1403/02/07

سـونیـوز

آژانس خبری تحلیلی سونیوز

سونیوز، رسانه ای به زلالی سو

1403/02/07

-

مصطفی رحماندوست

مردم حق دارند فکر کنند غرض و مرض وجود دارد

کد خبر : 2808
08:00
1401/06/22

سونیوز: کانون فکری و پرورشی کودکان و نوجوانان به عنوان اولین و مهم‌ترین نهاد فرهنگی کودکان و نوجوانان ایران در آستانه تعطیلی می باشد. واضح است که این کانون در زمینه‌های متنوع فرهنگی و از آن جمله ادبیات کودک و نوجوان نقش و اهمیت زیادی در تاریخ معاصر ایران دارد و پایان دادن به تاریخچه پرافتخار آن، بی‎شک در حکم از بین بردن نهاد شناسنامه‌داری است که در طول بیش از نیم‌قرن توانسته پایه‌گذار سنت‌های ارزشمند فرهنگی در نسبت کودکان و فرهنگ باشد.

به گزارش سونیوز مصطفی رحماندوست، شاعر و نویسنده  در مصاحبه ای با روزنامه اعتماد در باره این تصمیم دولت گفت:

چیزی که اینها توی ذهن دارند، فرق دارد. کتابخانه کانون موسیقی دارد، تئاتر دارد، فیلم دارد، قصه‌گویی دارد، نقاشی دارد و... کانون محل پرورش استعدادهای مختلف هنری و ادبی بوده و نویسنده و هنرمند تربیت کرده است.

این نویسنده حوزه ادبیات کودک در ادامه صحبت های خود افزود: 
چیزی که ارشاد مطرح کرده، خیلی خیلی غیرکارشناسانه - و دوست دارم بگویم ساده‌لوحانه- است. همان‌طور که دبیرستان‌های ما هم کتابخانه دارند؛ مساجد ما هم دارند! حالا شخصی‌هایش را نمی‌گویم. اگر این‌طور است، پس [وزیر ارشاد] لطف بفرمایند چتر مدیریت خود را روی آن‌ کتابخانه‌ها هم بیندازند! این فاجعه است که به هزار کتابخانه فکر کنند و به آن‌ همه کتابخانه‌ دیگر فکر نکنند! اینجا معلوم می‌شود که این درخواست کاملا غیرکارشناسانه است و مردم حق دارند فکر کنند غرض و مرضی پشت قضیه خوابیده است.گفته شده «عرض خود می‌بری و زحمت ما می‌داری». خیلی‌ها آمدند برای فرهنگ خط و نشان کشیدند، نقشه کشیدند و برنامه‌ریزی کردند تا مسیر فرهنگ را به آنجایی که دل‌شان می‌خواست هدایت کنند، اما نتوانستند. فرهنگ خیلی قوی‌تر از این آدم‌هاست و اینها نمی‌توانند جهت آن را عوض کنند. بنابراین من نگران آینده نیستم.

رحماندوست در باره توضیحات وزیر ارشاد در باره دلایل واگذاری نیز  واکنش نشان داد و تصریح کرد:

ادعای این وزیر ارشاد -که من متاسفانه اصلا او را نمی‌شناسم- این است که هزینه کمتر بشود و تجمیع بشود و از این حرف‌ها! درخواست کرده‌اند که کتابخانه‌های کانون را به نهاد کتابخانه‌های عمومی واگذار کنند. باید خدمت شما عرض کنم که ما هنوز هیچ آماری از نهاد کتابخانه‌ها نداریم.

اخیرا وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی،ضمن درخواست مجوز این واگذاری، دلایل این خواسته را مسائلی از قبیل «کاهش زیاندهی شرکت دولتی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و تامین بخشی از هزینه‌ها از محل کاهش و صرفه‌جویی در هزینه‌ها با استفاده از ساختار و ظرفیت موجود در نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور» و البته «افزایش و همسان‌سازی حقوق کارکنان این کانون» و «ضرورت مبارزه با کم‌سوادی و ایجاد نهضت کتابخوانی در میان کودکان و نوجوانان کشور و...» عنوان کرده است.


برچسب های خبر (تگ)

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار