1403/02/01

سـونیـوز

آژانس خبری تحلیلی سونیوز

سونیوز، رسانه ای به زلالی سو

1403/02/01

-

علیرضا اکبری به جرم جاسوسی محکوم به اعدام شد

کد خبر : 3398
23:59
1401/10/21

سونیوز: وزارت اطلاعات با انتشار اطلاعیه ای تاکید کرد اکبری یکی از مهم ترین عوامل نفوذی سرویس جاسوسی انگلیس بود که اطلاعات مهم کشور را جمع آوری و به صورت کاملا آگاهانه و هدفمند در اختیار این سرویس قرار داده است.

به گزارش سونیوز، علیرضا اکبری، مدتی قبل به اتهام جاسوسی علیه کشور دستگیر شد و پس از تشکیل پرونده قضایی و صدور کیفرخواست، پرونده به دادگاه ارجاع و جلسات رسیدگی با حضور وکیل متهم برگزار و و به جرم جاسوسی برای انگلیس به اعدام محکوم شد.

سابقه علیرضا اکبری

علیرضا اکبری، معاون پیشین وزیر دفاع در دولت اصلاحات، دانش آموخته صلح سازی و حفظ صلح و رئیس موسسه پژوهش های راهبردی تصمیم بود. او مسئول سازمان نظامی اجرای قطعنامه ۵۹۸ در زمان پذیرش قطعنامه بود و در دوران وزارت علی شمخانی در وزارت دفاع معاون بین‌الملل این وزارتخانه بود. وی همچنین از طرفداران و حامیان برنامه هسته ای ایران بوده و طی سال های 1384 تا 1386 و در دوره ای که علی لاریجانی دبیر شورای عالی امنیت ملی کشور بود در تیم مذاکره کننده های هسته ای ایران عضو بود. البته در آن سال ها مذاکرات میان ایران و اتحادیه اروپا جریان داشت و هنوز صحبتی از مذاکره با آمریکا در کار نبود.

دستگیری

بر اساس اطلاعیه وزرات اطلاعات او مدتی پیش توسط سربازان گمنام امام زمان (عج) شناسایی و پس از طی فرآیندی طولانی دستگیر شده است. منابع رسمی در مورد زمان دقیق بازداشت هیچ اطلاعاتی منتشر نکرده اند. 

اتهام  علیرضا اکبری

در اطلاعیه وزرات اطلاعات آمده است:"این جاسوس در جریان اخذ ویزا از سفارت انگلیس در تهران توسط مامورین اطلاعاتی مستقر در آن سفارت، نشان شده و مورد مصاحبه قرار می گیرد.سپس و در خلال سفر های شخصی خود به اروپا ، به استخدام تمام‌عیار سازمان جاسوسی انگلستان در می آید
علیرضا اکبری با توجه به اهمیت موقعیت و دسترسی هایش به یک جاسوس کلیدی برای سرویس اس آی اس (SIS) تبدیل می شود که همزمان توسط چندین افسر برجسته میز ایران تخلیه اطلاعاتی و هدایت می شد."

 

رابطه علیرضا اکبری و شمخانی

به دنبال صدور این حکم برخی رسانه ها این دستگیری را پروژه ای برای برکناری شمخانی خوانده اند. بی بی سی اخیرا یک فایل صوتی از علیرضا اکبری منتشر کرده که وی در آن هدایایی که به علی شمخانی داده و اطلاعاتی که از او گرفته را دلیل این مشکلات خوانده است .وی در این فایل چنین مطرح کرده که هیچ مدرکی علیه او وجود ندارد. او همچنین تاکید کرده است که « به طور قانونی از ایران خارج شده و در چند کشور اروپایی فعالیت اقتصادی داشته‌ام، اما مرا به فرار و داشتن شرکت پوششی متهم کرده‌اند.»

در بخشی از این فایل صوتی نیز وی به جریان هدیه ای که به علی شمخانی داده اشاره کرده و گفته است: «هدیه یک شیشه عطر و یک پیراهن به علی شمخانی و دریافت اطلاعاتی از او به عنوان دلیل جاسوسی‌اش مطرح شده است.» او در بخش دیگری از این فایل صوتی اینگونه عنوان کرده است که «اگر دبیر شورای عالی امنیت ملی در مقابل یک شیشه عطر اطلاعات مملکت را می‌دهد، چرا آنها را احضار نمی‌کنید؟»


سرویس اس آی اس چیست؟

سازمان اطلاعات جاسوسی بریتانیا (Secret Intelligence Service)، به‌اختصار اس‌آی‌اس (SIS)، یکی از سازمان‌های اطلاعاتی بریتانیا و سازمان اصلی بریتانیا برای جمع‌آوری اطلاعات و جاسوسی از کشورهای خارجی است. 

موضع انگلستان 

 روز چهارشنبه پس از صدور حکم اعدام علیرضا اکبری مدعی شد: ما در حال حمایت از خانواده آقای اکبری هستیم و تاکنون به طور پیاپی مسئله وی را با مقامات ایرانی مطرح کرده‌ایم.

وی ادامه داد: اولویت اول ما اطمینان پیدا کردن از آزادی فوری وی می‌باشد. ما بارها درخواست‌مان برای دسترسی به خدمات کنسولی فوری را ابراز کرده‌ایم.

هم‌چنین جیمز کلورلی، وزیر خارجه انگلیس نیز در ادامه  گفت: ایران باید اعدام علیرضا اکبری، تبعه ایرانی- انگلیسی را متوقف و وی را فورا آزاد کند. این اقدام انگیزه سیاسی دارد.

برچسب های خبر (تگ)

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار