1403/02/24

سـونیـوز

آژانس خبری تحلیلی سونیوز

سونیوز، رسانه ای به زلالی سو

1403/02/24

-

70 درصد جمعیت آذربایجان شرقی غربالگری دیابت و فشارخون می‌شوند

کد خبر : 5187
11:12
1402/09/30

سونیوز: رئیس دانشگاه علوم پزشکی تبریز با اشاره به راه اندازی پویش ملی سلامت در آذربایجان شرقی، گفت: در قالب طرح پویش ملی سلامت ۷۰ درصد جمعیت چهار میلیون و ۲۰۰ هزار نفری آذربایجان شرقی غربالگری فشارخون و دیابت می شوند.

به گزارش سونیوز، دکتر بهمن نقی‌پور در نشست خبری، با بیان اینکه بیماری‌های غیر واگیر یکی از بحران‌های کشور محسوب می‌شود، اظهار کرد: نخستین علت مرگ و میر را بیماری‌های قلب و عروقی به خود اختصاص می دهد.
 
او خاطرنشان کرد: دیابت و عوارض ناشی از آن پنجمین علت مرگ در کشور است که با پیشگیری و کنترل به موقع دیابت و فشارخون می توان از افزایش بیماری‌های قلبی و عروقی جلوگیری کرد.
 
نقی پور از استقبال ۸۵۰هزار نفر از پویش ملی سلامت در آذربایجان شرقی خبر داد و گفت: هدف این پویش، آشتی مردم شهرنشین با مراکز بهداشت است و افرادی که از این پویش استقبال می کنند بعد از تشخیص به پزشکان ارجاع داده شده و به صورت رایگان تحت درمان قرار می گیرند.
 
او افزود: هدف اصلی این پویش، غربالگری ۷۰ درصد افراد بالای ۱۸ سال و تمام مادران باردار کشور است که در استان، ۳۱ درصد افراد تاکنون از این پویش استقبال کرده‌اند.
 
رئیس دانشگاه علوم پزشکی تبریز اظهار کرد: ۱۵ درصد مراجعه‌کنندگان در استان از فشارخون و ۷ درصد آنها از دیابت خود بی خبر بودند.
 
او با تاکید بر اینکه باید نخستین استانی باشیم که در حوزه پیشگیری از بیماری‌های غیر واگیر بیشترین عملکرد را داشته باشیم، گفت: پیشگیری تنها شیوه سازنده‌ای برای کاهش مشکلات مردم در حوزه سلامت است چونکه درمان همواره زجرآور و پر هزینه است.
 
نقی‌پور با بیان اینکه کنترل و تشخیص بیماری ‌های دیابت و فشارخون به کاهش ۵۰ درصدی سکته مغزی منجر خواهد شد، گفت: دانشگاه علوم پزشکی تبریز، رتبه نخست کشور را در زمینه نظارت بر مراکز غیر مجاز کسب کرده است.
 
او در خصوص تحصیل دانشجویان خارجی خاطرنشان کرد: ۴۸۰ نفر دانشجوی خارجی در دانشگاه علوم پزشکی تبریز مشغول به تحصیل هستند.
 
وی با بیان اینکه رتبه‌بندی تایمز یکی از معتبرترین رتبه‌بندی‌ها در سطح جهان است، خاطر نشان کرد: دانشگاه علوم پزشکی تبریز طبق آخرین اعلام در رده‌ی ۶۰۰ تا۸۰۰ بود که امسال به رده‌ی ۵۰۰ تا ۶۰۰ تغییر پیدا کرده و رتبه اول دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور را از آن خود کرده که به افزایش همکاری‌های بین المللی منجر شده‌است.

او افزود: دیپلماسی علمی یکی از ضروری‌ترین وظایف دانشگاه‌ها است که اتحاد کشورها، ایجاد صلح و آرامش را به دنبال دارد.
 
نقی پور به ساختمان در حال ساخت جنب دانشکده دندانپزشکی اشاره کرد و گفت: این ساختمان با ۴۰ درصد پیشرفت «مجمتع کلاسی آموزشی دانشگاه» عنوان گرفته که با توجه به افزایش ظرفیت در سه رشته‌ی علوم پزشکی با کمبود کلاس، آزمایشگاه و تخت بیمارستانی مواجه می‌شویم که امیدواریم با جذب اعتبارات برای سال تحصیلی جدید آماده بهره‌برداری باشد.
 
او با بیان اینکه در مورد مسایل بهداشتی و علمی بدون تحقیق و داشتن مدرک علمی نمی توانیم نظر دهیم، گفت: در هر منطقه ای که خطر سلامت برای مردم دارد سریعا بررسی ها و تحقیقات را انجام می دهیم که اگر نتیجه داشت علل بیماری بررسی و پیگیری های لازم انجام می شود.

نقی پور در خصوص فعالیت برخی از کلینیک‌های سلامت در درون شهر که باعث ترافیک می‌شود، گفت: کلینیک سلامت متعلق به بخش خصوصی است و در زمان احداث نیز مجوزهای لازم را دریافت کرده است، ارگان های مربوطه باید نسبت به این موضوع پاسخگو باشند که چرا این کلینیک در شهر معضل ترافیک ایجاد کرده است.

او ادامه داد: صحبت از شهرک های سلامت مطرح است که البته ایجاد آن نیز معضلات مربوط به خود را دارد به عنوان مثال برای احداث بیمارستان کودکان در خاوران برخی عزیزان هنوز هم گلایه مند هستند که چرا این بیمارستان در خارج از تبریز استقرار شد، ممکن است برای ایجاد شهرک سلامت نیز در خارج از شهر هم مشکل ایجاد شود.

نقی پور با بیان اینکه مرکز درمانی شیخ الرییس امید افراد مستضعف جامعه است، گفت: شیخ الرییس آخرین محلی است که از داخل شهر به خارج شهر منتقل خواهد شد. تمام مسولین استان بدانند تا زمانی که بنده مسئول علوم پزشکی هستم اجازه نمی دهم دانشگاه به مظلومان و فقیران ضرر برساند و شیخ الرییس را به محلی دیگر منتقل کند.

انتهای پیام

برچسب های خبر (تگ)

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار