصص زنان و زایمان در پایان سخنان خود اعلام‌ کرد: امیدواریم هیچ زنی آروزی مادر شدن صرفا به خاطر بالا رفتن سن یا داشتن سرطان بر دلش نماند، روش فریز تخمک اعطای حیاتی دوباره‌ برای دختران مجرد است.
 
نرخ موالید آذربایجان شرقی زیر یک درصد است
 
نسرین پیرسمساری، مشاور امور زنان استاندار آذربایجان شرقی نیز در این نشست با تاکید بر لزوم فرهنگسازی جهت توجه بیشتر به مقوله باروری به خصوص با افزایش سن ازدواج، گفت: اکنون جمعیت استان بیش از چهار میلیون نفر است اما نرخ موالید استان ما زیر یک درصد بوده و میانگین کشور نیز ۱.۵ درصد است.
 

او با بیان اینکه ۱۲ درصد از جمعیت استان ما سالمند بوده و رتبه سوم کشوری را در این خصوص داریم، گفت: تنها پنج سال فرصت داریم تا به مقوله جوانی جمعیت بپردازیم و در این راستا نیز رسانه‌ها باید بازوی ما در فرهنگسازی این امر باشند.
 
او با اشاره به افزایش نرخ طلاق و کاهش نرخ ازدواج در استان، افزود: باید همگام با پیشرفت علم، همت جدی داشته باشیم تا از کاهش جوانی جمعیت در استان جلوگیری کنیم.
 
او در ادامه با اشاره به فعالیت‌های مجمع خیرین سلامت در تبریز، گفت: شورای زنان این مجمع برای اولین بار در استان ما تشکیل شده و این شورا با کمترین بضاعت توانسته بیش از صدها میلیارد تومان در بحث احداث و تجهیز بیمارستان و غیره از خیران بزرگوار کشور و خارج از کشور جذب کند.
 
پیرسمساری با اشاره به این‌که زنان و مردان، اطلاعات کمی نسبت به مباحث باروری دارند، افزود: در این راستا، اندیشکده سلامت در مجمع خیرین سلامت استان راه اندازی شده است.
 
در پایان این نشست، دکتر خدیجه پویا به عنوان رئیس شورای پزشکان زنان مجمع خیرین سلامت استان منصوب شد.
 
انتهای پیام

برچسب های خبر (تگ)

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار