1403/01/10

سـونیـوز

آژانس خبری تحلیلی سونیوز

سونیوز، رسانه ای به زلالی سو

1403/01/10

-

فیلمی به نام جشنواره فیلم تبریز

کد خبر : 2714
22:12
1401/05/02

سونیوز : پانزدهمین دور از جشنواره فیلم تبریز به اتمام رسید اما پس لرزه های آن تا مدت ها ادامه خواهد داشت. چرا که این جشنواره بعد از یک تعطیلی چند ساله با افت کیفیت قابل توجهی نسبت به جشنواره های قبلی برگزار گردید. در این یادداشت، فرید حیدری، فعال فرهنگی و رسانه ای ابعاد محتلف این جشنواره را تحلیل کرده است.

پانزدهمین جشنواره فیلم تبریز در حالی پایان یافت که حکایت های آن شاید تا دور بعدی جشنواره نیز ادامه خواهد داشت. از فرآیند انتخاب دبیر جشنواره تا نحوه برگزاری آن در یک مرکز خرید حرف ها و حدیث های زیادی وجود دارد که در چند سکانس به آن پرداخت می گردد.

سکانس 1 / پلان 1 / روز / داخلی مجتمع سینمایی 22 بهمن تبریز
جایگاه انجمن سینماگران استان به دلیل آنچه که مشکلات حقوقی عنوان گردید نادیده گرفته شد و خود اداره کل با تشکیل شورای سیاست گذاری تصمیم گرفت که این رویداد را خود برگزار نماید و یک فرد ناآشنا را به سمت دبیری این جشنواره معرفی نمود.

سکانس 2 / پلان 1 / روز / داخلی- مرکز خرید
جای بسی تعجب است که با وجود مرکز همایش های بین المللی خاوران و مجتمع های فرهنگی هنری و مجتمع سینمایی یک مرکز خرید خصوصی به عنوان محل برگزاری پانزدهمین جشنواره فیلم تبریز که از نظر ظرفیت و بار ترافیکی پاسخگوی این جشنواره نبود انتخاب گردید !

سکانس 3 / پلان 1 / روز / داخلی- فودکورت مرکز خرید
با وجود منابع مالی و اعتباری و همچنین حضور اسپانسرهای مختلف برگزاری مراسم افتتاحیه حتی در حد و اندازه مراسم آغازین نمایش گروه تئاتر یک مدرسه نبود و این مراسم به اصطلاح افتتاحیه، توهین به شعور و جایگاه هنرمندان استان بود.  
 
سکانس 3 / پلان 2 / روز / داخلی- فودکورت مرکز خرید
مراسم افتتاحیه با حضور مدیر کل و معاون هنری و همراهی یک پیشکسوت سینمایی استان در فودکورت مرکز خرید برگزار گردید. افتتاحیه ای که خبری از  طراحی صحنه و هیچ برنامه جنبی دیگری همانند اجرای موسیقی، پخش کلیپ های جشنواره و آنونس­ فیلم های شرکت کننده و مرور جشنواره های قبلی فیلم نبود و به یک مراسم افتتاحیه سرپایی 15 دقیقه ای بدون حضور مدیران استانی و شهری بسنده شد  و با به صدا درآوردن یک زنگ نمادین و یک کیک کوچک خودمانی به اصطلاح افتتاح گردید.

سکانس 3 / پلان 3 / روز / داخلی- فودکورت مرکز خرید
بی نظمی درمراسم افتتاحیه موج می زد. هنرمندان با مشتریان مرکز خرید که برای استراحت و رفع خستگی به کافی شاپ و رستوران این مرکز پناه آورده بودند ترکیب شدند. مهم ترین رویداد سینمایی استان بعد از یک وقفه چند ساله در حالی برگزار گردید که حتی مدیریت این مرکز خرید، حاضر به تعطیلی 30 دقیقه ای سالن و چیدمان صندلی ها نشده بود.

سکانس 4 / پلان 1 / روز / داخلی- سالن سینما
مراسم اختتامیه هم داستان بازمزه خود را دارد. مراسم اختتامیه همانند شوی افتتاحیه با بی نظمی و با تاخیر یک ساعته آغاز گردید. عمده مسئولان دیر آمدند و زود مراسم را ترک نمودند و فقط دقایقی در مراسم اختتامیه این جشنواره حضور داشتند.
 
سکانس 4 / پلان 2 / روز / داخلی- سالن سینما
 نقطه عطف این جشنواره حضور نصف و نیمه و کوتاه وزیر فرهنگ در مراسم اختتامیه
بود که می توانست اعتبار یک جشنواره استانی را افزایش دهد. اما این اتفاق به دلیل کیفیت بسیار پایین برگزاری این جشنواره رخ نداد. مدیر کل اداره فرهنگ و ارشاد، استاندار و دو تن از نمایندگان مجلس همگی با هم بعد از ترک مراسم توسط آقای وزیر پشت سر او راهی شدند. در نهایت هنرمندان ماندند و معاون هنری و مدیر کل صدا و سیما استان.  


سکانس 4 / پلان 3 / روز / داخلی- سالن سینما
اسپانسر برنامه نیز هیج ربطی به موضوع جشنواره نداشت. یک آزمایشگاه پاتوبیولوژی و ژنتیک به عنوان حامی مالی از ابتدا تا انتهای مراسم خودنمایی می کرد. در ادامه مراسم مدیر این آزمایشگاه در پشت تریبون قرار گرفت و از آزمایش ادرار و موفقیت های مجموعه خود گفت.

سکانس 4 / پلان 4 / روز / داخلی- سالن سینما
نتایج جشنواره نیز که پیش تر اعلام شده بود به صورت محرمانه می باشد به جای پاکت پلمپ شده از روی گوشی همراه دبیر جشواره توسط مجری برنامه قرائت شد. در ادامه نیز  آقای دبیر با حضور مستمر در پشت تریبون نتایج را در گوش مجری برنامه زمزمه می کرد. به طوری که نماینده یک فیلسماز برگزیده هنگام دریافت جایزه اعلام کرد " کارگردان این اثر امروز حضور ندارد اما  خودش گفت که از بردن این جایزه بسیار خوشحال است.ناگفته نماند تعدادی از هنرمندان نیز که آثارشان در جشنواره برگزیده شده بود به دلایل نامعلومی در مراسم اختتامیه حضور نداشتند.

سکانس 4 / پلان 5 / روز / داخلی- سالن سینما
در دقایق پایانی جشنواره هادی حجازی فر به عنوان میهمان ویژه با حضور در پشت تریبون اعلام کرد: آقایان مسئولی که امروز به خاطر ساخت فیلم موقعیت مهدی از من قهرمان ساخته اند و مدام تشویق می کنند، اگر هر کدام هزار تومان می دادند و حمایت می کردند من روزهای سختی را سپری نمی کردم  و فیلمی که در طول سه سال ساخته شد را در یک سال می ساختم. اما امروز خودشان را حامی فیلم می دانند.
 
سکانس 4 / پلان 6 / روز / داخلی- سالن سینما
هادی حجازی فر تنها چند دقیقه بعد و در انتهای مراسم با حضور مجدد خود در پشت تریبون با رد اظهارات قبلی خود طی صحبت های عجیب و البته ضد و نقیض اعلام نمود که مسئولان در طول ساخت فیلم موقعیت مهدی از وی حمایت کرده بودند.
 
سکانس آخر / پلان آخر / شب / داخلی/ خانه/ برداشت آزاد
این یادداشت در واقع روایتی مستند بود بر آنچه که در این جشنواره گذشت. اما شاید تصاویر ویدیویی برگزاری این جشنواره بتواند به عنوان یک فیلم کمدی در یک فستیوال فیلم خارجی معتبر شرکت کند و  چه بسا این شانس را داشته باشد که به عنوان یک اثر برتر کمدی انتخاب و معرفی گردد.
 
 
 فرید حیدری 
فعال فرهنگی و رسانه ای 

برچسب های خبر (تگ)

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار