1403/01/10

سـونیـوز

آژانس خبری تحلیلی سونیوز

سونیوز، رسانه ای به زلالی سو

1403/01/10

-

پیکر در حال مرگ دریاچه ارومیه جان می گیرد؟!

کد خبر : 3248
09:40
1401/09/14

سونیوز : تراز دریاچه ارومیه هم اکنون ۱۲۷۰.۱۰ متر و آب موجود در این برکه باقی مانده یک میلیارد و ۱۷۰ میلیون مترمکعب است. فاجعه ای که مدت هاست افکارعمومی بخصوص اذهان مردم منطقه آذربایجان را به خود درگیر کرده است.

به گزارش سونیوز، دریاچه ارومیه، نامی آشنا که تنها برکه ای کوچک از آن را عملا می توان با گذر از مسیر اطرافش دید، با وجود اهمیت فراوان این نگین فیروزه ای و تاثیر خشکی آن بر معیشت مردم چند میلیون نفر، اگر چه دولت اعلام کرده که یکی از اولویتهایش، احیای دریاچه است اما حال این دریاچه روز به روز وخیم تر می شود. 

مدتها است که خبرهایی از وضعیت احتضار نگین آبی غرب کشور دست به دست می شود و نگرانی ها از تبعات روند خشکی دریاچه ارومیه بیشتر... ستاد احیا عملا تعطیل و با وجود کاهش بارندگی ها و تصمیمات وزارت نیرو هیچ رها سازی به سمت دریاچه ارومیه انجام نمی شود، از طرفی نیز پروژه های احیا نیمه تمام مانده و عملا دریاچه در حال احتضار است.

چندی پیش خبرها از سپرده شدن دبیری کار گروه احیای دریاچه ارومیه به استاندار آذربایجان غربی منتشر شد تا این مقام ارشد استانی، از نزدیک روند اتمام پروژه های مربوط به احیای دریاچه را پیگیری نماید.
معتمدیان چندی پیش از تونل انتقال آب به دریاچه ارومیه که یکی از پروژه های مهم احیای دریاچه است بازدید و از روند پروژه گزارشی ارائه نمود. 

با تامین اعتبار لازم، تونل انتقال آب به دریاچه ارومیه امسال به بهره برداری می رسد 
محمدصادق معتمدیان در بازدید از تونل انتقال آب به دریاچه ارومیه با اشاره به اقدامات خوب صورت گرفته در راستای رفع مشکل بخش آبرفتی تونل انتقال آب از سد کانی سیب به سمت دریاچه ارومیه گفت: در صورت تخصیص اعتبار لازم این پروژه امسال به بهره برداری می رسد.

وی اظهار کرد: پیشرفت کلی پروژه انتقال آب از سد کانی سیب به سمت دریاچه ارومیه به ۹۰ درصد رسیده است.
وی افزود: بعد از سفر رییس جمهور به آذربایجان غربی در اواخر اردیبهست امسال، یکی از دستورهای ویژه‌ای که دکتر رئیسی صادر کردند، اتمام پروژه‌های احیای دریاچه ارومیه بود که خوشبختانه اعتبارات لازم به موقع تخصیص یافت.
دبیر کارگروه ملی نجات دریاچه ارومیه اضافه کرد: با سفر وزیر نیرو و بازدیدی که از تونل انجام شد، دستور رفع مشکل لاینینگ حدود ۷۵۰ متر از تونل در بخش آبرفتی صادر و با تلاش شبانه روزی کارشناسان و متخصصان داخلی با محوریت قرارگاه خاتم الانبیا این امر تا حدود زیادی رفع شده است.
معتمدیان گفت: با تامین منابع مالی، امیدوار هستیم تا پیش از پایان سال، این پروژه مهم و استراتژیک در منطقه به بهره برداری برسد.

وی با اشاره به اینکه اعتبارات این طرح به موقع از سوی سازمان برنامه و بودجه تخصیص داده شده است، تاکید کرد: اقداماتی که در راستای اجرای این طرح با دانش و تکنولوژی داخلی و تلاش قرارگاه خاتم الانبیا صورت گرفته جای قدردانی دارد و با این تلاش‌ها، این پروژه به سرعت در مسیر اتمام، افتتاح و بهره برداری قرار گرفته است.

اتمام پروژه های نیمه تمام احیای دریاچه اولویت دولت است
محمدصادق معتمدیان،دبیر کارگروه اجرایی نجات دریاچه و استاندار آذربایجان غربی شامگاه ۱۲ آذرماه نیز در اولین جلسه دبیرخانه کارگروه استانی نجات دریاچه ارومیه که در سالن جلسات ستاد بحران استان برگزار شد،با تاکید براینکه یکی از سیاست های دولت اتمام، پروژه های ناتمام احیای دریاچه ارومیه در سال جاری و تمرکز در بخش کشاورزی در سال آینده است، افزود: ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار مصوب سفر اخیر ریاست جمهوری به استان برای احیای دریاچه ارومیه تخصیص یافته است.
استاندار آذربایجان غربی خاطر نشان کرد: بحث ترویج باید تقویت شود چرا که مردم اگر باور کنند که تغییر الگو کشت منجر به درآمد می شود حتما از برنامه های ستاد حمایت می کنند.
وی یاد آور شد: با پیمانکاران بد حساب و کسانی که کارهای عمرانی استان را بارکود مواجه کرده اند برخورد شود و دیگر هیچ پروژه عمرانی در استان به آنها واگذار نشود.
معتمدیان اظهار کرد: پروژه کانی سیب یکی از پروژه های فاخر ملی است که امید است در دهه فجر امسال افتتاح و آب گیری شود.
دبیر اجرایی کار گروه نجات دریاچه ارومیه ادامه داد: تامین اعتبار برای تصفیه خانه ارومیه انجام شده قطعا در دهه فجر امسال باید مورد بهره برداری قرار گیرد بنابراین اعلام می‌کنیم که در بحث طرح تصفیه خانه فاضلاب ارومیه به هیچ وجه کوتاه نخواهیم آمد چرا که اعتبار آن بصورت کامل تخصیص یافته است بنابراین  این طرح باید هرچه زودتر تکمیل و به بهره برداری برسد.

حجم آب دریاچه ارومیه به ۱.۱۷ میلیارد مترمکعب رسید
مجیدرستگاری،مدیرعامل شرکت آب منطقه ای آذربایجان غربی ۱۲ آذر ماه در اولین جلسه دبیر خانه کار گروه استانی نجات دریاچه ارومیه که در سالن ستاد بحران استان برگزار شد، افزود: در حال حاضر تراز دریاچه ارومیه ۱۲۷۰.۱۰ متر است که به دلیل بارش های اخیر ۶سانتی متر نسبت به کمینه امسال افزایش داشته است.
وی بابیان اینکه تراز دریاچه ارومیه در مدت زمان مشابه سال قبل خود ۱۲۷۰.۵۶و حجم آب دریاچه ارومیه ۲میلیارد و ۴۶۰میلیون متر مکعب بود،گفت: حجم آب دریاچه ارومیه درحال حاضر یک میلیارد و ۱۷۰میلیون متر مکعب است. 
رستگاری اظهار کرد: پایین ترین سطح تراز دریاچه ارومیه با تراز ۱۲۷۰.۰۴سانتی متر در سال ۹۳ و با حجم حدود یک میلیارد متر مکعب آب ثبت شده است. 
وی با اشاره به اینکه ۹ ایستگاه هیدرومتری در دریاچه ارومیه وجود دارد که آب وارده به دریاچه را مورد سنجش قرار می دهند، افزود: ۳۸میلیون مترمکعب آب از اول سال آبی جاری وارد دریاچه شده است.
مدیرعامل آب منطقه ای استان با اشاره به اینکه مجموع آب رهاسازی شده از سد سیلوه ۲۰میلیون مترمکعب آب بوده است، تصریح کرد: برای  تکمیل سدچپر آباد ۴۴میلیارد تومان اعتبار واریز شده که مشخص شدن پیمانکار و اجرای کارهای تکمیلی تا ۳ماه آینده این سد افتتاح می شود که نهایتا از طریق سد چپر آباد ۴۴میلیون متر مکعب آب وارد دریاچه می شود.
وی با اشاره به اینکه در ۱۲روز اخیر ۳۲میلی متر در حوضه آبریز دریاچه ارومیه بارندگی ثبت شد، تصریح کرد: میزان بارندگی در مدت زمان مشابه  سال گذشته ۹.۳میلی متر و مشابه دراز مدت ۱۵.۶میلی متر بارندگی ثبت شده که نسبت به درازمدت ۱۰۵درصد افزایش بارش ها را شاهد بودیم.
مدیر عامل شرکت آب منطقه ای آذربایجان غربی با تاکید به اینکه میزان بارندگی در حوضه آبریز دریاچه ارومیه در استان از اول مهر سال جاری تاکنون ۶۲میلی متر بوده، خاطر نشان کرد: در مدت زمان مشابه سال قبل میزان بارندگی ۵۹میلی متر و در دراز مدت ۸۰میلی متر بوده که کاهش ۲۱ میلی متری نسبت به دراز مدت و افزایش ۲۲ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل خود را دارد. 

کاهش ۳۱ درصدی بارش ها در حوضه آبریز دریاچه ارومیه
اسماعیل سیمایی، مدیرکل هواشناسی استان نیز در اولین جلسه دبیرخانه کارگروه استانی نجات دریاچه ارومیه که در سالن ستاد بحران استان برگزار شد، افزود: در سال آبی جاری در حوضه آبریز دریاچه ارومیه ۲۴.۵۴میلی متر بارندگی ثبت شد که نسبت به مدت مشابه سال قبل خود ۳۱درصد کاهش بارندگی داشتیم، همچنین میزان بارندگی در حوضه آبریز دریاچه ارومیه  نسبت به نرمال نیز ۴۱درصد کاهش داشته است.
مدیرکل هواشناسی آذربایجان غربی اظهار کرد: میزان بارش ها در استان در سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل خود ۳۳درصد کاهش یافته است.
سیمایی با اشاره به اینکه در سطح استان در آذر ماه سال گذشته  ۴۷درصد کاهش بارش نسبت به نرمال ثبت شد، خاطر نشان کرد: میزان بارش ها در آذر ماه سال جاری نسبت به نرمال ۱۳درصد کاهش یافته است. 

بارش های فصلی کاهش یافته است
وی یادآور شد: بارش های فصلی در استان کاهش یافته است اما در نیمه دوم سال جاری بیشترین بارش ها برای نیمه جنوبی استان خواهد بود.
سیمایی ادامه داد: طبق پیش بینی ها امسال میزان افزایش دما یک درجه است که انتظار می رود با روند کاهشی دما اغلب بارش های آینده بصورت برف باشد.
حال با توجه به نیمه تمام ماندن پروژه های احیا و حال بد دریاچه ارومیه باید منتظر ماند تا دید وعده و وعیدهای اتمام پروژه ها و آغاز رهاسازی آب به دریاچه ارومیه چه زمان به سرانجام می رسد و بار دیگر بر کالبد مرده دریاچه ارومیه جانی دوباره تزریق می شود. 

برچسب های خبر (تگ)

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار