1403/02/06

سـونیـوز

آژانس خبری تحلیلی سونیوز

سونیوز، رسانه ای به زلالی سو

1403/02/06

-

محمد فرشکاران:

آذربایجان شرقی در روند توسعه دچار عقب ماندگی است

کد خبر : 2783
20:00
1401/06/08

سونیوز: رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی آذربایجان‌شرقی در اولین نشست خبری خود بعد از انتصاب از واگرایی فرهنگی در استان و رشد پایین اقتصادی آذربایجان شرقی نسبت به میانگین کشوری و عقب ماندگی در روند توسعه استان گفت .

به گزارش سونیوز محمد فرشکاران، رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی آذربایجان‌شرقی در یک نشست خبری به مناسبت هفته دولت به اهمیت سرمایه گذاری در استان اشاره نمود و گفت:
 پتانسیل‌های بالایی در زمینه سرمایه گذاری و نیروی انسانی درسطح  استان وجود دارد اما تامین‌کننده سرمایه در گردش یکی از مشکلات و چالش های اساسی در آذربایجان‌شرقی می باشد که باعث ایجاد بسیاری از موانع در حوزه شتاب اقتصادی کشور شده است که البته امیدواریم با تدابیر ویژه این مشکل رفع گردد.

وی در ادامه این نشست با اشاره به وضعیت معادن استان افزود:  معادن استان آذربایجان شرقی هیچ نفع مادی برای استان ندارد و این روال طبیعی است که سرمایه گذاران هر جا که نفع بیشتری کسب نمایند، سرمایه خود را به آنجا سوق می دهند.
 
فرشکاران در خصوص توانایی صادرات استان نیز عنوان کرد: آذربایجان شرقی پنجمین استان صادرکننده مؤثر کشور در بین پنج استان مؤثر صادراتی می باشد و این یعنی در این حوزه در رتبه آخر قرار گرفته ایم و  باید با استفاده از بازار کشورهای همسایه و اوراسیا زمینه افزایش صادرات را فراهم سازیم.

وی با یک رویکرد انتقادی نسبت به دولت قبل و مدیریت سابق این سازمان در استان تصریح کرد:
 شتاب رشد اقتصادی آذربایجان شرقی پایین‌تر از میانگین کشوری می باشد و  در گذشته ما شاهد یک سری عقب ماندگی در روند توسعه استان بوده ایم. به طوری که  در سال ۱۳۹۹ سهم استان در بخش خدمات ۵۳ درصد، در بخش کشاورزی ۷/۶ درصد، در بخش صنعت ۳۷ درصد و در بخش معدن ۲/۲ درصد است و شتاب رشد کشور از شتاب رشد استان بیشتر است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی با تاکید بر اینکه ۳.۲ جی دی پی سهم استان شد، افزود: ۴.۸ جمعیت کشور نیز در آذربایجان شرقی ساکن هستند و با این اوصاف می‌توان نتیجه گرفت که سرانه درآمدی ما نسبت به کشور مطلوب نیست.

این مقام مسئول یکی از معضلات این سازمان را محدودیت در  پیگیری مطالبات اعلام کرد و اظهار داشت:
منابع مالی بسیاری از پروژه های عمرانی استان از اعتبارات ملی تامین می شوند و بر این اساس این سازمان نمی تواند نسبت به نظارت و پیگیری طرح ها ورود پیدا کند و این مساله یکی از چالش های مهم سازمان مدیریت و برنامه ریری در سطح استان می باشد.

فرشکاران در خصوص سفر استانی رئیس جمهور نیز خاطر نشان کرد که عمده اعتبارات سفر استانی مربوط به بخش آب، راه و بهداشت و درمان بوده و  عمده اعتبارات سفر رئیس جمهور بر اتمام پروژه‌های نیمه تمام ۱۵ ساله استان متمرکز است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی آذربایجان شرقی در پایان سخنان خود اظهار داشت:
متاسفانه بازارهای مالی از جمله بورس استان در طول این مدت دچار افت شدید بوده که این اتفاق بسیار مهم و نگران کننده است و امیدواریم با اقداماتی که توسط سرمایه گذاران انجام خواهد گرفت، این روند از تنگنا خارج شده و رشد آن به طور ملموس احساس گردد.
 

برچسب های خبر (تگ)

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار