1403/02/17

سـونیـوز

آژانس خبری تحلیلی سونیوز

سونیوز، رسانه ای به زلالی سو

1403/02/17

-

اکران فیلم عروسک، شاید وقتی دیگر !

کد خبر : 3854
13:40
1402/03/29

سونیوز: تهیه‌کننده فیلم «عروسک» خبر داد که در تدارک اکران عمومی این فیلم، در آستانه سالگرد درگذشت خالق این اثر سینمایی است.

به گزارش سونیوز، «عروسک» دومین فیلم بلند زنده‌یاد اصغر یوسفی‌نژاد بود که دو سال پیش متقاضی شرکت در جشنواره فیلم فجر شد و با وجود اینکه برخی اعضای هیات انتخاب این فیلم را پسندیده بودند، مجوز نمایش آن در این جشنواره فجر صادر نشد.

اصغر یوسفی‌نژاد متولد سال ۱۳۴۸ بود که سال‌ها به عنوان نویسنده و منتقد در سینما و نشریات معتبر سینمایی از جمله مجله «فیلم» فعالیت داشت و در سال ۱۳۶۹ نخستین فیلم 8 میلیمتری خود را با نام «سیاه و سفید» در سه اپیزود تهیه و تولید کرد.

وی با وجود دوران طولانی فعالیت در این عرصه و ساخت سریال های متعدد در صدا و سیمای مرکز آذربایجان شرقی، با  ساخت فیلم «اِو» (خانه) که سال ۱۳۹۵ در جشنواره فیلم فجر نمایش داده شد، به شهرت رسید. یوسفی‌نژاد باور داشت که منتقدان فیلم او  را کشف کرده‌اند؛ البته برخی معتقدند  این کشف بسیار دیر در سینمای ایران اتفاق افتاد.

یوسفی‌نژاد اولین فیلم بلند سینمایی خود را به زبان ترکی ساخت و با این کار مورد تشویق بسیازی قرار گرفت. اغلب شهروندان استان های شمالغرب کشور، وی را افتخار سینمای آذربایچان دانستند. «گاد فری چشایر» به عنوان عضو انجمن ملی منتقدان آمریکا، یادداشتی درباره فیلم «او» نوشت که در اولین جشنواره فیلم نیویورک به نمایش درآمد. او طرح داستان این فیلم را پرتعلیق و میزانسن‌های آن را استادانه توصیف کرده بود.

با توجه به بازخوردهای مثبت فیلم «اِو»، یوسفی‌نژاد فیلم دوم خود را نیز  به زبان ترکی و با حضور بازیگران تبریزی به نام «عروسک» ساخت. پس از آنکه این فیلم موفق به راهیابی در جشنواره فیلم فجر نشد، دست اندرکاران آن در تلاش بودند که پروانه نمایش این فیلم را کسب کنند. اما  سرانجام تا وقتی کارگردان این اثر در قید حیات بود،  این تلاش‌ها ثمری نداشت و فیلم  «عروسک» در دوران حیات خالق این اثر سینمایی، روی پرده نقره ای  را ندید.

این فیلم مدتی قبل در جشنواره فیلم استانبول اکران شد و بر اساس شواهد، چنین به نظر می رسد که مشکلی برای نمایش آن وجود ندارد،  حال بر این اساس و  بنا بر اظهارات جلیل اکبری صحت، تهیه‌کننده عروسک، این فیلم، برای اکران عمومی در سالگرد درگذشت نویسنده و کارگردان آن  آماده می‌شود.

اصغر یوسفی‌نژاد ۲۲ شهریور سال ۱۴۰۱ و چند روز پس از آنکه بر اثر خونریزی مغزی در بیمارستان بستری شده بود، با وجود آن که تحت عمل جراحی قرار گرفت، در یکی از  بیمارستان هیا  تبریز دار فانی را وداع گفت.

برچسب های خبر (تگ)

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار