1403/02/25

سـونیـوز

آژانس خبری تحلیلی سونیوز

سونیوز، رسانه ای به زلالی سو

1403/02/25

-

سفیر جمهوری اسلامی ایران در باکو:

آذربایجان علاقمند به حضور شرکت های ایرانی در بازسازی قره باغ است

کد خبر : 46
17:47
1399/10/04

سفیر جمهوری اسلامی ایران در باکو از علاقمندی جمهوری آذربایجان به حضور فعال شرکت های ایرانی در بازسانی مناطق آزاد شده قره باغ خبر داد.

به گزارش سونیوز، سید عباس موسوی پنجشنبه در نشست ویدئو کنفرانسی با استاندار و مسوولان و فعالان اقتصادی آذربایجان شرقی در تشریح جزییات بسترهای مشارکت فعالان تجاری و اقتصادی کشورمان در مناطق آزاد شده قره باغ گفت: موانعی که بر سر روابط با جمهوری آذربایجان داشتیم، در حال برطرف شدن است و زمینه‌ های همکاری متقابل راحت‌تر و بیشتر میشود.
وی با اشاره به سفر اخیر وزیر خارجه جمهوری آذربایجان به تهران اظهار کرد: در تمام دیدارها بر روابط خوب و آینده دار دو کشور تاکید و همچنین در خصوص بازسازی مناطق ازاد شده نیز بحث و گفت و گو شد و جمهوری آذربایجان علاقمندی خود را برای حضور فعال شرکت های ایرانی در بازسازی این مناطق اعلام کرد.
سفیر جمهوری اسلامی ایران در باکو با اشاره به ملاقات خود با رییس آژانس توسعه شرکت های کوچک و متوسط جمهوری آذربایجان و علاقمندی طرف آذربایجانی برای امضا تفاهم نامه ای با ایران افزود: در حدود ۱۵ پروژه بزرگ ملی در جمهوری آذربایجان از جمله راه آهن، ایجاد شهرک صنعتی، داروسازی، تولید تراکتور و اتوبوس سازی تا محصولات غذایی داشته ایم که در حال اجراست.
وی از انجام مذاکرات پایانی در خصوص امضای موافقت نامه تجارت ترجیحی و امضا سند نهایی آن در آینده نزدیک گفت: زمینه فعالیت در حوزه کشاورزی و دامپروزی در مناطق آزاد شده قره باغ به دلیل آب و هوای مناسب فراهم است چرا که تنها حدود ۲۴ هزار هکتار جنگل در این مناطق باید احیا شود.
موسوی خاطر نشان کرد: در جنگ قره باغ حدود ۹۰۰ شهرک، ۱۵۰ هزار واحد مسکونی، هفت هزار ساختمان عمومی، ۶۹۳ مدرسه، ۸۵۵ کودکستان، ۶۹۵ خانه بهداشت، ۹۲۷ کتابخانه، ۸۰۸ فرهنگسرا، ۸۵ آموزشگاه موسیقی، ۲۲ موزه، ۹ مسجد، ۴۴ عبادتگاه، ۴۷۳ بنای تاریخی و کاخ و موزه ، چهار گالری هنری، چهار سالن تئاتر، دو سالن کنسرت و شش هزار تاسیسات صنعتی و کشاورزی و ۱۶۰ پل و سایر تاسیسات زیربنایی تخریب شده که در حدود ۱۰ میلیارد دلار برای بازسازی آنها هزینه می شود.
وی ادامه داد: جمهوری آذربایجان برای برخی از این کارهای از منابع خود استفاده می کند و همچنین وام های کم بهره ای از بانک های جهانی، آسیایی و سازمان همکاری اسلامی دریافت می کند و شرکت های ایرانی برای حضور در این عرصه باید رقابت را مد نظر قرار داده و سرعت و کیفیت کار مورد توجه قرار گیرد و شرکت های مهم و قدرتمند ما در این مناطق حضور یابند تا بتوانیم با شرکت های ترکیه ای، ایتالیایی، آلمانی و آمریکایی رقابت کنیم.
سفیر کشورمان در باکو خاطر نشان کرد: برخی از پروژه هایی که توسط مهندسان ایرانی در جمهوری آذربایجان اجرا شده، موجب ایجاد اعتماد و اطمینان به ایرانیان شده و می توانیم با مهندسان خارجی که در منطقه حضور دارند رقابت بالایی داشته باشیم و در بخش کشاورزی و کشت فراسرزمینی نیز این آمادگی در مناطق آزاد شده وجود دارد که می توان در این زمینه نیز سرمایه گذاری کرد.
وی ادامه داد: رییس جمهور آذربایجان از کشورهای دوست به خصوص ایران برای بازسازی مناطق آزاد شده دعوت به مشارکت کرده اند که این موضوع به صورت مستقیم و غیرمستقیم به ایران اعلام شده و در این بین نام ایران در جمهوری آذربایجان با نام تبریز شناخته می شود و در این جمهوری آمادگی برای حضور فعالان تجاری و اقتصادی تبریز وجود دارد.
موسوی با بیان اینکه برای بازسازی مساجد، اماکن مذهبی و مرمت آثار فرهنگی نیز از شرکت های ایرانی استقبال و دعوت شده، تصریح کرد: در بودجه ۲۰۲۱ جمهوری آذربایجان که پیش نویس آن آماده شده، در حدود دو میلیارد و ۲۰۰ هزار منات معادل یک میلیارد و 300 میلیون دلار برای بازسازی مناطق آزاد شده اختصاص یافته و این میزان از طریق منابع دیگری نیز تا ۱۰ میلیارد دلار افزایش خواهد یافت.
سفیر جمهوری اسلامی ایران در باکو موانعی چون موانع گمرکی ، حمل و نقل و مالی و بانکی با جمهوری آذربایجان را نتیجه تحریم ها و فشارها دانسته و افزود: امیدواریم این موانع با شرایط جدیدی که در نظام بین الملل به وجود می آید برطرف شوند چرا که در شرایط تحریم ها جمهوری آذربایجان مراودات و همکاری خود با ایران را ادامه داد و رفاقت خود را با ایران نشان داد و ظرفیت کار در زمینه نیروگاه های بادی، آبی و خورشیدی و ترمیم سدهای این کشور نیز برای شرکت های ایرانی فراهم است که گفت و گوهای مربوط به این حوزه در تهران انجام شده است .

برچسب های خبر (تگ)


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار