1403/09/01

سـونیـوز

آژانس خبری تحلیلی سونیوز

سونیوز، رسانه ای به زلالی سو

1403/09/01

-

گفتگو

«فرهنگ شهروندی» اصل فراموش‌ شده در حکمرانی شهری

کد خبر : 2967
22:46
1401/06/10

فرهنگ‭ ‬شهروندی‭ ‬به‌مثابه‭ ‬نوعی‭ ‬فرایند‭ ‬از‭ ‬قرن‭ ‬19‭ ‬همگام‭ ‬با‭ ‬جوامع‭ ‬مدنی‭ ‬و‭ ‬دولت‌های‭ ‬ملی‭ ‬شکل‭ ‬گرفته‭ ‬است‭. ‬این‭ ‬پدیده‭ ‬با‭ ‬جدی‭ ‬شدن‭ ‬مسئله‭ ‬جهانی‌شدن‭ ‬در‭ ‬دهه‌های‭ ‬اخیر‭ ‬از‭ ‬مهم‌ترین‭ ‬مسائل‭ ‬اجتماعی‭ ‬معاصر‭ ‬است‭. ‬در همین راستا گفتگوی پیمان عین القضاتی با روزنامه آفتاب یزد قابل نامل می باشد

گفتگوی پیمان عین القضاتی با روزنامه آفتاب یزد

در‭ ‬این‭ ‬راستا‭ ‬‮«‬شهروند‭ ‬و‭ ‬فرهنگ‭ ‬شهروندی‮»‬‭ ‬از‭ ‬پویاترین‭ ‬مفاهیم‭ ‬اجتماعی‭ ‬و‭ ‬فرهنگی‭ ‬دنیای‭ ‬مدرن‭ ‬تلقی‭ ‬شده‭ ‬است؛‭ ‬یا‭ ‬به‌عبارت‭ ‬دیگر‭ ‬باید‭ ‬گفت‭ ‬که‭ ‬اساس‭ ‬جامعه‭ ‬مدنی‭ ‬بر‭ ‬محور‭ ‬نهاده‌های‭ ‬اجتماعی‭ ‬نظام‭ ‬شهروندی‭ ‬و‭ ‬فرهنگ‭ ‬حاکم‭ ‬بر‭ ‬آن‭ ‬شکل‌گرفته‭ ‬است،‭ ‬ازاین‌رو‭ ‬شالوده‌های‭ ‬اصلی‭ ‬جامعه‭ ‬مدنی‭ ‬به‌مثابه‭ ‬نظام‭ ‬سیاسی‭ ‬و‭ ‬اجتماعی‭ ‬را‭ ‬نهادهای‭ ‬شهروندی‭ ‬مثل‭ ‬نهاد‭ ‬قانون‌گذاری‭ ‬و‭ ‬نهاد‭ ‬نظام‭ ‬حاکمیت‭ ‬سیاسی‭ ‬مردم‭ ‬بر‭ ‬مردم‭ ‬در‭ ‬قالب‭ ‬نظام‌های‭ ‬دموکراسی‭ ‬می‌سازند‭. ‬فرایند‭ ‬فرهنگ‭ ‬شهروندی‭ ‬پیامدهای‭ ‬بسیطی‭ ‬برای‭ ‬جامعه‭ ‬انسانی‭ ‬داشته‭ ‬است‭ ‬که‭ ‬می‌توان‭ ‬این‭ ‬عنصر‭ ‬را‭ ‬از‭ ‬ابعاد‭ ‬متنوع‭ ‬در‭ ‬قالب‭ ‬نوعی‭ ‬تحول‭ ‬از‭ ‬جامعه‌شناسی‭ ‬سنتی‭ ‬به‭ ‬صنعتی‭ ‬بر‭ ‬پایه‭ ‬دانش‭ ‬و‭ ‬اطلاعات‭ ‬با‭ ‬بسط‭ ‬و‭ ‬توسعه‭ ‬فرایندهای‭ ‬ارتباطی،‭ ‬جهانی‌شدن،‭ ‬چند‭ ‬فرهنگی‭ ‬شدن‭ ‬و‭ ‬شهری‭ ‬شدن‭ ‬ناشی‭ ‬از‭ ‬فرایندهای‭ ‬متاخر‭ ‬مدرنیته‭ ‬چون‭ ‬توریسم،‭ ‬مهاجرت،‭ ‬رسانه‌ها‭ ‬و‭ ‬اینترنت‭ ‬که‭ ‬باعث‭ ‬گسترش‭ ‬آگاهی‭ ‬ملت‌ها‭ ‬شده‭ ‬است،‭ ‬در‭ ‬قالب‭ ‬شیوه‌های‭ ‬مختلف‭ ‬زندگی‭ ‬در‭ ‬یک‭ ‬مقیاس‭ ‬فراملی‭ ‬به‌صورت‭ ‬کالاهای‭ ‬فرهنگی‭ ‬و‭ ‬به‌طور‭ ‬شبانه‌روزی‭ ‬مصرف‭ ‬کرد‭. ‬از‭ ‬طرفی‭ ‬در‭ ‬عصر‭ ‬حاضر‭ ‬شهروندی‭ ‬یک‭ ‬ضرورت‭ ‬اجتماعی‭ ‬است‭ ‬که‭ ‬به‌صورت‭ ‬سازه‭ ‬اجتماعی‭ ‬ناشی‭ ‬از‭ ‬بسترهای‭ ‬اجتماعی‭ ‬و‭ ‬فرهنگی‭ ‬جامعه‭ ‬همراه‭ ‬با‭ ‬تنوع‭ ‬فرهنگ‌ها،‭ ‬معانی‭ ‬مختلفی‭ ‬را‭ ‬در‭ ‬جامعه‭ ‬شکل‭ ‬می‌دهد؛‭ ‬بر‭ ‬این‭ ‬اساس‭ ‬به‌طورکلی‭ ‬شهروندی‭ ‬یک‭ ‬نوع‭ ‬قرارداد‭ ‬متقابل‭ ‬اجتماعی‭ ‬و‭ ‬یک‭ ‬سلسله‭ ‬حقوق‭ ‬متقابل‭ ‬‮«‬دولت‭ ‬بر‭ ‬مردم‭ ‬و‭ ‬مردم‭ ‬بر‭ ‬دولت‮»‬‭ ‬و‭ ‬همچنین‭ ‬یک‭ ‬احساس‭ ‬مشترک‭ ‬عمومی‭ ‬نسبت‭ ‬به‭ ‬هویت‭ ‬ملی‭ ‬و‭ ‬اجتماعی‭ ‬در‭ ‬یک‭ ‬محدوده‭ ‬مشخص‭ ‬است‭. ‬درواقع‭ ‬در‭ ‬حوزه‭ ‬فرهنگ‭ ‬شهروندی‭ ‬باید‭ ‬به‭ ‬مجموعه‌هایی‭ ‬از‭ ‬ارزش‌های‭ ‬اجتماعی‭ ‬چون‭ ‬‮«‬مساوات‌طلبی،‭ ‬آزادی،‭ ‬فردگرایی،‭ ‬مردم‌سالاری‭ ‬و‭ ‬مسئولیت‌پذیری‭ ‬مدنی‭ ‬شهروندان‮»‬‭ ‬اشاره‭ ‬کرد،‭ ‬که‭ ‬این‭ ‬پارامترها‭ ‬جزو‭ ‬حقوق‭ ‬فرهنگ‭ ‬شهروندان‭ ‬یک‭ ‬جامعه‭ ‬شهری‭ ‬محسوب‭ ‬می‌شود‭. ‬پیمان‭ ‬عین‭ ‬القضاتی،‭ ‬دکترای‭ ‬جامعه‌شناسی‭ ‬فرهنگی‭ ‬است‭ ‬که‭ ‬سال‌ها‭ ‬است‭ ‬در‭ ‬حوزه‭ ‬مباحث‭ ‬فرهنگی‭ ‬از‭ ‬جمله‭ ‬مقوله‭ ‬فرهنگ‭ ‬شهروندی‭ ‬مطالعه‭ ‬و‭ ‬فعالیت‌های‭ ‬تحقیقاتی‭ ‬داشته‭ ‬است،‭ ‬او‭ ‬معتقد‭ ‬است‭ ‬فرهنگ‭ ‬شهروندی‭ ‬یکی‭ ‬از‭ ‬مقوله‌های‭ ‬مهم‭ ‬فرهنگی‭ ‬است‭ ‬که‭ ‬باید‭ ‬در‭ ‬حکمرانی‭ ‬شهری‭ ‬لحاظ‭ ‬شود‭ ‬به‭ ‬همین‭ ‬جهت‭ ‬ایمنا‭ ‬با‭ ‬وی‭ ‬گفت‌وگویی‭ ‬درباره‭ ‬اهمیت‭ ‬فرهنگ‭ ‬شهروندی‭ ‬انجام‭ ‬داده‌ایم‭ ‬که‭ ‬مشروح‭ ‬آن‭ ‬را‭ ‬در‭ ‬ادامه‭ ‬از‭ ‬نظر‭ ‬می‌گذرانید‭.‬



‭ ‬‭ ‬آموزش‭ ‬مباحث‭ ‬فرهنگ‭ ‬شهروندی‭ ‬به‭ ‬شهروندان‭ ‬در‭ ‬دنیای‭ ‬امروز‭ ‬چه‭ ‬اهمیتی‭ ‬دارد؟

بخشی‭ ‬از‭ ‬هویت‭ ‬شهری‭ ‬به‌غیراز‭ ‬نگهداشت،‭ ‬توسعه،‭ ‬پیشرفت‭ ‬و‭ ‬آبادانی‭ ‬که‭ ‬در‭ ‬توسعه‭ ‬کالبدی‭ ‬عمرانی‭ ‬شهرها‭ ‬در‭ ‬نظر‭ ‬گرفته‭ ‬می‌شود،‭ ‬نگاه‭ ‬به‭ ‬ذی‌نفعان‭ ‬شهر‭ ‬است‭. ‬درواقع‭ ‬شهروندان‭ ‬بخشی‭ ‬مهمی‭ ‬از‭ ‬هویت‭ ‬یک‭ ‬شهر‭ ‬هستند‭ ‬که‭ ‬باید‭ ‬در‭ ‬سیاست‌گذاری‌های‭ ‬فرهنگی‭ ‬و‭ ‬اجتماعی‭ ‬به‭ ‬مقوله‭ ‬شهروندان‭ ‬توجه‭ ‬شود‭. ‬توسعه‭ ‬و‭ ‬آبادانی‭ ‬شهر‭ ‬بدون‭ ‬در‭ ‬نظر‭ ‬گرفتن‭ ‬اهالی‭ ‬آن‭ ‬شهر‭ ‬امکان‌پذیر‭ ‬نیست‭ ‬بنابراین‭ ‬باید‭ ‬هم‌زمان‭ ‬به‭ ‬دو‭ ‬مقوله‭ ‬توسعه‭ ‬از‭ ‬نظر‭ ‬کالبدی‭ ‬عمرانی‭ ‬و‭ ‬توسعه‭ ‬فرهنگی‭ ‬توجه‭ ‬ویژه‭ ‬شود‭. ‬متاسفانه‭ ‬در‭ ‬سنوات‭ ‬گذشته‭ ‬بیشترین‭ ‬توجهی‭ ‬که‭ ‬در‭ ‬معماری‭ ‬و‭ ‬شهرسازی‭ ‬کشورمان‭ ‬صورت‭ ‬گرفته،‭ ‬توسعه‭ ‬عمرانی‭ ‬و‭ ‬کالبدی‭ ‬شهرها‭ ‬بوده‭ ‬است‭ ‬و‭ ‬نگاه‭ ‬به‭ ‬انسان‌محوری‭ ‬و‭ ‬توجه‭ ‬به‭ ‬ذی‌نفعان‭ ‬کمتر‭ ‬مورد‭ ‬توجه‭ ‬قرار‭ ‬گرفته‭ ‬است‭ ‬که‭ ‬همین‭ ‬امر‭ ‬باعث‭ ‬شده‭ ‬است‭ ‬شهرهای‭ ‬کشور‭ ‬با‭ ‬پدیدهای‭ ‬اجتماعی‭ ‬و‭ ‬فرهنگی‭ ‬همچون‭ ‬حاشیه‌نشینی،‭ ‬وندالیست‭ ‬شهری‭ ‬و‭ ‬آسیب‌های‭ ‬اجتماعی‭ ‬روبه‌رو‭ ‬شوند‭. ‬در‭ ‬دهه‌های‭ ‬مختلف‭ ‬بیشترین‭ ‬توجه‭ ‬به‭ ‬کالبد‭ ‬عمرانی‭ ‬شهرها‭ ‬شده‭ ‬است‭ ‬و‭ ‬از‭ ‬توجه‭ ‬به‭ ‬شهروندان‭ ‬برای‭ ‬تامین‭ ‬شدن‭ ‬و‭ ‬هم‌زمانی‭ ‬با‭ ‬رشد‭ ‬توسعه‭ ‬شهری‭ ‬غفلت‭ ‬شده‭ ‬است‭ ‬به‭ ‬همین‭ ‬جهت‭ ‬ما‭ ‬به‭ ‬مقوله‭ ‬مهم‭ ‬و‭ ‬مغفول‌مانده‌ای‭ ‬به‭ ‬نام‭ ‬آموزش‭ ‬فرهنگی‭ ‬شهروندی‭ ‬می‌رسیم‭ ‬که‭ ‬فقدان‭ ‬این‭ ‬مقوله‭ ‬باعث‭ ‬شده‭ ‬است‭ ‬شهرهای‭ ‬کشور‭ ‬با‭ ‬خسران‭ ‬زیادی‭ ‬روبه‌رو‭ ‬باشند‭ ‬و‭ ‬نتوانند‭ ‬شهروندان‭ ‬را‭ ‬در‭ ‬سیاست‌گذاری‌ها‭ ‬و‭ ‬اقدامات‭ ‬شهری‭ ‬همراه‭ ‬خود‭ ‬کنند‭.‬



‭ ‬‭ ‬به‭ ‬چه‭ ‬علت‭ ‬شهرهای‭ ‬موفق‭ ‬جهان‭ ‬به‭ ‬میزان‭ ‬زیادی‭ ‬روی‭ ‬فرهنگ‭ ‬شهروندی‭ ‬توجه‭ ‬و‭ ‬سرمایه‌گذاری‭ ‬کرده‌اند؟

فرهنگ‭ ‬شهروندی‭ ‬به‌اندازه‌ای‭ ‬پراهمیت‭ ‬است‭ ‬که‭ ‬به‌صراحت‭ ‬اعلام‭ ‬می‌کنیم‭ ‬شهر‭ ‬تنها‭ ‬پل،‭ ‬زیرگذر،‭ ‬بزرگراه‭ ‬و‭ ‬توسعه‭ ‬کالبدی‭ ‬و‭ ‬عمرانی‭ ‬نیست‭ ‬بلکه‭ ‬شهر‭ ‬دارای‭ ‬روح‭ ‬است‭ ‬و‭ ‬منظور‭ ‬از‭ ‬روح،‭ ‬فرهنگ‭ ‬حاکم‭ ‬بر‭ ‬شهر‭ ‬است‭ ‬که‭ ‬توسط‭ ‬شهروندان‭ ‬باید‭ ‬رعایت‭ ‬شود‭ ‬و‭ ‬جایی‭ ‬که‭ ‬فرهنگ‭ ‬عمومی‭ ‬شهر‭ ‬را‭ ‬تقویت‭ ‬می‌کنیم‭ ‬به‭ ‬آسایش‭ ‬و‭ ‬آرامش‭ ‬و‭ ‬رشد‭ ‬اجتماعی‭ ‬کمک‭ ‬می‌کنیم‭ ‬و‭ ‬در‭ ‬جایی‭ ‬که‭ ‬روی‭ ‬فرهنگ‭ ‬شهروندی‭ ‬کار‭ ‬نشده‭ ‬است‭ ‬شاهد‭ ‬رشد‭ ‬ناهنجاری‌ها‭ ‬هستیم‭ ‬و‭ ‬در‭ ‬شهرهایی‭ ‬که‭ ‬مباحث‭ ‬آموزش‭ ‬شهروندی‭ ‬مورد‭ ‬توجه‭ ‬قرار‭ ‬می‌گیرد‭ ‬آرامش‭ ‬بسیار‭ ‬زیادی‭ ‬را‭ ‬بین‭ ‬شهروندان‭ ‬و‭ ‬کاهش‭ ‬نزاع‭ ‬و‭ ‬خشونت‭ ‬شاهد‭ ‬هستیم‭ ‬ضمن‭ ‬اینکه‭ ‬فرهنگ‭ ‬شهروندی‭ ‬ارتباط‭ ‬مستقیمی‭ ‬با‭ ‬امنیت‭ ‬اجتماعی‭ ‬دارد،‭ ‬هر‭ ‬اندازه‭ ‬مدیران‭ ‬و‭ ‬سیاست‌گذاران‭ ‬شهری‭ ‬روی‭ ‬مقوله‭ ‬فرهنگ‭ ‬شهروندی‭ ‬توجه‭ ‬داشته‭ ‬باشند‭ ‬شاهد‭ ‬افزایش‭ ‬امنیت‭ ‬اجتماعی‭ ‬و‭ ‬رشد‭ ‬اقتصادی‭ ‬شهرها‭ ‬هستیم‭. ‬در‭ ‬شهرهایی‭ ‬که‭ ‬امنیت‭ ‬اجتماعی‭ ‬آن‭ ‬پایین‭ ‬باشد،‭ ‬سرمایه‌گذار‭ ‬حاضر‭ ‬به‭ ‬ورود‭ ‬آن‭ ‬شهر‭ ‬نیست‭ ‬و‭ ‬نخبگان‭ ‬آن‭ ‬شهر‭ ‬به‭ ‬دلیل‭ ‬انعطاف‌پذیر‭ ‬نبودن‭ ‬قوانین‭ ‬آن‭ ‬شهر‭ ‬مهاجرت‭ ‬می‌کنند‭ ‬و‭ ‬فرار‭ ‬مغزها‭ ‬در‭ ‬اتفاق‭ ‬می‌افتد؛‭ ‬زیرا‭ ‬شهرها‭ ‬خود‭ ‬را‭ ‬با‭ ‬شرایط‭ ‬فرهنگ‭ ‬نوین‭ ‬شهروندی‭ ‬تطبیق‭ ‬نداده‌اند‭.‬



‭ ‬چه‭ ‬رابطه‭ ‬بین‭ ‬فرهنگ‭ ‬شهروندی‭ ‬و‭ ‬تعلق‭ ‬شهری‭ ‬وجود‭ ‬دارد‭ ‬و‭ ‬کدام‌یک‭ ‬مولود‭ ‬دیگری‭ ‬است؟

وقتی‭ ‬صحبت‭ ‬از‭ ‬شهر‭ ‬می‌شود‭ ‬باید‭ ‬بعد‭ ‬مادی‭ ‬و‭ ‬معنوی‭ ‬آن‭ ‬در‭ ‬نظر‭ ‬گرفته‭ ‬شود،‭ ‬بعد‭ ‬مادی‭ ‬شامل‭ ‬ساختارهای‭ ‬فیزیکی‭ ‬که‭ ‬همان‭ ‬معماری‌ها،‭ ‬سازه‌ها،‭ ‬اشکال،‭ ‬المان‌ها‭ ‬و‭ ‬نمادها‭ ‬و‭ ‬خانه‌های‭ ‬تاریخی‭ ‬می‌شود‭ ‬اما‭ ‬در‭ ‬بعد‭ ‬معنوی‭ ‬به‭ ‬باورها،‭ ‬هنجارها،‭ ‬ارزش‌ها‭ ‬و‭ ‬آداب‌ورسوم‭ ‬توجه‭ ‬می‌شود؛‭ ‬شهری‭ ‬دارای‭ ‬فرهنگ‭ ‬غنی‭ ‬هست‭ ‬که‭ ‬هم‭ ‬از‭ ‬نظر‭ ‬سیما‭ ‬و‭ ‬منظر‭ ‬دارای‭ ‬هارمونی‭ ‬خاص‭ ‬باشد‭ ‬و‭ ‬هم‭ ‬ارزش‌ها‭ ‬و‭ ‬باورهای‭ ‬فولکلور‭ ‬منطقه‭ ‬خود‭ ‬را‭ ‬حفظ‭ ‬کرده‭ ‬است‭ ‬که‭ ‬نتیجه‭ ‬برآیند‭ ‬این‭ ‬دو‭ ‬مقوله‭ ‬تعلق‭ ‬شهروندی‭ ‬است‭ ‬و‭ ‬انسان‌ها‭ ‬را‭ ‬به‭ ‬آن‭ ‬نقطه‭ ‬وابسته‭ ‬می‌کند‭ ‬و‭ ‬حتی‭ ‬تعصب‭ ‬و‭ ‬غیرتمندی‭ ‬برای‭ ‬حفظ‭ ‬و‭ ‬نگهداشت‭ ‬شهر‭ ‬برای‭ ‬شهروندان‭ ‬ایجاد‭ ‬می‌کنند‭.‬



‭ ‬‭ ‬وضعیت‭ ‬فرهنگ‭ ‬شهروندی‭ ‬در‭ ‬شهرهای‭ ‬کشور‭ ‬را‭ ‬چگونه‭ ‬ارزیابی‭ ‬می‌کنید؟

در‭ ‬دوران‭ ‬کنونی‭ ‬دعوای‭ ‬سنت‭ ‬و‭ ‬مدرنیته‭ ‬را‭ ‬در‭ ‬شهرها‭ ‬داریم؛‭ ‬ما‭ ‬هنوز‭ ‬شاهد‭ ‬نسلی‭ ‬هستیم‭ ‬که‭ ‬به‭ ‬سنت‌های‭ ‬گذشته‭ ‬و‭ ‬باورها‭ ‬تعلق‭ ‬دارد‭ ‬و‭ ‬به‌عنوان‭ ‬نسل‭ ‬اصلی‭ ‬قبول‭ ‬دارد‭ ‬و‭ ‬نسل‭ ‬جدیدی‭ ‬که‭ ‬با‭ ‬مدرنیته‭ ‬بزرگ‭ ‬می‌شود‭ ‬و‭ ‬آنچه‭ ‬از‭ ‬گذشته‭ ‬که‭ ‬با‭ ‬مدرنیته‭ ‬گره‭ ‬خورده‭ ‬است‭ ‬را‭ ‬می‌پذیرد،‭ ‬در‭ ‬حال‭ ‬گذر‭ ‬از‭ ‬این‭ ‬مسیر‭ ‬هستیم‭ ‬که‭ ‬با‭ ‬پدیده‭ ‬جدیدتری‭ ‬چون‭ ‬جهانی‌شدن‭ ‬دست‌وپنجه‭ ‬نرم‭ ‬می‌کند‭. ‬نسل‭ ‬جدید‭ ‬به‭ ‬دلیل‭ ‬اینکه‭ ‬تحت‭ ‬تاثیر‭ ‬جهانی‌شدن‭ ‬است‭ ‬و‭ ‬نگاه‭ ‬اروپایی‭ ‬را‭ ‬ملاک‭ ‬توسعه‭ ‬قرار‭ ‬داده‭ ‬است،‭ ‬در‭ ‬حال‭ ‬چالش،‭ ‬بحث‭ ‬و‭ ‬گفت‌وگو‭ ‬است‭ ‬که‭ ‬کدام‭ ‬گزینه‭ ‬درست‭ ‬است‭. ‬اینکه‭ ‬در‭ ‬شهرسازی‭ ‬و‭ ‬معماری‭ ‬شهر‭ ‬باید‭ ‬توجه‭ ‬به‭ ‬معماری‭ ‬شهری‭ ‬گذشته‭ ‬همچون‭ ‬معماری‭ ‬اصفهان‭ ‬برطرف‌کننده‭ ‬تمام‭ ‬نیازهای‭ ‬مردم‭ ‬شهر‭ ‬بوده‭ ‬است‭ ‬دنبال‭ ‬شود‭ ‬یا‭ ‬اینکه‭ ‬به‭ ‬سمت‭ ‬المان‌های‭ ‬مدرن‭ ‬و‭ ‬نوین‭ ‬برویم؟‭ ‬اینجا‭ ‬است‭ ‬که‭ ‬در‭ ‬کنار‭ ‬بحث‭ ‬جهانی‌شدن،‭ ‬نگاه‭ ‬به‭ ‬سنت‭ ‬و‭ ‬حفظ‭ ‬آن،‭ ‬نگاه‭ ‬منطقه‌ای‭ ‬و‭ ‬رفتن‭ ‬به‭ ‬سمت‭ ‬حفظ‭ ‬ساختار‭ ‬محله‌ای‭ ‬به‌عنوان‭ ‬نگاه‭ ‬جدید‭ ‬دنبال‭ ‬می‌شود‭.‬

معماران‭ ‬ما‭ ‬این‭ ‬موضوع‭ ‬را‭ ‬می‌پذیرند‭ ‬که‭ ‬مدرنیته‭ ‬شدن‭ ‬در‭ ‬آمریکایی‭ ‬و‭ ‬اروپایی‭ ‬شدن‭ ‬نیست‭ ‬بلکه‭ ‬می‌توانند‭ ‬با‭ ‬در‭ ‬نظر‭ ‬گرفتن‭ ‬ویژگی‌های‭ ‬سنت‌های‭ ‬آن‭ ‬شهر‭ ‬که‭ ‬برآورده‌کننده‭ ‬نیازهای‭ ‬شهروندان‭ ‬بوده‭ ‬است‭ ‬و‭ ‬در‭ ‬قالب‭ ‬و‭ ‬ساختارهای‭ ‬ترکیبی‭ ‬نوین‭ ‬به‭ ‬آن‭ ‬بپردازند‭ ‬و‭ ‬داشته‌های‭ ‬گذشته‭ ‬را‭ ‬نیز‭ ‬حفظ‭ ‬کنند‭ ‬اما‭ ‬این‭ ‬امر‭ ‬هنوز‭ ‬در‭ ‬مرحله‭ ‬آزمون‭ ‬و‭ ‬خطا‭ ‬است‭ ‬یعنی‭ ‬آنچه‭ ‬برای‭ ‬ما‭ ‬از‭ ‬گذشته‭ ‬به‭ ‬یادگار‭ ‬مانده‭ ‬است‭ ‬باید‭ ‬از‭ ‬حالت‭ ‬موزه‌ای‭ ‬یا‭ ‬مینیاتوری‭ ‬خارج‭ ‬و‭ ‬کارکردهای‭ ‬نوین‭ ‬برای‭ ‬آن‭ ‬طراحی‭ ‬شود‭ ‬ضمن‭ ‬اینکه‭ ‬اقناع‌سازی‭ ‬برای‭ ‬نسل‭ ‬جوان‭ ‬در‭ ‬نظر‭ ‬گرفته‭ ‬شود‭.‬



‭ ‬‭ ‬شهروندان‭ ‬در‭ ‬فرهنگ‭ ‬شهروندی‭ ‬چه‭ ‬نقشی‭ ‬دارند؟

در‭ ‬حوزه‭ ‬فرهنگ‭ ‬شهروندی‭ ‬با‭ ‬دو‭ ‬دیدگاه‭ ‬روبه‌رو‭ ‬هستیم‭ ‬در‭ ‬نگاه‭ ‬اول‭ ‬شاهد‭ ‬غلبه‭ ‬شهر‭ ‬بر‭ ‬شهروندان‭ ‬هستیم‭ ‬درواقع‭ ‬حکمرانی‭ ‬شهری‭ ‬به‌گونه‌ای‭ ‬است‭ ‬که‭ ‬شهروندانش‭ ‬را‭ ‬منفعل‭ ‬می‌کند‭ ‬و‭ ‬انسان‌ها‭ ‬بر‭ ‬اساس‭ ‬مدل‭ ‬حکمرانی‭ ‬نمی‌توانند‭ ‬در‭ ‬توسعه‭ ‬و‭ ‬پیشرفت‭ ‬شهر‭ ‬نقشی‭ ‬داشته‭ ‬باشند‭. ‬این‭ ‬نوع‭ ‬نگاه‭ ‬را‭ ‬هم‌اکنون‭ ‬در‭ ‬برخی‭ ‬از‭ ‬شهرهای‭ ‬ایران‭ ‬شاهد‭ ‬هستیم‭. ‬نگاه‭ ‬دوم‭ ‬که‭ ‬رویکرد‭ ‬شهرهای‭ ‬کشورهای‭ ‬توسعه‌یافته‭ ‬است‭ ‬شهروندان‭ ‬را‭ ‬کنشگر‭ ‬می‌بینند‭ ‬و‭ ‬نقش‭ ‬آنان‭ ‬را‭ ‬در‭ ‬مدیریت‭ ‬محله‭ ‬و‭ ‬حفظ‭ ‬و‭ ‬نگهداری‭ ‬شهر‭ ‬موثر‭ ‬می‌داند،‭ ‬درواقع‭ ‬در‭ ‬این‭ ‬نگاه‭ ‬جدید‭ ‬شهروند‭ ‬از‭ ‬یک‭ ‬موجود‭ ‬منفعل‭ ‬به‭ ‬یک‭ ‬موجود‭ ‬فعال‭ ‬تبدیل‭ ‬می‌شود‭ ‬و‭ ‬در‭ ‬مقام‭ ‬یک‭ ‬شهروند‭ ‬مطالبه‌گر‭ ‬دارای‭ ‬اظهارنظر‭ ‬و‭ ‬دیدگاه‭ ‬برای‭ ‬مدیریت‭ ‬شهری‭ ‬است‭. ‬متاسفانه‭ ‬در‭ ‬شهرها‭ ‬هنوز‭ ‬هم‭ ‬آن‭ ‬نگاه‭ ‬منفعلانه‭ ‬به‭ ‬شهروندان‭ ‬دیده‭ ‬می‌شود‭ ‬درحالی‌که‭ ‬نقش‭ ‬شهروندان‭ ‬به‌عنوان‭ ‬کنشگران‭ ‬فعال‭ ‬دربسته‌ها‭ ‬و‭ ‬گروه‌های‭ ‬اجتماعی‭ ‬مختلف‭ ‬و‭ ‬موثران‭ ‬در‭ ‬توسعه‭ ‬در‭ ‬شهرهای‭ ‬کشورهای‭ ‬توسعه‌یافته‭ ‬به‌عنوان‭ ‬یک‭ ‬اصل‭ ‬مهم‭ ‬قلمداد‭ ‬می‌شود‭. ‬متاسفانه‭ ‬سیستم‭ ‬آموزشی‭ ‬ما‭ ‬و‭ ‬نگاهی‭ ‬که‭ ‬در‭ ‬عرصه‭ ‬فرهنگ‌سازی‭ ‬جامعه‭ ‬وجود‭ ‬دارد،‭ ‬شهروندان‭ ‬را‭ ‬منفعل‭ ‬کرده‭ ‬است‭ ‬اما‭ ‬دوران‭ ‬کنونی‭ ‬انسان‌ها‭ ‬را‭ ‬پرسشگر‭ ‬و‭ ‬جستجوگر‭ ‬تربیت‭ ‬می‌کند‭. ‬نسل‭ ‬جوان‭ ‬شاید‭ ‬نسبت‭ ‬به‭ ‬همه‭ ‬موضوعات‭ ‬در‭ ‬ساختار‭ ‬قدرت‭ ‬جایگاهی‭ ‬نداشته‭ ‬باشد‭ ‬اما‭ ‬در‭ ‬دنیای‭ ‬مجازی‭ ‬نسبت‭ ‬به‭ ‬رخدادها‭ ‬موضع‌گیری‭ ‬و‭ ‬اظهار‭ ‬نظر‭ ‬می‌کند‭ ‬و‭ ‬از‭ ‬حالت‭ ‬منفعل‭ ‬گذر‭ ‬کرده‭ ‬است‭.‬



‭ ‬‭ ‬چه‭ ‬دستگاه‌هایی‭ ‬به‌غیراز‭ ‬شهرداری‭ ‬متولی‭ ‬فرهنگ‭ ‬شهروندی‭ ‬هستند؟

ما‭ ‬در‭ ‬کشور‭ ‬با‭ ‬تعدد‭ ‬دستگاه‭ ‬فرهنگی‭ ‬روبه‌رو‭ ‬هستیم‭ ‬که‭ ‬داعیه‌دار‭ ‬متولی‭ ‬فرهنگ‭ ‬جامعه‭ ‬هستند؛‭ ‬به‭ ‬علت‭ ‬تکثر‭ ‬دستگاه‌های‭ ‬فرهنگی،‭ ‬بسیاری‭ ‬آن‌ها‭ ‬در‭ ‬حوزه‭ ‬فرهنگ‭ ‬شهروندی‭ ‬از‭ ‬پاسخگویی‭ ‬فرار‭ ‬و‭ ‬اظهار‭ ‬بی‌مسئولیتی‭ ‬می‌کنند‭. ‬بزرگ‌ترین‭ ‬نهاد‭ ‬در‭ ‬تعلیم‭ ‬و‭ ‬تربیت‭ ‬و‭ ‬آموزش‭ ‬فرهنگ‭ ‬شهروندی‭ ‬در‭ ‬ابتدا‭ ‬نهاد‭ ‬خانواده‭ ‬است‭ ‬و‭ ‬در‭ ‬مرحله‭ ‬بعد‭ ‬نهاد‭ ‬آموزش‌وپرورش‭ ‬دومین‭ ‬نهادی‭ ‬است‭ ‬که‭ ‬حوزه‭ ‬فرهنگ‭ ‬شهروندی‭ ‬وظیفه‭ ‬دارد‭ ‬اما‭ ‬در‭ ‬سال‌های‭ ‬اخیر‭ ‬این‭ ‬نهاد‭ ‬تنها‭ ‬در‭ ‬مقوله‭ ‬آموزش‭ ‬فعالیت‭ ‬داشته‭ ‬و‭ ‬کمتر‭ ‬به‭ ‬حوزه‭ ‬پرورش‭ ‬که‭ ‬یکی‭ ‬از‭ ‬محورهای‭ ‬آن‭ ‬فرهنگ‭ ‬شهروندی‭ ‬است،‭ ‬پرداخته‭ ‬است‭. ‬در‭ ‬کنار‭ ‬آن‭ ‬متاسفانه‭ ‬آن‌طور‭ ‬که‭ ‬انتظار‭ ‬می‌رود‭ ‬اداره‭ ‬کل‭ ‬فرهنگ‭ ‬و‭ ‬ارشاد‭ ‬اسلامی‭ ‬در‭ ‬حوزه‭ ‬توسعه‭ ‬فرهنگ‭ ‬شهروندی‭ ‬سیاست‌گذاری‭ ‬و‭ ‬اقدام‭ ‬موثری‭ ‬انجام‭ ‬نداده‭ ‬است‭ ‬و‭ ‬تمام‭ ‬بار‭ ‬فرهنگ‭ ‬شهروندی‭ ‬به‭ ‬عهده‭ ‬شهرداری‌ها‭ ‬به‌ویژه‭ ‬سازمان‭ ‬فرهنگی،‭ ‬اجتماعی‭ ‬و‭ ‬ورزشی‭ ‬شهرداری‭ ‬قرار‭ ‬گرفته‭ ‬است‭.‬

برچسب های خبر (تگ)


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار