1403/02/07

سـونیـوز

آژانس خبری تحلیلی سونیوز

سونیوز، رسانه ای به زلالی سو

1403/02/07

-

یادداشتی از دکتر فرید حیدری:

فلج اطفال با تهران توکیو

کد خبر : 465
22:11
1401/06/04

سونیوز: موزیک ویدیو "تهران- توکیو" خواننده جنجالی پس از گذشت چندین ماه همچنان به صورت فراگیر بین کودکان و نوجوانان منشتر می شود و هنوز هم مورد اعتراض بخش عمده ای از جامعه قرار گرفته است. دکتر فرید حیدری، فعال فرهنگی و رسانه ای، در این یاداشت به ابعاد پنهان و تاریک این محصول رسانه ای پرداخته است.

اخیرا آنونس موزیک ویدیو "تهران- توکیو" توسط خواننده جنجالی به صورت فراگیر منتشر شده که مورد اعتراض بخش عمده ای از جامعه قرار گرفته است.

جدا از تحلیل تکنیکی این‌اهنگ، این نکته قابل تامل است که چرا حضور یک بازیگر معروف پورن در این موزیک ویدیو باعث شده که پایگاه اجتماعی این بازیگر پورنو با مخاطبان کم سن و سال ایرانی توسعه یابد. به طوری که تعداد فالورهای وی در اینستاگرام به بیش از ۱9۰ هزار نفر افزایش یافته است و این رقم حدود هفتاد برابر، قبل از نشر این ویدیو می باشد. این آنونس تا کنون بیش از ۱3 میلیون بار بازدید شده و نام این بازیگر پورن نیز  بیش از 2۰۰ هزار بار در گوگل جستجو شده است.

کونوانسیون حقوق کودک، مصوب مجمع عمومی سازمان ملل، اهرمی هست که شاید به وسیله آن، بتوان از طریق مجامع حقوقی بین المللی جلوی تولید و نشر این نوع محتواها را گرفت. اما این حرکت اتفاقی و شاید پیش بینی نشده تاثیر مخرب خود را روی جامعه کودکان گذاشته و تبعات آن در آینده ای نزدیک ملموس خواهد بود.

با توجه به اینکه عمده هواداران این خواننده، زیر سن قانونی هستند، این نکته حائز اهمیت است که پیگیری این بازیگر پورنو با فعالیت "هرزه نگاری"چه آسیب هایی به روح و روان کودکان وارد می کند و شاید اپیدمی فلج اطفال،  این بار با سقوط اخلاق اطفال در جامعه تبدیل به پورنوکراسی گردد.

حال به نظر می رسد فیلترینگ شبکه های اجتماعی مخاطبان را وادار نموده تا با فیلترشکن های همیشه روشن به محتوای وب تاریک نیز دسترسی داشته و در کنار این معضل، رسانه های داخلی از جمله صدا و سیما در باتلاق جذب مخاطب همچنان دست و پا بزنند و  عده ای  با روش های نامتعارف، به هر روش‌ و قیمتی جذب مخاطب نمایند. 

شایان ذکر است، ذائقه سازی مخاطب یکی از تاکتیک های بازاریابی و بازارسازی رسانه ای و از اهداف مهم مدیران رسانه هاست که  بایستی با درک درست از ذائقه و خواست جامعه هدف، استراتژی های  مناسبی را پیاده سازی کنند.کاری که به نظر، رسانه های حرفه ای خارج از کشور و حتی رسانه های زرد و فیک با  محتواهای  غیر حرفه ای و گاها غیر اخلاقی با جعل عمیق از رسانه ی به اصطلاح "ملی" موفق تر بوده است.

حال باید پرسید که مسئول  اپیدمی فلج اطفال که این بار با شاخص های صنعت پورنوگرافی رقم خورده است، کیست و واکسن‌ آن  چه زمانی و به چه شکلی ساخته و جامعه اطفال و اطفال جامعه  چگونه واکسینه خواهد شد.

نویسنده: دکتر فرید حیدری
فعال فرهنگی و رسانه ای 

برچسب های خبر (تگ)

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار