1403/02/08

سـونیـوز

آژانس خبری تحلیلی سونیوز

سونیوز، رسانه ای به زلالی سو

1403/02/08

-

برگزاری جشنواره سیب در مراغه

کد خبر : 2997
13:01
1401/07/30

سونیوز: معاون برنامه‌ریزی و توسعه فرماندار مراغه به برگزاری جشنواره سیب و توانمندی‌های روستایی این شهرستان طی چهارم آبانماه اشاره کرد و گفت: این جشنواره با رویکرد افزایش بهره‌وری این محصول و تولید ثروت با حضور میهمانان داخلی و خارجی برگزار می‌شود.

به گزارش سونیوز، «داود آقایی» روز شنبه در گفت‌وگو افزود: ارایه راهکارهای بهبود صادرات، شیوه‌های نوین نگهداری و بسته‌بندی این محصول نیز از دیگر اهداف برگزاری این جشنواره به شمار می‌رود.
وی با بیان اینکه اکنون ۵۴ سردخانه فعال با ۱۵۷ هزار و ۵۰۰ تن ظرفیت در این شهرستان وجود دارد، بیان کرد: جمع قابل توجهی از این سردخانه‌داران در روند نگهداری، عرضه و صادرات سیب مراغه نقش ایفا می‌کنند و در این جشنواره از مشارکت آنان نیز بهره گرفته می‌شود.
«آقایی» با بیان اینکه مراغه قطب تولید سیب ایران بوده و کیفیت سیب این شهرستان از شهرت منطقه‌ای برخوردار است، بیان کرد: افزایش سهم این محصول در توسعه اقتصادی مراغه ضروری بوده که یکی از راهکارهای آن ایجاد پایانه صادرات محصولات کشاورزی و همچنین واحدهای صنایع تبدیلی در این شهرستان است.
وی با بیان اینکه این پایانه «لجستیک پارک» هم خوانده می‌شود، ادامه داد: نخستین پایانه صادرات محصولات کشاورزی کشور پیش از این در «جویبار» با موفقیت اجرا شده و در صورتی که روند اداری آن تکمیل و در مراغه هم بهره‌برداری شود، بخش کشاورزی شهرستان به ویژه محصول سیب و فرآوری آن را متحول خواهد کرد.
به گفته وی در کنار برگزاری جشنواره سیب، نمایشگاه توانمندی‌های روستایی این شهرستان هم با ۱۱ غرفه برپا شده و توانمندیهای روستائیان و تولیدات مبتنی بر سیب مراغه نیز در این غرفه‌ها به نمایش گذاشته می‌شود.
اکنون نیز سیب مراغه به صورت خام‌فروشی علاوه بر بازار داخلی به کشورهای عراق، افغانستان، پاکستان، روسیه و هند نیز صادر می‌شود و کارشناسان می‌گویند گردش مالی آن طی همین ماه‌های برداشت محصول به سه تا چهار هزار میلیارد تومان می‌رسد اما سهم آن در رونق اقتصاد محلی ناچیز است. 
مراغه با ۱۷۵ روستا، بیش از یکصد هزار هکتار زمین زراعی و بیش از ۲۰ هزار هکتار باغات پرمحصول دارای ظرفیت بالا در زمینه صنایع تبدیلی بوده و از آنجایی که قطب تولید سیب کشور به شمار می‌رود، می‌توان از این محصول برای فرآوری و تولید ثروت در منطقه بهره برد.

برچسب های خبر (تگ)

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار