1403/06/30

سـونیـوز

آژانس خبری تحلیلی سونیوز

سونیوز، رسانه ای به زلالی سو

1403/06/30

-

دستگیری ۲۵ نفر در حادثه آتش سوزی زندان اوین

کد خبر : 3035
13:24
1401/08/03

سونیوز: سخنگوی قوه قضاییه گفت: اتهامات جاسوسان فرانسوی دستگیر شده، اجتماع و تبانی به قصد ارتکاب جرم علیه امنیت ملی کشور و جاسوسی است.

به گزارش سونیوز، مسعود ستایشی روز سه‌شنبه در نشست خبری و در پاسخ به سئوالی درباره دستگیری جاسوسان فرانسوی و نقش آنان در اغتشاشات و آشوب‌های اخیر، گفت: این یک پرونده مهم است که ابعاد آن نیاز به کار فشرده دارد و اکنون در مرحله تحقیقات قرار دارد که با دقت، سرعت و صحت در حال انجام است.

وی ادامه داد: اتهامات این افراد که اجتماع و تبانی به قصد ارتکاب جرم علیه امنیت کشور و جاسوسی است.

ستایشی اظهارداشت: اطلاعات ذی‌قیمت و راهبردی مختلفی از متهمان به دست آمده است و همچنان ضابطان خاص قوه قضاییه با تمسک به روش‌های علمی و فنی در این پرونده پیگیری موضوع هستند.

سخنگوی قوه قضاییه اضافه کرد: این تئوری که سرویس های غربی برای امنیت مردم خواب‌های تعبیرناشدنی دیده‌اند در حد نظریه صرف نیست و داده‌های متعددی وجود دارد که دشمنان قسم خورده جمهوری اسلامی با برنامه‌های قبلی درصدد  خشونت سازی، به خطر انداختن امنیت شهروندان، مدیریت احساسات و عواطف و شایعه‌سازی رسانه‌ای هستند.

وی گفت: هجمه رسانه‌ای را باید با قدرت رسانه پاسخ داد و علاوه بر این از افراد بازداشت‌های زنجیره اطلاعات و داده‌هایی به دست آمده که در شرف تکمیل است و با تشکیل جلسه فوق‌العاده اطلاع رسانی ضابطه‌مند و شفاف خواهد شد.

ستایشی با اشاره به سالروز شهادت آیت‌الله سیدمصطفی خمینی فرزند بزرگوار امام راحل، افزود: ایشان در عمر کوتاه خود کارنامه ارزشمند و افتخارآمیزی در جامعه و حوادث انقلاب برجای گذاشتند و جدای از فعالیت اجتماعی و سیاسی به عنوان شخصیت برجسته علمی بسیار موفق عمل کردند و در ساحت تحقیق و پژوهش و تألیف نیز آثار ارزشمندی از ایشان دارند.

آغاز رسیدگی به پرونده‌های اغتشاشات در چهار استان

سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سئوالی درباره تعداد افراد بازداشت شده، گفت: فرمان رهبر معظم انقلاب به قوه قضاییه این بود که افراد حاضر در اغتشاشات تقسیم بندی شوند و روزی که این فرمان را دریافت کردیم با صدور اطلاعیه ای از آغاز تفکیک متهمان خبر دادیم.

ستایشی اظهار داشت: غربالگری و تفکیک افرادی که در این اغتشاشات مرتکب جرم شدند، آغاز شده است و افراد کم‌گناه دارای جرم خفیف که آشوب ایجاد نکرده و امنیت مردم را مورد تعرض قرار نداده باشند، مورد رأفت اسلامی قرار خواهند گرفت اما با کسانی که مرتکب جرایم عمدی از جمله تحریق، تخریب و قتل عمد شده باشند حتما برخورد قوه قضاییه عبرت آموز، قاطعانه و بازدارنده خواهد بود؛ البته رسیدگی به جرم و صدور حکم در صلاحیت دادگاه صالحه است.

ستایشی افزود: با دستور رئیس قوه قضاییه دادسراها با سرعت و دقت لازم امور را انجام دادند و بخشی از پرونده‌ها منتهی به صدور قرار مجرمیت و کیفرخواست شده است و حسب مورد به دادگاه ارجاع می‌شود.
 

سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوال دیگری درباره شناسایی عاملان وقوع حادثه اوین گفت: درباره حادثه بازداشتگاه مورد سوال، پرونده‌ای در دادسرای ویژه امور جنایی تشکیل شده است و کسانی که در تحریق و تخریب عمدی در موسسه کیفری مورد بحث نقش داشتند و مرتکب جرم شدند، شناسایی شده‌اند.وی ادامه داد این افراد تفهیم اتهام شده‌اند و پرونده در آل تحقیقات است و نتیجه اقدامات و تصمیمات اعلام خواهد شد.
 

ستایشی با اشاره به فوت هشت زندانی در این حادثه افزود: طبق آخرین اطلاعات اکنون ۲۵ نفر که در این حادثه نقش داشتند در مرحله تحقیقات قرار دارند و ممکن است در ادامه از این تعداد کاسته شود یا افراد دیگری نیز اضافه شوند.

وی اظهارداشت: عده‌ای از زندانیان که در نتیجه اقدام این آشوب طلبان صدمه دیده‌اند نسبت به اقدام عاملان اغتشاش و آشوب در زندان طرح شکایت کردند.
 

سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوالی درباره بازداشت دانشجویان گفت: از ابتدا ریاست قوه قضاییه دستورات موکدی در راستای تعیین تکلیف عاجل و قانونی دانشجویان تحت پیگرد و بازداشتی صادر کرد.

وی ادامه داد: این موضوع به دادستان کل کشور محول شد و او هم مراتب را مدیریت کرد و بیشتر دانشجویان در همان روزهای ابتدایی آزاد شدند و اکنون تعداد بسیار محدود و انگشت شمار یاز دانشجویان بازداشت هستند.

ستایشی توضیح داد: براساس گزارش های موثق، این دانشجویان وظیفه خاصی در میدان اغتشاشات برعهده و ارتباطات خاصی با برخی گروه‌های خاص تابلودار و جنایت پیشه داشتند و علیه کشور اقدام کردند که این موضوعات در دست بررسی قرار دارد.

 

برچسب های خبر (تگ)

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار