1403/02/17

سـونیـوز

آژانس خبری تحلیلی سونیوز

سونیوز، رسانه ای به زلالی سو

1403/02/17

-

اظهارات وزیر ارشاد درباره حواشی کنسرت‌ها و نمایش آثار کیارستمی در برزیل

کد خبر : 3847
08:07
1402/03/28

سونیوز: درگذشت یک هنرمند، بازگشت پرویز شیخ‌طادی به کارگردانی در سینما، نمایش آثار کیارستمی در برزیل، دو جایزه جشنواره فیلم شانگهای برای ایرانی‌ها، آمار فروش و تماشاگران تئاتر در سالن‌های دولتی، مروری بر فعالیت‌های تئاتری فخری خوروش، اظهارات وزیر ارشاد درباره حواشی کنسرت‌ها و ثبت‌نام سفر عتبات برای ایام عرفه گزیده‌ای از اخبار فرهنگی هنری روز شنبه بود.

به گزارش سونیوز، روز شنبه ۲۷ خردادماه فرشاد کلباسی، دستیار کارگردان و برنامه‌ریز سینما از دنیا رفت. سریال‌های «پردیس، «محکومین»، «وضعیت زرد» و نیز فیلم‌های « زنی با ارابه چوبی»، «بی‌فروغ ختم به خون» و «وانتافه» از جمله آثار او هستند.

بازگشت پرویز شیخ‌طادی به کارگردانی در سینما

در این میان، پرویز شیخ‌طادی ـ کارگردان سینما ـ قرار است پس از هفت سال یک فیلم سینمایی جدید بسازد. درخواست صدور پروانه ساخت «دستمال سرخ‌ها» به تهیه‌کنندگی مهدی فرجی و کارگردانی پرویز شیخ‌طادی در سایت سازمان سینمایی ثبت شده است. آخرین فیلم او «امپراطور جهنم» به تهیه‌کنندگی محمد خزاعی در سال ۱۳۹۵ بود. شیخ‌طادی در سال ۱۳۹۰ و در سی‌امین دوره جشنواره فیلم فجر برای ساخت «روزهای زندگی» سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی را گرفت.


نمایش آثار کیارستمی و کارلوس سائورا در برزیل

همچنین سینمای «سائو لوئیز» در برزیل برنامه ویژه‌ای را به نمایش آثار منتخب عباس کیارستمی و کارلوس سائورا، کارگردان مولف سینمای اسپانیا اختصاص داده است. این برنامه ویژه از تاریخ ۱۳ تا ۲۴ ژوئن (۲۳ خرداد تا ۳ تیرماه) در سینماتئاتر «سائو لوئیز» واقع در شهر فورتالزای برزیل برگزار می‌شود و ورود و تماشای این آثار برای همه مخاطبان رایگان است.

دو جایزه جشنواره فیلم شانگهای برای ایرانی‌ها

افزون بر این، بخش استعدادهای جدید آسیایی در بیست و پنجمین جشنواره بین‌المللی فیلم شانگهای، جایزه بهترین بازیگر زن و فیلمبرداری را به دو چهره ایرانی اعطا کرد. سرور پیروانی برای بازی در فیلم «یک و نیم اسب بخار»  به کارگردانی رسول کاهانی و تهیه‌کنندگی محمود یاوری، جایزه بهترین بازیگر زن را کسب کرد و داوود ملک حسینی نیز برای فیلم «علت مرگ: نامعلوم» ساخته علی زرنگار، برنده جایزه بهترین فیلمبرداری شد.

آمار فروش و تماشاگران تئاتر در سالن‌های دولتی

در ادامه، آمار هفتگی فروش و تماشاگران نمایش‌های به صحنه رفته در تالارهای مختلف مجموعه تئاتر شهر، تماشاخانه سنگلج و تالار هنر تا پایان روز جمعه بیست و ششم خردادماه ۱۴۰۲ به تفکیک اجراها اعلام شد.

فخری خوروش چگونه کارش را آغاز کرد؟

به مناسبت هفتمین روز درگذشت فخری خوروش بخشی از حضورش را در تئاتر مرور کردیم. او یکی از نخستین بازیگرانی بود که در تالار وحدت یا رودکی سابق روی صحنه رفت چراکه این تالار پیش از آن ویژه اجراهای موسیقی، اپرا و باله تعریف شده بود.


حمایت ارشاد از کنسرت‌ها

در پی حواشی‌ای که در اجرای کنسرت لیان به جود آمد و لغو بعضی کنسرت‌ها، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ـ در اظهارات جدید خود در این زمینه، با بیان اینکه "در بخش موسیقی، پررونق‌ترین دوره را داشته‌ایم" گفت: در همین چندماه اخیر علیرغم اینکه دشمن تلاش می‌کرد اصحاب فرهنگ و هنر را متقاعد کند اجرا نداشته باشند، اهالی موسیقی خوش درخشیدند. امروز هم که اجراهای ما کم‌نظیر و بدون حاشیه است، احساس می‌کنم یک جریان سیاسی در کشور به دنبال بزرگ‌نمایی برخی مشکلات است که رخ دادن آنها در برخی از کنسرت‌ها طبیعی است. درحقیقت این افراد می‌خواهند که اقشار مختلف مردم را مقابل هم قرار دهند.


صنایع‌دستی یک صنعت فانتزی بوده است

همچنین در مراسمی که صبح شنبه در محل سالن فجر وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی برگزار شد، اجرای پروژه‌ای جدید در حوزه صنایع دستی به صورت رسمی اعلام شد و معاون صنایع‌دستی با اعتقاد بر این‌که صنایع‌دستی از طریق تولید به اشتغال کمک می‌کند، تاکید کرد: صنایع دستی خانواده‌محور است و سن و سال ندارد.

برنامه‌های پیش‌ روی فرهنگسرای نیاوران

در ادامه گزارشی هم از برنامه‌های پیش ‌روی فرهنگسرای نیاوران داشتیم. این مجموعه در روزهای تابستانی در تالارها و گالری‌های خود میزبان گروه‌های مختلف هنری در حوزه‌های تجسمی، نمایش بزرگسال و کودک و همچنین نمایش بانوان است. 

«بنکسی» نمایشگاه برگزار می‌کند

«بنکسی»‌ هنرمند گرافیتی‌کار مشهور هم قرار است برای نخستین‌بار در ۱۴ سال اخیر نمایشگاه انفرادی برگزار کند. این نمایشگاه که از این هفته در گالری هنر مدرن گلاسگو آغاز می‌شود،‌ به طور رسمی توسط «بنکسی» تایید شده است. هدف از برگزاری این نمایشگاه آشکار کردن پشت صحنه روند خلق این آثار هنری توسط «بنکسی» است.

ثبت‌نام سفر عتبات برای ایام عرفه آغاز شد

همچنین ثبت‌نام سفرهای زمینی به عتبات در ایام عرفه آغاز شد و متقاضیان سفر به کربلا می‌توانند تا ۲۶ تیرماه با قیمت دور قبلی این سفرها، در یکی از کاروان‌های زیر نظر سازمان حج و زیارت عازم کربلا شوند.

«مهمونی ۱۰ کیلومتری غدیر» در تهران نیز روز جمعه (۱۶ تیرماه) مصادف با عید غدیر خم برگزار می‌شود. از این رو مساجد، هیأت‌ها و گروه‌های مردمی برای اخذ موکب باید ثبت‌نام کنند.

در ادامه اعلام شد که مجموعه کاخ‌های تاریخی سعدآباد یکشنبه ۲۸ خردادماه تعطیل است.

میراث ناملموس ایران در تهدید است

میراث ناملموس یکی از موضوعات مهم فرهنگی کشور است؛ موضوعی که در صورت توجه درست به آن می‌تواند فرصت‌هایی برای تأمین منافع ملی کشور در پی داشته باشد، به طوری که یک کارشناس حقوقی وزارت میراث فرهنگی گفت: یکی از ظرفیت‌های مهم میراث ناملموس، جایگاه آن در کمک به توسعه پایدار و گردشگری پایدار و حفظ همبستگی ملی است. با این وجود به نظر می‌رسد هنوز از این ظرفیت مهم به طور کامل استفاده نشده است.

«بازار ملایر» تعیین حریم می‌شود

در ادامه، مسؤول ثبت و حریم و بافت‌های تاریخی استان همدان وضعیت مرمت، کاوش و ثبت آثار تاریخی این استان را تشریح کرد و از تعیین حریم «بازار ملایر» خبر داد.

شمشیر سه‌هزارساله‌ که هنوز می‌درخشد

دست آخر این‌که باستان‌شناسان حین کاوش در آلمان به شمشیر چندهزارساله‌ای دست یافتند که هنوز درخشندگی خود را از دست نداده است.

برچسب های خبر (تگ)

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار