1403/02/29

سـونیـوز

آژانس خبری تحلیلی سونیوز

سونیوز، رسانه ای به زلالی سو

1403/02/29

-

مریخ‌نورد «کنجکاوی» ۴۰۰۰ روز در مریخ

کد خبر : 4701
21:47
1402/08/16

سونیوز: مریخ‌نورد «کنجکاوی» در حال حاضر ۴۰۰۰ روز را در مریخ سپری کرده است.

به گزارش سونیوز و به نقل از ناسا، مریخ‌نورد «کنجکاوی»(Curiosity) ناسا پس از تنظیم چرخ‌های خود در «دهانه گیل»(Gale Crater) در پنجم اوت ۲۰۱۲ تاکنون ۴۰۰۰ روز مریخی را گذرانده وهمچنان مشغول انجام اکتشافات علمی هیجان‌انگیز است. کنجکاوی اخیرا سی و نهمین نمونه خود را به دست آورد و سپس، آن را برای تجزیه و تحلیل دقیق درون محفظه خود انداخت.
 
مریخ‌نورد برای بررسی اینکه آیا مریخ باستان شرایط لازم را برای پشتیبانی از حیات میکروبی داشته است یا خیر، به تدریج از دامنه «کوه شارپ»(Mount Sharp) با ارتفاع پنج کیلومتر بالا رفت. لایه‌های کوه شارپ در دوره‌های گوناگون تاریخ مریخ تشکیل شده‌اند و اطلاعاتی را پیرامون چگونگی تغییر آب و هوای سیاره به مرور زمان ارائه می‌دهند.  
 
جدیدترین نمونه از یک هدف با نام مستعار «سکویا»(Sequoia) جمع‌آوری شده است. همه اهداف علمی کنونی این ماموریت براساس مکان‌هایی در سیرا نوادا کالیفرنیا نام‌گذاری شده‌اند. دانشمندان امیدوارند که این نمونه بتواند اطلاعات بیشتری را در مورد چگونگی تکامل آب و هوا و قابلیت سکونت در مریخ نشان دهد زیرا این منطقه با سولفات‌ها غنی شده است. سولفات‌ها مواد معدنی هستند و احتمالا در آب شوری تشکیل شده‌اند که میلیاردها سال پیش با آغاز خشک شدن مریخ در حال تبخیر بودند. در نهایت، آب مایع مریخ برای همیشه ناپدید شد.
 
انتهای پیام

برچسب های خبر (تگ)

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار