1403/02/05

سـونیـوز

آژانس خبری تحلیلی سونیوز

سونیوز، رسانه ای به زلالی سو

1403/02/05

-

آیین‌نامه جذب دانشجویان بین‌الملل مصوب شده است

کد خبر : 3553
15:54
1401/12/17

سونیوز: معاون وزیر علوم و رئیس سازمان امور دانشجویان گفت: آیین‌نامه‌ای برای صدور مجوز جذب دانشجویان بین‌الملل مصوب شده است که بر اساس آن به مؤسسات جذب به عنوان یک نهادی که در این زیست‌بوم اثرگذار هستند، مجوز جذب دانشجو داده می‌شود.

به گزارش سونیوز، دکتر هاشم داداش‌پور در آیین اختتامیه نخستین جشنواره جذب دانشجویان بین‌الملل، گفت: رهبر معظم انقلاب اسلامی دو مفهوم کلیدی را  مطرح کرده‌اند که چشم‌انداز آموزش عالی محسوب می‌شود و ما همه موظف هستیم در تحقق آن بکوشیم؛ زیرا اگر تحقق یابد، کشور ایران به جایگاه اصلی خود در جهان دست خواهد یافت.

رئیس سازمان امور دانشجویان با بیان اینکه مرجعیت علمی و دستیابی به یک زبان معیار که همان زبان فارسی است، دو کلیدواژه اصلی برای آموزش عالی محسوب می‌شود، ادامه داد: در حوزه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری دانشگاه‌های بسیار با کیفیتی از لحاظ زیرساخت‌های علمی وجود دارند که جمهوری اسلامی به آن‌ها افتخار می‌کند و این ظرفیت‌ها ما را در دستیابی به مرجعیت علمی کمک شایان توجهی می‌کند.

دکتر داداش‌پور تصریح کرد: زمانی که فعالیت‌های پژوهشگران ایرانی را با سایر پژوهشگران دنیا بررسی می‌کنیم، شاهد هستیم که این همکاری‌ها عموما با قطب‌های مسلط در دنیا در حال انجام هستند و وقتی این موضوع به کار مشترک با پژوهشگران کشورهای منطقه می‌رسد، به کمترین میزان خود می‌رسد، اما چنانچه جذب دانشجویان بین‌المللی امکان تحقق بیشتری داشته باشد، مقدمه‌ای برای همگرایی‌های منطقه‌ای است؛ زیرا کشورهای زیادی در منطقه در یک بستر طبیعی، تمدنی، فرهنگی و تاریخی در کنار یکدیگر قرار گرفته‌اند. 

رئیس سازمان امور دانشجویان، اظهار کرد: ما از یک و نیم سال گذشته با توجه به رویکرد دولت سیزدهم با دانشگاه‌های کشور وارد موضوع جذب دانشجویان بین‌الملل شده‌ایم؛ در این میان رقبای منطقه‌ای و جهانی قدرتمندی نیز وجود دارند که توانسته‌اند در ۲۰ سال گذشته جایگاه خود را تثبیت کنند و گسترش دهند.
 
معاون وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، افزود: نقش دانشجویان بین‌الملل در تحقق مرجعیت علمی نقش بی‌بدیلی است که ما باید از این ظرفیت نهایت استفاده را ببریم.

دکتر داداش‌پور با اشاره به اینکه برخی از دانشگاه‌ها با وجود ظرفیت‌های بسیار  خوبی که دارند، هنوز خود را برای این فضا آماده نکرده‌اند، اظهار کرد: تلاش‌های زیادی برای جذب دانشجویان بین‌المللی انجام شده است. کنشگران بسیاری در این حوزه حضور دارند و باید در کنار هم قرار بگیرند تا ضمن یادگیری از یکدیگر، به هم‌افزایی در این حوزه کمک کنند. 

معاون وزیر علوم افزود: برای تحقق این موضوع ما اقدام به برگزاری جشنواره جذب دانشجویان بین‌المللی کرده‌ایم. این جشنواره مقدمه‌ای است تا بتواند نقش خود را در مسیر تحول دانشگاه‌ها در حوزه جذب دانشجویان بین‌الملل نمایان کند.

وی اظهار کرد: در جشنواره  جذب دانشجویان بین‌المللی، ۳ جایزه در نظر گرفته شده است تا بتوانیم دانشگاه‌ها را بر اساس تلاش آنها، ارزیابی و بهترین دانشگاه‌ها را در این عرصه معرفی کنیم تا تلاش و تجربه آنها انگیزه‌ای برای سایر دانشگاه‌های کشور باشد. 

دکتر داداش‌پور بیان کرد: محور اصلی جایزه‌ها، جایزه دانشگاه‌های برتر است که تحت عنوان «جایزه ملی ثریا» از آن یاد می‌شود. 

وی ادامه داد: این جایزه ملی برای دانشگاه‌هایی که سرآمد هستند یا برگزیده و دانشگاه‌هایی که شایسته تقدیر هستند، تدارک دیده شده است.

دکتر داداش‌پور اظهار کرد: جایزه دوم تحت عنوان «جایزه جذب دانشگاه‌های موفق» از طریق چهار شاخص، سنجش خواهد شد که شامل تعداد مطلق دانشجوی بین‌الملل دانشگاه، افزایش جذب دانشجوی بین‌الملل دانشگاه نسبت به سال گذشته، متنوع‌سازی ملیتی و سهم دانشجویان بین‌الملل نسبت به کل دانشجویان آن دانشگاه است‌.

وی ادامه داد: مراکز آزفا برای سازمان بسیار اهمیت دارند و خوشبختانه دانشگاه‌های دولتی به اهمیت این موضوع پی برده‌اند، به طوری که تاکنون ۳۱ مرکز آزفا توسط سازمان مجوز داده شده تا همزمان با نقشی در جذب دانشجویان بین‌الملل، مراکز اصلی برای یادگیری زبان فارسی به غیر فارسی زبانان باشند.

دکتر داداش‌پور اظهار کرد: ۷۰ درصد جذب دانشجوها توسط مؤسسات جذب دانشجو اتفاق می‌افتد که به همین منظور این موضوع از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. سال آینده سعی خواهیم کرد تا سفیر، رایزن فرهنگی_ علمی، کارمند و استاد برتر را نیز در جشنواره معرفی و تقدیر کنیم.

به گزارش روابط عمومی سازمان امور دانشجویان، آیین اختتامیه نخستین جشنواره جذب دانشجویان بین‌الملل با حضور دکتر محمد مهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی؛ دکتر وحید جلال‌زاده، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی؛ دکتر هاشم‌ داداش‌پور، معاون وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و رئیس سازمان امور دانشجویان و رؤسای دانشگاه‌های کشور برگزار شد.

برچسب های خبر (تگ)

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار