1403/02/16

سـونیـوز

آژانس خبری تحلیلی سونیوز

سونیوز، رسانه ای به زلالی سو

1403/02/16

-

هک شبکه خبر یا اقدامی درون سازمانی؟

کد خبر : 2955
23:15
1401/07/17

سونیوز: در حالی که مخاطبان شبکه خبر برای لحظاتی با تصاویری ضد نظام مواجه شدند و سازمان صدا و سیما نیز تا کنون هیچ واکنش رسمی به آن نشان نداده و برخی کارشناسان رسانه آن را اقدامی درون سازمانی عتوان کرده اند، یک منبع آگاه در این سازمان به ایرنا گفته است که پخش فایل آلوده در اخبار ساعت 21 روز شنبه ناشی از هک پلی‌اوت شبکه خبر بوده است.

به گزارش سونیوز یک منبع آگاه در صدا و سیما در گفت و گویی با خبرگزاری ایرنا با بیان اینکه پشت پرده هک اخبار ساعت 21 روز شنبه در راستای تضعیف مدیریت صدا و سیما است، هک پلی‌اوت شبکه خبر را تائید کرد.

وی گفت بررسی‌های اولیه نشان می‌دهد پخش فایل آلوده در اخبار ساعت 21 روز شنبه ناشی از هک پلی‌اوت شبکه خبر بوده است.

ایرنا به نقل از این منبع آگاه ( بدون فاش کردن نام ) نوشت: «بررسی‌های اولیه نشان می‌دهد پخش فایل آلوده در اخبار ساعت ۲۱ روز شنبه ناشی از هک پلی‌اوت شبکه خبر بوده است. پشت صحنه برخی خبرسازی‌ها و شایعات منتشرشده و اکانت‌های سازمانی، برخی گروه‌ها و جریان‌ها هستند که تضعیف مدیریت سازمان صداوسیما را دنبال می‌کنند.»

او با اعلام اینکه بعد از هک ۷ بهمن ۱۴۰۰ هیچ کدام از نهادهای مسئول حتی یک ریال نیز به امن‌سازی شبکه سازمانکمک نکردند، گفت: «بررسی‌های فارنزیک هک سال گذشته مشخص کرد مهاجم از خردادماه ۱۴۰۰ در شبکه سازمانحضور داشته و فرایند امن‌سازی شبکه های سیما موفق بوده است؛ اما شبکه خبر به واسطه ماهیت خبری خوددسترسی‌های ویژه‌ای داشته که بعد از رخداد اخیر در حال امن‌سازی است.»

پلی آوت شبکه خبر چیست و ارتباط زنده آن  با اینترنت ماهواره ای چگونه است ؟

پلی اوت در واقع یک سرور قدرتمند است که بر آن اپلیکیشن های گران قیمتی نصب شده. از طریق ارتباط پرسرعت راه دور، مدیران و مسئولان شبکه ها به این سرور ها متصل می شوند و خروجی های با کیفیت از ویدئو های ساخته شده شبکه خودشان را روی آن اصطلاحا Upload می کنند. سپس این سرور ها را طوری تنظیم می کنند و چیدمانشان را طوری می انجام می دهند که برنامه های مد نظر آن ها در ساعاتی که مشخص شده است پخش شوند. استریم های پخش های زنده اینترنتی تلوبیون اکثرا از این قابلیت استفاده می کنند. این سرور ها با لینک های زمینی یا هوایی پر سرعت به پروایدرهای ماهواره ای متصل می شوند و پروایدر ها تصاویر خروجی این سرور ها را بر روی ماهواره ها می فرستند. پلی اوتها می توانند به دو شکل باشند:

۱) پلی اوت هایی که صرفا هاست هستند: پلی اوت هایی هستند که صرفا فایل های ویدئویی روی آن ها آپلود می شود وپشت سر هم طبق برنامه ریزی خاص پخش می شوند. شیوه ای که بسیاری از بسترهای پخش اینترنتی چون وی او دی ها از آن بهره می گیرند.

۲) پلی اوت هایی که امکان پخش زنده دارند: برخی سرور های قدرتمند، مانند سرور شبکه های. بزرگ دنیا این امکان را دارند که علاوه بر چیدمان ویدئو ها، در ساعاتی از روز که بخواهند توسط دستگاه های encoder و decoder ای که به آن ها متصل می شود، تصویر را به صورت زنده از مبدا بگیرند و به مقصد (که همان ماهواره است) برسانند. این پلی اوت ها عموما گران تر هستند و تقریبا در اختیار هر شبکه ای قرار نمی گیرد.

اگرچه تلویزیون این امکان را دارد ولی از دیرباز مدل پخش و چینش برنامه های کنداکتور در صداوسیما، مدل پخش بر اساس نسخه رسیده پلمپ شده از پخش بوده است که موارد بازبینی را طی کرده است.

بعد از اتفاقات یک سال اخیر و البته تهدیدهای روزهای گذشته هم این روال احتمالا با دقت بیشتری پیگیری می شده است و بخصوص در پس تهدیدات روزهای اخیر ، این روند باید با وسواس بیشتری پیگیری می شده.  آن هم در معاونت سیاسی سیما.

در شرایطی که به دلیل پخش منطقه ای و استفاده از ماهواره های زمینی و نوع دستی چینش کنداکتور ، بسیاری از کارشناسان احتمال هک را بعید دانسته اند اما  بر فرض درست بودن جملات امروز منبع آگاه صدا و سیما و تاکید بر هک پلی آوت این شبکه، ابهامات جدیدی بر ابهامات پیشین می افزاید. و البته همچنان این پرسش از سازمان صداو سیما مطرح است که تمام اتفاقات رخ داده را در عدم هزینه نهادهای مسئول دیگر برای ایمن سازی شبکه خلاصه کرده باقی ست که چرا به جای موضع گیری غیر رسمی، توضیحات و بیانیه  رسمی در باره این اتفاق ارائه  نمی دهد ؟


 

برچسب های خبر (تگ)

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار