به گزارش ایسنا به نقل از روابط عمومی دفتربرنامه ریزی وآموزش های هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، جلسه بررسی نحوه مشارکت و همکاریهای دوجانبه بین دفتر برنامهریزی و آموزشهای هنری و فرهنگستان هنر، با حضور محمدحسین اسماعیلی مدیرکل دفتر آموزش و منیژه کنگرانی معاون پژوهشی و هنری فرهنگستان هنر در فرهنگستان هنر برگزار شد.
در ابتدای جلسه منیژه کنگرانی، معاون پژوهشی و هنری فرهنگستان هنر ضمن خوش آمدگویی و ابراز خرسندی از امکان همکاری های مشترک با دفتر آموزش به تشریح فعالیت های فرهنگستان در حوزه آموزش هنر پرداخت و گفت: فرهنگستان هنر به عنوان یکی از نهادهای مؤثر در حوزه سیاستگذاری هنر کشور، دارای جایگاه حقوقی معتبر و نقش راهبردی اثرگذار در جریانسازی تحقیقات، سیاستها و فعالیتهای هنری کشور است.
کنگرانی افزود: نظر به وجود میراث هنری، هنرمندان، مراکز و آثار هنری فراوان در کشور و جاذبههای چشمگیر آن برای اصحاب فرهنگ و هنرپژوهان ایرانی و غیرایرانی، ضرورت مطالعات و تحقیقات هنری با هدف ارتقای فرهنگ و تقویت هویت دینی، ملی و بومی، بیش از پیش آشکار می شود؛ لذا فرهنگستان هنر با بهرهمندی از اندیشه و تجربه سرآمدان فرهنگ و هنر کشور در قالب اعضای پیوسته و وابسته و افتخاری، و گروههای تخصصی، شامل گروههای «نمایش و ادبیات نمایشی»، «موسیقی»، «معماری و شهرسازی»، «هنرهای سنتی و صنایع دستی»، «هنرهای تجسمی»، «سینما»، «چندرسانهای» و «فلسفه هنر» و نیز بهرهبرداری از امکانات، تجهیزات و فضای مناسب و کتابخانه تخصصی، طرحها و برنامههای بسیاری را در معرفی، نقد و بررسی، احیا و توسعه هنرهای ایرانی اسلامی به انجام رسانده و در دست اقدام دارد.
وی در ادامه با تشریح بخشهای مختلف فرهنگستان گفت: فرهنگستان با بهرهمندی از تخصص هنری و توانمندیهای پژوهشی اعضا، ارتباط مستمر با نهادها و سازمانهای سیاستگذار، بهرهگیری از ظرفیتهای مراکز آموزشی و پژوهشی و اجرایی هنر، تعامل با هنرمندان و پژوهشگران مؤثر در فضای هنری کشور، توان جریانسازی، ایدهپردازی و پژوهش در هنرهای ایرانی اسلامی و نقد و تحلیل هنرهای جدید با رویکردهای زیباشناختی، تاریخی، تحلیلی و تطبیقی را دارد و میتواند نقشی مؤثر در ارزشگذاری و اثربخشی بر فعالیتهای هنری کشور، مبتنی بر ارزشهای الهی و انسانی ایفا کند.
همچنین در اختیار داشتن فضای مناسب برای رویدادهای هنری شامل سالنهای همایش، استودیو، کتابخانه و مرکز اسناد، کارگاههای هنری، مجلات تخصصی، گالریها و موزهها (مؤسسه فرهنگی هنری صبا و موزه هنرهای معاصر فلسطین)، انتشارات (مؤسسه متن) و پژوهشکده هنر، زمینه اجرای طرحها و برنامههای کلان مطالعاتی و تحقیقاتی هنر را فراهم ساخته است.
سپس محمدحسین اسماعیلی مدیرکل دفتر آموزش با تاکید بر لزوم همکاری و مشارکت در بخش آموزش های هنری به تشریح فعالیت ها و بخش های مختلف دفتر آموزش و «طرح آموزش هنر برای همه» پرداخت و گفت: طرح آموزش هنر برای همه با حمایت وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی و معاونت محترم امور هنری و دفتر آموزش از اواخر سال گذشته آغاز و بدلیل استقبال از این طرح، فاز دوم آن از شهریور ماه کلید خورده است. این آموزش ها با هدف نهایی تولید و کسب کار تدوین و برنامه ریزی شده است که در سه قالب حضوری، آنلاین و آفلاین اجرایی شده و همچننین با استفاده از ظرفیت ال ام اس که شیوه ای جدید و تازه برای تعامل بین هنرجو و استاد با همکاری یک شرکت دانش بنیان در سه سطح مقدماتی، تکمیلی و پیشرفته در ۳۵ رشته عمومی و در مجموع بیش از ۱۲۰ رشته هنرهای سنتی و محلی، برای ایجاد ظرفیت های شغلی در حال اجرا در سراسر کشور است.
اسماعیلی افزود: جامعه مخاطبان ما ابتدا در مناطق محروم و سپس سراسر کشور هستند که با مشارکت کمیته امداد، سازمان بهزیستی و آموزش و پرورش در حال اجرا است که در آینده نزدیک این طرح بسیار گسترده تر خواهد بود و در این برهه ظرفیت های فرهنگستان هنر می تواند در هم افزایی این طرح کمک شایانی کند.
وی در ادامه با تاکید بر افزایش تعداد هنرستان های هنرهای زیبا در سراسر کشور گفت: ۱۲ هنرستانهای هنرهای زیبا وابسته به وزارت ارشاد در یک سال گذشته در کشور افتتاح شده است و هم اکنون ۶۰ هنرستان هنرهای زیبا در رشته های تجسمی، نمایش، پویانمایی، سینما و موسیقی در سراسر کشور فعالیت دارند که بسیاری از بزرگان و فرهیختگان هنری خاستگاهشان این هنرستان ها است و قدمت برخی از آنها مانند هنرستان موسیقی پسران تهران به بیش از ۱۰۰ سال می رسد و در این برهه ارتقاء کمی و کیفی آموزش مربیان در دستور کار است تا با همکاری و مشارکت فرهنگستان هنر به نتایج مطلوبی برسیم.
اسماعیلی سپس با اشاره به فعالیت های بخش آموزش های مهارتی کاردانش گفت: در بخش کاردانش و مهارت آموزی که با همکاری وزارت آموزش و پرورش استانداردهای آموزشی تدوین و آماده شده است که با مجوز وزارت فرهنگ و ارشاداسلامی دوره هایی برگزار می شود که در پایان دوره ها آزمون هایی که سه دوره در سال برگزار می شود و کسب نمره قبولی در آزمون، منجر به صدور دیپلم هنری می شود.
وی در ادامه به تشریح آموزش های بخش آموزشهای آزاد پرداخت و گفت: آموزشگاههای آزاد هنری در رشتههای مختلف شامل موسیقی، تجسمی، نمایش و هنرهای سنتی و خوشنویسی است که با حدود ۶۰۰۰ آموزشگاه در سراسر کشور به آموزش هنر می پردازند.
اسماعیلی با اشاره به اهمیت همکاری های بین دفتر آموزش و فرهنگستان هنر گفت: مشارکت و همکاری فرهنگستان هنر در بخش های مختلف آموزش هنر در نظام جامع و در بخش باز آموزی هنرآموزان و هنرجویان، آسیب شناسی بخش های آموزشی و ... در قالب برگزاری جلسات و نشست ها به صورت عمومی و همچنین برگزاری جشنواره ها و نمایشگاه ها برای کمک به کسب و کارها و اقتصاد هنر، شناسایی اساتید نخبه و حفظ سبک های مختلف آموزشی و هنری و انتشار نشریه های آموزش هنر برای کمک به مطالعات فرهنگی وهنری، گرد هم آیی و تعامل بین هنرمندان برجسته و اساتید با علاقمندان رشته های هنری برای ترسیم چشم انداز آینده هنر موثر است که امیدوارم با تدوین تفاهم نامه همکاری های مشترک بتوانیم در حوزه آموزش هنر گام های موثری برداریم.
در ادامه مرتضی نیک نژاد، معاون آموزشی، نسرین بابایی کارشناس آموزشی از دفتر آموزش ارشاد و ناهید عبدی مدیرپایش و ارزیابی آموزش و زهرا مربیان مدیر سیاست گذاری هنر از فرهنگستان هنر به بیان فعالیت ها و تدوین تفاهم نامه و راهکارهای همکارهای مشترک پرداختند.